Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1005 ggr
beazten
11/17/16, 10:39 AM

Två Bottensubstrat, på varsinn sida. Soil/sand

Hej!

Har beställt hem mitt första akvarium med måtten 37cmx37cmx40cm (det största som passar in hos mig och på den tänkta möbeln).  Är fortfarande i planeringsstadiet dock.

Jag hade tänkt att köra soil, men då jag inte kommer att ha Co2 till en början så har jag bestämt mig för att inte testa en bottentäckare. Jag gick då i tankarna, efter att ha sett lite aquascaping på youtube, att man delar upp halva sidan med soil och mycket växter. Den andra sidan med fin ljus sand där det inte växer några växter. Jag tänkte försöka avgränsa dessa två sidor med stenar osv, möjligtvis något material som "stödjer" upp lite mer.

-Är det någon som har erfarenhet av detta?

-Blir det väldigt jobbigt i längden?

-Sanden behöver man såklart slamsuga, men inte soilen vad jag har förstått?

Tack på förhand.

Mvh, Eric =)

Annons:
mimåne
11/17/16, 10:49 AM
#1

Jag har tagit bort bilden i ditt inlägg. Du skrev själv att den är "olagligt snodd från google" och som du vet är det tyvärr olagligt att använda andras bilder på det viset.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/17/16, 10:57 AM
#2

Så kul med ditt första akvarium. Jag hör att du läst på så det kommer säkert gå bra för dig i ditt nyfunna intresse. 🙂

Jag har själv gjort precis så som du beskriver i din text. D.v.s delat upp botten i två delar. Jag hade soil i bakre delen av akvariet och sand framtill. Som avgränsare använda jag remsor av plexiglas. Jag klippte till remsorna i önskad storlek och form med en vanlig kökssax. Sen tejpade jag först fast dem i botten på akvariet i en S-liknande form, och silikonade fast dem med akvariesilikon i botten.

Det är väldigt praktiskt att använda plexiglas till det här och något jag absolut rekommenderar dig i första hand. Att använda sten fungerar också, men det är svårt att få det helt tätt och att materialet hålls där det ska. Du flyttar lätt på en sten här och där när du grejar i akvariet, planterar växter och håller på. Plexiglaset får du anpassat precis så som du önskar det och det är väldigt enkelt att jobba med. Går att böja och klippa som du vill. Den dagen du inte vill ha det längre så tar du bara ett grepp om remsan och drar bort den med handkraft. Silikonet får du enkelt bort med ett rakblad.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

beazten
11/17/16, 12:29 PM
#3

Ber om ursäkt för det, blir bara egna bilder i framtiden=)

Tack för ditt snabba och informativa svar! Det låter väldigt klokt och jag kan förstå smidigheten och kvalitén att göra på det sättet. Läste nu dessutom att plexiglas går att värma i ugnen för att sedan formas vilket kan vara smidigt också.

Vad kul att det också var du som svarade då jag sett dina kommentarer på många projekttrådär här på forumet:)

Tack och ha det bra

mimåne
11/17/16, 6:43 PM
#4

Det är ingen fara =) Kul att höra att du läst på och tagit del av det som skrivs i forumet. Det är en bra egenskap att vilja läsa och lära sig innan man börjar. Det hade varit kul att få se hur det gick med ditt projekt så om du vill återvända och visa upp det är du varmt välkommen. Annars vill jag önska dig all lycka till nu.

Kom ihåg att vi alltid finns här och hjälper dig om du behöver det 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

beazten
11/20/16, 11:24 AM
#5

En kul idé =). Får försöka när jag fått hem alla tillbehör =) tack tack

mimåne
11/20/16, 11:28 AM
#6

Det ser jag fram emot =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: