Annons:
Etikettväxter
Läst 857 ggr
[SonjaG]
11/11/16, 6:01 PM

Mossa

Kan man skölja ur mossan? Skulle vilja rensa den och samtidigt skölja.  Blir den förstörd och börja säcka ihop? Nu är den fin och fluffig så jag vill inte förstöra ngt.

Jag tänkte ta upp den i en bunke och bara försiktigt röra och lyfta den lite så gojs åker ur.

Annons:
Lillyrod
11/11/16, 6:04 PM
#1

Ja du kan skölja ur den. Det fastnar ganska mycket skräp i mossa och jag brukar använda häverten till att göra den lite renare. Sitter den fast på något så funkar det bra : )

[SonjaG]
11/11/16, 9:13 PM
#2

Tror inte den sitter fast i ngt. Jag hade tänkt att lyfta upp hela beståndet ur karet och ha den i bunken och försiktigt få bort joxet.

Men jag är rädd att den blir mer kompakt och faller ihop om jag grejar med den, det vill jag inte. Den är så fin o fluffig nu. Men det finns väl inget annat sätt.

Hur menar du med häverten? Att du bara sticker ner den i mossan (i akvariet) och suger utan att ta upp den?

Lillyrod
11/11/16, 9:35 PM
#3

Japp precis så menar jag : )

[SonjaG]
11/11/16, 9:52 PM
#4

Ok, då förstår jag dej rätt. Kanske ska prova det först. Tack för hjälp.

mimåne
11/12/16, 12:31 PM
#5

Håller med er. Det fastnar väldigt mycket i mossan. När jag hade mossa gjorde jag som lillyrod och satte häverten över den och ruskade lite grann så fick jag bort mycket. Att ta upp och skölja den fungerar nog lika bra =) Däremot så gillar många arter det bös som fastnar i mossan. Det ger föda.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
11/12/16, 2:15 PM
#6

Ja, det märker jag ju. Men så ser jag att den ser lite olika ut här o var.

Normalt är den grön och fin, lite luftig sådär. Men så finns det delar som ser mer mörka ut och inte så fräscha. Jag tänker att mossa liksom de flesta växter kan vissna lite. Jag tänkte att man kan ta bort sådana delar. 

Har ni oxå sett detta, lite mörkare  mossa i allt grönt.

Annons:
mimåne
11/12/16, 7:53 PM
#7

Jag delar dina erfarenheter. Mossa har en en tendens att växa väldigt buskigt och i många lager ovanpå varandra. Det är lätt hänt att den äldsta biten av mossan hamnar i skymundan, kanske får lite mindre ljus. Jag tänker att det är därför den vissnar och blir mörk så som du beskriver. Det är nog naturligt, nytt liv bildas och inget lever för evigt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[SonjaG]
11/12/16, 8:00 PM
#8

Oki tog bort en del mörkare delar.  Fast det var inte så mycket jox i det som jag trott. En annan dag ska jag fortsätta med ett annat akvarium med större bestånd.

mimåne
11/13/16, 7:45 PM
#9

Man får ta lite i taget.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: