Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 2037 ggr
Tofflan
2016-11-14 22:38

Aquascaping

Vad ingår i begreppet Aquascaping? Vad anser du är Aquascaping? Om jag har ett kar, håller i sand, trycker ner lite random växter och låter några firrar flytta in, har jag då gjort en Aquascape? Har du gjort nån snygg Aquascape? Jag vill gärna se bilder på era!

Annons:
ElinvBorg
2016-11-14 22:43
#1

Jag ser det som så att om man endast inreder utan större planering så är det endast att inreda. För aquascaping krävs det mer planering och det ska också vara estetisk tilltalande och ordentligt tilltänkt för att det ska få kallas aquascaping :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
2016-11-14 22:48
#2

Mmm, det var väl det jag tänkte. Men vem kan säga att man gjort en scape? Har man nån slags utbildning eller haft självstudier i ämnet? Var går lixom gränsen?

Tofflan
2016-11-14 22:49
#3

Om man gör en liten hage av grillpinnaroch ställer dinosaurier i den, kan man kalla det för Aquascaping?

ElinvBorg
2016-11-14 22:57
#4

Tror de riktigt duktiga nästan är utbildade eller i alla fall mycket rutinerade men tycker även "nybörjare" kan kalla det för en scape om man tänkt till i sin scape, och då främst på det estetiska då det är det aquascaping går ut på. Jag tycker inte en dinosaurie-hage kan kallas för en aquascape då det mer är ett roligt inslag, även fast det kanske skulle kunna vara snyggt. Vad jag har förstått det som så finns det olika typer av stilar och exempelvis linjer du "ska" följa för att lyckas. Inget måste såklart men tanken med det hela är att skapa ett konstverk som är en fröjd för ögat och jag tycker det krävs lite mer tid och eftertanke för att "få" kalla det aquascaping. Sedan har man ju en förväntning på hur en typisk bra aquascape ska se ut, i alla fall jag, så det är kanske svårt att vara för långt ifrån "normen" :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-11-15 10:26
#5

I aquascaping så använder man sig mycket av ramar när man bygger upp en inredning. Dessa ramar är regler för hur man kan ställa inredningen i förhållande till varandra för att det ska bli en så bra helhet som möjligt. Det är trianglar hit och dit och olika mönster. För komplicerat för mig för att jag ska orka med det själv men beundransvärt de som förstår sig på det. =)

Inreder du ett akvarium utan något intresse för dessa ramar och regler som finns, så är det egentligen ingen aquascaping. Många vet däremot inte gränserna för det här och kan använda ordet även för en vanlig inredning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-11-15 12:05
#6

Tror det är lite som folk säger att de designat nånting när det sytt ett tyghjärta med ett spetsband på så man kan hänga upp den. Design? Nä, inte riktigt va?? Tycker det är många skriver att de "scapar om'" när de städar akvariret. Då lägger de roten på tvärsan och stenarna till höger och döskallen till vänster ist för tvärtom. Scape?

Annons:
Cecilia.S
2016-11-15 12:09
#7

Jag tror att t.ex den här videon följer lite av en aquascape. Otroligt mästerverk av växter och inredning… Är det bara jag som nördar videos som den här? 🤪

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Tofflan
2016-11-15 12:39
#8

Jag nördar galet mycket! Blir nästan sjuk av att se de avancerade karen som tävlar… De har ju miniatyrvärldar som en annan aldrig kan åstadkomma med Julas blästersand och Hornsärv. 😂 När jag blir "stor" ska jag också göra coola träd, ängar, skogar och vattenfall… Nu är jag glad om jag håller vattenvärdena på rätt nivå…

Cecilia.S
2016-11-15 12:47
#9

Haha, låter typ som mig! Bara det att jag inte har något eget kar att hålla värdena i 🤪 Men när det väl står hemma ska jag nog försöka bygga upp en växtrik undervattensvärld i alla fall… Då gör växterna så att karet blir snyggt 😃 Något komplicerat blir det i alla fall inte…

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2016-11-15 18:14
#10

Det stämmer att det är vanligt att folk använder de uttrycken du tar upp. Man förstår ju vad dom menar även om ordet används tokigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-11-15 23:16
#11

Newbiee Var det meningen att du skulle lägga upp en länk till nån video? Jag har inte sett nån länk, kom den inte med eller fattade jag fel… ? 😶 Jag vill ju gärna se den, om det var nån, lixom! Nån som har bra tips på just hur man gör scapar (säger man så?) Videos, hemsidor eller likande som är lite förklarande för nybörjare som inte fattat nåt än? Jag hittar ju massor av fantastiska undervattensvärldar, även hur de gör och bygger upp dem, men inte nån där de går in på det här med linjer och vinkar mm. (Jo, en enda förresten, med lite sån info, men inte med själva uppbyggnaden.) Böcker, kanske?

ElinvBorg
2016-11-16 00:50
Cecilia.S
2016-11-16 10:32
#13

Jag måste tappat länken, men tror Duffy en del bra från ElinvBorg nu :D

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
CaptainBunchie
2016-11-16 12:13
#14

(Har inte läst andra kommentarer)

Aquascaping är väl tänkt som att se ut som ett verkligt landskap i miniformat, alltså landscape.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Tofflan
2016-11-18 14:33
#15

#14, Minilandskap! Ja, så ser ju vissa utställningskar ut! De som är duktiga gör ju helt magiska små världar! Nån som gjort fina "scapes" i 54 liters? Typ Minilandskap! Det är ju så svårt att få till några proportioner, när det är så litet utrymme i karet? Men jag skulle vilja göra nåt sånt, tips plis! 🌱🐌🐟

Halvdansken
2016-11-18 15:38
#16

Googla "Amano aquascaping" och kolla bilderna. (Svårt att hitta en specifik länk) Han är ju gurun inom detta.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lillyrod
2016-11-18 22:47
#17

På Tropicas sida finns en hel del att kolla på med.

http://tropica.com/en/inspiration/

Tofflan
2016-11-19 15:41
#18

#Lillyrod, vilken bra sida! Perfekt när man kan söka på akvariets storlek och tom får en ritning över hur det är uppbyggt o vilka växter som är mer! Superbra!

Upp till toppen
Annons: