Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 3327 ggr
Widmar
2016-11-10 15:13

Aggressiv Platy hane

hej! Har problem med en av mina platyhanar. Han är störst av alla mina platys och varit en god yngelfader, men alltid varit lite lynnig och jagat iväg/nafsat mot de andra platyhanarna och honorna. Så jag gav han en timeout och flyttade in honom till mitt yngelkar där för närvarande en hona, 35-40 månadsgamla yngel, en 6cm Ancistrus samt 2 6-8cm prakt botnia går. Men… Han har skrämt honan så hon gömmer sig nu bara, ynglen simmar knappt runt, Ancistrusen trycker bakom pumpen och såg idag.så bråkade han med prakt botniarna om maten. Så en riktigt kaxig rackare, så vad kan jag göra för att då honom lugn? Köpte som nödlösning en yngelbox, som han just nu bor i. någon som haft liknande problem med en Platy? Tacksam för all hjälp/erfaren utbyte.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Annons:
mimåne
2016-11-10 20:14
#1

Vissa Platy har en tendens att vara aggressiva. Rent generellt är Platy väldigt fredliga, men visst skiljer det sig från individ till individ som för oss alla. Vi har ett flertalet gånger här på forumet fått se aggressiva Platy och den bästa lösningen vi sett för akvaristerna det är att de lämnat tillbaka individen till djurbutiken tyvärr. Jag förstår att du är rädd om dina andra fiskar och varför du burat in den arga platyn i en yngelkasse, men det är inte okej mot fisken. Den förtjänar mer. Om du inte kan ge den ett värdigt liv så bör den få hitta hem till någon annan där den kanske fungerar bättre.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[aqva65]
2016-11-10 20:21
#2

#0  har en liknande platy hona som din hane !

Widmar
2016-11-10 22:32
#3

Ja, va lite det jag var inne på, men är alltid skönt att få lite fler som tänker lika och ibland finns det enkla lösningar. Tycker han gjort ett strålande jobb med sin avkomma, så startar nog upp ett till akvarium och försöker matcha andra platys, som då trivs tillsammans. Så han får sin sista tid så bra som möjligt.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Fruktzallad
2016-11-10 23:23
#4

Jag har en sån hane och jag brukar sätta honom i time out i yngelkassen mellan varven så lugnar han ner sig. 😂

Widmar
2016-11-11 01:09
#5

Så det funkat med en kortare tids timeout? Hur länge har du timeouten?

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Fruktzallad
2016-11-11 01:42
#6

Han får sitta 30 min till en timme. När han slutat mopsa sig och är lugn låter jag honom simma ut igen. Då har honan han är på fått vila och andra fiskar har simmat nära honom och kollat läget.. så när han kommer ut så finns det fler fiskar i sjön att hänga efter. Han blir liksom helt fixerad i en hona och så ska alla andra som kommer nära få på käften., men efter en time out så kommer han av sig.
Om 2-3 dar är det dock  samma visa igen. 🤪

Annons:
ElinvBorg
2016-11-11 01:51
#7

Låter dock inte som en så hållbar situation tyvärr :/

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Fruktzallad
2016-11-11 16:15
#8

Nä, det är det inte men nu har jag skaffat ett större akvarium så det kanske blir bättre då. Vi får se om ett par dagar. Jag släppte nyss i fiskarna så de har fullt upp med att utforska  jätteytan de har fått.

mimåne
2016-11-11 16:20
#9

Jag tycker det låter som en bra ide att skaffa ett annat akvarium och försöka lösa situationen för platyn. 🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

love-child
2017-02-02 18:56
#10

Har en likadan kille hemma. Han stressade en av honorna så hon blev sjuk. Riktigt elak liten fisk. Hon fick flytta och han blev lite lugnare. Nu blev jag tvingad att sätta dom i samma kar igen dock MYCKET större men han är på henne igen. Misstänker när jag läser detta att det inte finns några andra alternativ än att lämna tillbaka honom. Han verkar inte alls intresserad av någon Platy dock en jätte Svärdbärare men hon gillar däremot inte honom. Hahah vilken röra.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

TantLena
2017-02-03 11:56
#11

Tydligen ganska vanligt bekymmer. Hade samma problem. Han blev deporterad.

TomDooley
2017-08-11 16:51
#12

Jag har nyligen skaffat akvarium (till barnens förtjusning) och köpte Platy eftersom de skulle vara fredliga.  Köpte först tre hanar, vilket skulle vara ok enligt affären. Tyvärr har en hane blivit helknäppt aggressiv.  Den jagar, biter och vill para sig med de andra hanarna. Då köpte jag tre honor, men det blev tyvärr inte bättre, så nu bor den ensam i ett mindre akvarium. DjurMagasinet vill inte byta tillbaka pga smittorisk säger de. Vet inte vad jag skall göra nu. Finns det nåt ställe som tar emot fiskar som Platy alls..?

Draken
2017-08-12 13:32
#13

Du får försöka placera om den privat. Det finns en del sidor och grupper på FB där du kan lägga ut en blänkare.

Vill bara påpeka att detta är en gammal tråd, starta gärna egna, nya trådar, med frågor och funderingar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
TomDooley
2017-09-06 13:03
#14

Tack, det har löst sig! Hittade en affär som tog emot trots allt. Nu har jag 13 minifiskar dessutom :)

Upp till toppen
Annons: