Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 3605 ggr
Supercoolninja
11/9/16, 9:08 AM

Platy&Guppyprojektet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Blev så inspirerad av Fifill´s tråd om platyprojektet så ja tänkte göra min egna tråd :) 
Jag tänkte fokusera på Platy men har även guppys som jag tänkte skriva om och ha samma mål med som hos platysarna, det vill säga friska, tåliga och långlivade! 

Börjar med att presentera platysarna, Jag har 4 st nu. 1 hane och 3 honor. 
Hanen är en ljusblå med mussepigg teckning. En hona är sunset, en är vit med calicoteckning och röd stjärtfena och den sista är vit med tuxedoteckning och röd stjärtfena. (enligt vad jag läst mig till iaf, de kan ju vara fel). Dem har inga namn än och Alla är köpta i butik. De är lite svårt o ta bilder på dem så dessa får duga sålänge! :)

Annons:
Supercoolninja
11/9/16, 9:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#1

Sen har jag 6st guppysar. 2 hanar och 4 honor. 

2 gråa honor med prickar på stjärtfenan, 2 honor med orange/gul stjärtfena, en blå/turkos skimrande hane och en röd/svart hane :)

Fifill
11/9/16, 9:56 AM
#2

Vad roligt att jag lyckats inspirera dig!😃 Underbart att fler intresserar sig för platyavel, det behövs verkligen. Om du behöver råd någon gång så hjälper jag gärna till. Och om du kan ta dig till Härnösand så är du hemskt välkommen att hämta lite fisk här(gratis för dig eftersom du vill engagera dig för arten).🙂Lycka till!

Supercoolninja
11/9/16, 10:08 AM
#3

Åhh vad roligt! Ska absolut höra av mig om jag behöver hjälp eller behöver nya platys, de är ju samma till dig då om jag får några yngel som behöver nytt hem. Bor i Timrå så de är ju inte överdrivet långt 😃

Fifill
11/9/16, 10:13 AM
#4

Oj, nej det är ju riktigt nära! Skoj!😃

Supercoolninja
11/9/16, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Glömde skriva att vi har 5 akvarium totalt hemma. Ett på 100L, ett på 60L, ett på 50L och 2 st som enligt djurmaxi´s sida ska rymma 25 liter men jag sprang med 10L hink typ 4 ggr när jag fyllde dem 🤔 

I 100L Har jag 1 slöjstjät (kompisen dog för någon vecka sen), 1 Eldstjärt, några kardinaltetror, glödbandstetror, koppartetror och zebrafiskar. Lite fisksoppa där nu och jag kommer inte skaffa fler tetror när dom dör då ja vill ha all plats åt platys och guppys (så vill nån ha koppartetror kan ni få 3-4st av mig hehe). Jag törs inte ha några platy/guppy honor i 100L sålänge slöjstjärten är kvar får då lär den äta upp alla yngel 😇 

I Platyhonornas kar (de är lite kaos nu, så dom kommer säkert få byta kar) så har jag även 3 kuhliålar och en liten "städfisk" jag inte kan namnet på. Btw så har vi en städfisk i varje akvaruim. Skickar med en bild på en kuhli och en städfisk om nån vet vad de är för sort.

I guppykaret är de bara Guppy och en städfisk

i 60L har vi Rosentetra, Koppartetra, Neontetra och zebrafisk (en aning överbefolkat dock) 

i de sista karet har vi Neontetra och Rosentetra :)

Supercoolninja
11/9/16, 10:30 AM
#6

#4 Ja de va inte långt borta 😃

Annons:
mimåne
11/9/16, 11:40 AM
#7

Åh vad roligt! Fifill är verkligen en inspirationskälla värd att beundra. Jag har följt hennes projekt sen starten och ser fram emot att följa dig också. Önskar dig all lycka till.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
11/9/16, 12:17 PM
#8

#7 Tack så mycket Mimåne! 😊

Supercoolninja
11/9/16, 12:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Borde jag flytta denna hona till en yngelkasse? 🤔

Supercoolninja
11/9/16, 3:30 PM
#10

Ena bilden ville inte fungera…

mimåne
11/10/16, 11:30 AM
#11

Nej låt hon vara i akvariet så får hon föda där i lugn och ro =) Håll koll så fiskar du upp ynglen när de är födda istället. Guppy är så pass känsliga idag och deras liv så pass sköra så varje stressmoment som kan undvikas gör man nog bra i att undvika.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
11/10/16, 11:34 AM
#12

Okej, ja de finns ju en hel del växter i 50L där guppysarna är nu så dem lär klara sig isåfall :) 
Den honan var redan fet när jag köpte henne så undra hur alla yngel kommer se ut :D

Supercoolninja
11/10/16, 2:21 PM
#13

En liten "städfisk" har idag vandrat vidare, hejdå lille kompis 🌺

Annons:
ElinvBorg
11/10/16, 2:28 PM
#14

Tråkigt att höra. Med städfisk menar du då Ancistrus? De behöver kar på minst 100 liter så det kan vara orsaken till att den gick bort då bara ett av dina kar är tillräckligt stort

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Supercoolninja
11/10/16, 2:55 PM
#15

Har ingen aning om vad det är för sort. Därför jag frågade i denna tråd. Vi fick ett gäng av en kompis och hon sa att man kunde ha dem lite vart som helst. Just den som gick bort har vi haft i typ 1 år och jag vet inte hur gammal den var innan :/ 
Dom är ju helt sjukt duktiga på att hålla bort alger!

ElinvBorg
11/10/16, 4:06 PM
#16

Tyvärr behöver de flesta malar kar på minst 100 liter och en del behöver närmare 1000 liter så man kan verkligen inte ha dem lite var som helst då det varken är bra för fisken eller karet 😕

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Supercoolninja
11/10/16, 4:14 PM
#17

Oj! Det hade jag ingen aning om 😕 
Får hitta en annan städpatrull! Kan du rekommendera någon liten krabat som tar bort mycket alger och kan vara i både små och stora kar?

ElinvBorg
11/10/16, 5:20 PM
#18

Som fisk är det Otocinclus annars snäckor och räkor. Vad som passar beror ju på karets storlek, andra invånare och miljön

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Supercoolninja
11/10/16, 5:33 PM
#19

Jag beskrev högre upp alla kar och dessa invånare :)

Supercoolninja
11/10/16, 7:34 PM
#20

Woho! Mina misstankar va inte helt fel och nu hittade jag 7 Guppyyngel 😃🥳

Annons:
Supercoolninja
11/11/16, 1:23 PM
#21

2 av ynglena klarade inte natten 😕

mimåne
11/11/16, 4:33 PM
#22

Härligt att du fått yngel! Lycka till med dem, hoppas någon klarar sig =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
11/11/16, 4:45 PM
#23

har 5 st kvar, alla verkar pigga och simmar omkring 😃

Supercoolninja
11/11/16, 8:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Känns so att jag mest uppdaterar här som en dagbok, men de är roligt o kunna tita tillbaka :) 
Är helt såld på denna hona, så fina färger! :D

mimåne
11/12/16, 1:30 PM
#25

Du får uppdatera hur mycket du vill och använda det här som en dagbok. Det är bara trevligt att få se bilderna du lägger upp! =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
11/12/16, 1:31 PM
#26

Måste säga det också att stjärten på guppyn i #24 ser ut som eld. Riktigt vacker!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
11/12/16, 2:19 PM
#27

#26 ja hon är så vacker :D

Annons:
Supercoolninja
11/12/16, 2:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#28

Va in på Arken idag och kunde inte hålla mig. 1 hane och 2 honor fick följa med hem 😍

Kollade på Platys också, men hittade inga som föll mig i smaken. Dom såg liksom bleka ut allihopa 🤔 typ stressbleka

Lillyrod
11/12/16, 3:02 PM
#29

Jättefina färger. Hoppas de är livskraftiga så att du får ha dem kvar ett tag.

Supercoolninja
11/12/16, 3:19 PM
#30

Det hoppas jag också :D

Fifill
11/12/16, 3:20 PM
#31

Fina!

Klokt att avstå från att köpa de bleka fiskarna, man måste vara ganska petig när man köper platys idag tyvärr. Det är alltid bäst att vänta tills man hittar ett riktigt fint exemplar, det lönar sig i längden tror jag.🙂

Supercoolninja
11/12/16, 3:34 PM
#32

#31 ja precis, när jag köpte dom första var alla pigga, framåt och hungriga (så fort dom öppnade locket på akvariet så samlades alla vid ytan). Sen var det ju bara en bonus att en av dom redan va lite småtjock :D 

Uppdaterar ju mer om Guppysarna nu, men de är ju för att det händer lite mer där med yngel osv. Jag väntar med spänning på platyynglena :D

Draken
11/12/16, 4:42 PM
#33

Nu blöev jag ju sugen på att ha Guppy igen ;) Undrar om jag skall göra iordning 60 litern och bara ha massa Guppy i den 😃

Jättesnygga kar och fiskar förresten 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Supercoolninja
11/12/16, 4:56 PM
#34

#33 Tack :D Är helt nerkärad i Guppys xD 
Ska försöka få till bättre bilder på karen när jag har hämtat hem min systemkamera :D

Köpte somsagt dom nya guppysarna på Arken i birsta nån minut från Sundsvall. Aldrig sett några liknande Guppys innan, verkligen jättefina! :D

Annons:
Supercoolninja
11/12/16, 10:09 PM
#35

En av honorna har redan dött 😢

Hon va aldrig "framåt" på samma sätt som den andra utan höll sig för sig själv så de va nog något fel. Den andra honan verkar jättenöjd och har blivit kompis med dem andra 4. Hanen verkar också pigg, glad och hänger med dem andra hanarna. 

Är så synd då de va en fruktansvärt vacker fisk… är skönt att en av dem är kvar iaf så får man hoppas på fina yngel efter den om den klarar sig.

Är så konstigt också då som ja beskrev i en kommentar innan så va alla fiskar pigga och framåt i butiken. Jag hade ju stått över om något såg fel ut :(

Lillyrod
11/12/16, 10:23 PM
#36

Det kan vara så att det var något tokigt från början och sen klarade den inte flytten. Det händer ibland även om fisken ser helt ok ut i affären. 

Att flytta påverkar alla fiskar och minsta svaghet kan få den att simma vidare tyvärr.

Supercoolninja
11/12/16, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Ja de känns lite tråkigt :( R.I.P Lille fisk 🌺

Känns kallt o bara byta ämne, men 2 räkor va framme (jag trodde seriöst inte att jag hade några kvar men såg 4 totalt). Ingen aning om hur jag har kunnat missa dem, men där va dem. Som om dom alltid har suttit där. Om ja inte är helt ute och yrar är det väl en amanoräka och en blue yelly? :)

Nu kanske ni tycker att jag är ouppmärksam på mina akvarium också. Men dom har inte synts till på säkert 2 mån, fast att jag har letat

Lillyrod
11/12/16, 10:35 PM
#38

Ja det ser ut som en amano. Den andra kan säkert vara en blue jelly. Är inte så bra på räkor : ) Att du inte ser dem beror nog på att de är så få. De blir mycket tuffare med sällskap och utan hot från fiskar runt dem.

Supercoolninja
11/12/16, 10:41 PM
#39

Dom 4 jag sett nu har sprungit runt som galningar i hela akvariet. Därför det känns helt sjukt konstigt att jag inte sett dem innan 😐

Lizelda
11/12/16, 10:53 PM
#40

Jodå, det är Blue Jelly :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Supercoolninja
11/12/16, 11:00 PM
#41

Ah okej :D

Annons:
Draken
11/13/16, 10:02 AM
#42

Tyvärr är det ju så att butiksköpt Guppy och Platy, brukar inte leva så värst länge. när jag köper i butik, brukar jag hoppas att de skall överleva, åtminstone tills de har fått yngel ;)

Jag måste fråga, om du handlar i birsta, innebär det att du bor i närheten av Sundsvall ? Jag bor i Sundvall nämligen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Supercoolninja
11/13/16, 10:14 AM
#43

Ja, jag hoppas att Guppy ynglena blir starkare än sina föräldrar :D

Bor i Timrå :)

Draken
11/13/16, 10:29 AM
#44

Ja där ser man, världen är allt bra liten ;)

Ynglen brukar bli starkare än föräldrarna om de föds i ett ordnat akvarium och inte i butiken, eller hos grossisten, där de oftast "jagas" dagligen, flera gånger om dagen för att fångas upp eller att någon annan i karet skall fångas upp :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Supercoolninja
11/13/16, 10:30 AM
#45

Ja världen är liten :) 

Ja jag hoppas att dom 5 yngel jag har kvar växer på sig och blir starkare :D

Supercoolninja
11/13/16, 3:25 PM
#46

Yeey! Har fått tag på ett 70L akvarium med pump för 500kr :D 

Passade på och köpa lite växter också när vi åkte förbi arken idag igen :)

mimåne
11/13/16, 8:01 PM
#47

Den lyckan när man köpt sig ett nytt akvarium och får starta ett projekt. Så kul!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
11/13/16, 8:04 PM
#48

Väldigt roligt :D 

Hade tänkt flytta över platysarna dit så dom får lite större utrymme, kaoset börjar reda ut sig med kar :D

Annons:
Draken
11/14/16, 8:20 AM
#49

Vad kul att det ordnar sig med kar. Det är altid roligt att starta nya projekt, vare sig det är ett nytt kar, eller ett befintligt som redan finns hemma.

Har själv ett 60 liters stående som jag skall fixa iordning i slutet på månaden :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
11/14/16, 10:41 AM
#50

De kommer de nog att gilla Supercoolninja

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
11/14/16, 2:03 PM
#51

#49 va roligt! :D #50 Ja jag hoppas de :D

Supercoolninja
11/19/16, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Tänkte bjuda på en bild på platysarnas nya kar :D 

Det är somsagt helt nystartat och är därför lite klent med växter (köpte växter som skulle sprida sig snabbt). Jag är rätt nöjd med karet då de finns både gömställen och stor yta att simma på! 🙂 är platysarna nöjda är jag nöjd! 😃

Fifill
11/19/16, 9:34 AM
#53

Fint! Många utrymmen för dem att undersöka, det måste de gilla. 🙂

Lillyrod
11/19/16, 10:00 AM
#54

Det ser jättebra ut!

Supercoolninja
11/19/16, 10:16 AM
#55

Dom gillar tegelstenen, ser så roligt ut när dem simmar igenom varsitt hål och kollar runt :D

Annons:
mimåne
11/19/16, 10:25 AM
#56

Jag gillar också ditt akvarium, det ser fint ut =) Tänk så vackert det kommer bli när växterna tagit sig och växt lite mer. Ett tips, dra upp pumpen längre upp till ytan så att utblåset brusar lite på vattenytan. Då kommer det ner syre i vattnet till fiskarna =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
11/19/16, 10:52 AM
#57

#56 Okej, det ska jag fixa :D

Fifill
11/19/16, 12:00 PM
#58

För ynglens skull så vore flytormbunkar bra, de är enkla att rensa bort och även bra för vattenkvaliteten. Om du är intresserad så kan du få ett par plantor när du kommer och hämtar hanen vi pratat om. 🙂

Supercoolninja
11/19/16, 12:06 PM
#59

Ja jättegärna! :D Tar tacksamt emot alla tips och råd ni ger mig (och även plantor i detta fall) 😃

Supercoolninja
12/11/16, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Har glömt att uppdatera här, Guppysarna fortsätter att få yngel typ hela tiden (vilken skräll va 😂) och dom 5 första ynglena har klarat sig och en av dom har börjat få lite svart färg på stjärtfenan, riktigt roligt! Förutom dom ynglena har jag nog minst 15-20 st mer från en annan kull. Sen har jag köpt in en gul guppyhane och en till leopard/regnbågsfärgad hane. 

På platyfronten har det gått rätt trögt, inga yngel över huvud taget, men jag hämtade 2 jättefina platysar hos Fifill och hoppas att det ska bli några yngel framöver :D Deras nya kar har tagit sig rejält så jag slänger med en bild, det växer så sjukt snabbt! Sen fick jag också några flytväxter av snälla Fifill 😃

Det har också flyttat in 3 ottosar hos platysarna! :)

mimåne
12/11/16, 9:30 PM
#61

Såå avundsjuk på dig som fått platys från fifill..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
12/11/16, 9:34 PM
#62

#61 Jag är nog avundsjuk på mig själv :D

Annons:
Erik97an
12/11/16, 10:11 PM
#63

#60 Fantastiskt fint akvarium må jag säga Supercoolninja! väldigt intressant med en tegelsten i karet, simmar fiskarna i den eller malar? 😂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Supercoolninja
12/11/16, 10:35 PM
#64

# 63 Tack så mycket! Fiskarna brukar faktiskt simma igenom den 😃

Jag tycker att det är svinsnyggt med tegelsten! Och fiskarna gillar den som gömställe 🙂

Erik97an
12/11/16, 11:02 PM
#65

#64 Koka du den innan du stoppa ner den? har ett helt drös liggande på tomten bakom hönsgården!  är de värt att ta sig en titt efter en fin tegelsten o stoppa ner i karet?🤪

Försökt komma på en lösning om hur man ska kunna bygga en egen Ancistrus grotta där de kan både gömma sig och leka men kommer inte på något, tror du en sån tegelsten kan fungera?

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

mimåne
12/12/16, 1:29 PM
#66

Om jag får lov att komma och blanda mig i diskussionen om tegelstenar, så vill jag säga att det går alldeles utmärkt att använda det materialet i akvariet. Lerkrukor går också fint. Skölj av och skrubba dem från skräp eller koka en omgång så är det klart =) Finns även rör i form av tegel / lera, vad man nu kallar dem, de brukar bli fina malgrottor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
12/12/16, 3:24 PM
#67

#65 Jag skrubbade ren min och kokade :)

Supercoolninja
12/22/16, 7:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Min dator har sagt upp sig så de är därför det har varit dåligt med uppdatering då ja ogillar mobilversionen. Dom 5 första guppyynglena har fått flytta till sina "vuxenhem" istället för 25L där dom bodde som pyttesmå. Det blev 4 honor och en hane. Honorna fick flytta till 50L med dom andra guppyhonorna och hanen till 120L med dom andra guppyhanarna :) Slänger med en bild på hanen. Hos platysarna är det fortfarande trögt. Har inte sett nånting och honorna är inte tjockare alls :/

mimåne
12/23/16, 10:57 AM
#69

Jag gillar inte heller mobilversionen så jag förstår att du dragit dig från att använda den. Så sött litet yngel du har tagit kort på =) Hoppas dina Platy också sätter igång, ge dem lite tid och god mat. Du får ha tålamod =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Supercoolninja
12/23/16, 1:21 PM
#70

Idag såg jag födseln av nya yngel! Jättecoolt, hoppas att alla klarar sig. Hann inte se alla med 4st iaf :) Ja hoppas att de lilla ynglet på bilden blir färgglad o fin ju äldre han blir :D

mimåne
12/23/16, 9:48 PM
#71

Jag har också haft turen att få se Guppy föda. Det är häftigt. Ett spännande ögonblick =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
1/9/17, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Det lilla ynglet från förra bilden har växt till sig ordentligt! Bilden är lite missvisande och det är alger ivägen men de va denna bild jag hade att bjuda på :)

Supercoolninja
1/9/17, 6:37 PM
#73

Sen har jag köpt en supersnygg guppyhane :D

Supercoolninja
1/9/17, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74
Ehin
1/9/17, 7:52 PM
#75

Vad har du för lysrör i platykaret?

Annika L
1/9/17, 8:11 PM
#76

Vilken kul idé med tegelstenen! Fint!

Annons:
Supercoolninja
1/9/17, 8:51 PM
#77

#75 ingen aning faktiskt, dom satt där när ja köpte karet 😅 #76 Tack, jag tycker oxå att det är snyggt! :D

Supercoolninja
1/9/17, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

Med tanke på platykaret, det växer så de knakar! Sen har ja skaffat lite fler växter till alla kar så på 2 veckor höll växterna på att ta över :D älskar snabbväxande växter!

Cecilia.S
1/9/17, 9:10 PM
#79

Härligt med växter!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Ehin
1/9/17, 9:25 PM
#80

Hur stort är platykaret?

mimåne
1/10/17, 12:28 PM
#81

Så fina bilder =) Man ser verkligen att dina växter har växt sen den senaste bilden. Snart får du ta toppskott på dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Supercoolninja
1/10/17, 12:35 PM
#82

#80 de är på 70L :) #81 jag har läst att det blir blommor om dom får växa till ytan så ja ska kolla om de funkar på minst en :D

Erratic_Eagle
1/10/17, 3:38 PM
#83

har läst allt och det verkar som att dina fiskar mår toppen. jag hade också Platy ett tag men det gick inte så bra för mig heller

Annons:
Erratic_Eagle
1/10/17, 4:00 PM
#84

tegelstenen var supercool och en toppen ide´     ska nog skaffa en sådan om jag får ett nytt kar som jag har önskat mig nu när jag snart fyller år!😃😉😎

Supercoolninja
1/10/17, 8:28 PM
#85

#83 tack så mycket :D kul att fler har gillat tegelstenen! Jag tycker de är jättefint :)

Supercoolninja
1/15/17, 9:18 PM
#86

Då ett av guppyynglena verkar ha genomgått ett könsbyte, så av dom 5 första ynglena är det nu 2 hanar och 3 honor (det va 1 hane och 4 honor först). Supernöjd med dom alla 5! Friska, fina, växer och hanarna får fantastiska färger 😍

Erratic_Eagle
1/15/17, 9:24 PM
#87

vad kul att höra, lycka till i fortsättningen, följer😃

Supercoolninja
1/15/17, 10:17 PM
#88

#87 Tack 😊

Har ca 10 yngel på uppväxt i 25L, sen har 6 st till fått flytta till dom 3 äldre honynglena då alla ser ut som honor i dagsläget och för att dom blivit tillräckligt stora för att bo i 50 L :D

Supercoolninja
1/18/17, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Ett till yngel är en hane! Så nu har ja 3 små musketörer i 120L karet! Är så nöjd över deras färger och att dom verkar pigga. Den fläckiga/leopard är ju den första. Den andra som är svart/orange är nr 2. Den skimrar i rosa/rött/lila/svart/grönt. Sjukt cool färg men såklart omöjlig att få på bild… lägger in flera bilder på honom så man ser alla olika färger. Sen sista flyttade över dit idag och är lite förvirrad, han ser ut att bli gul :D Första bilden är på nr 1

Supercoolninja
1/18/17, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#90

Nr 2

Annons:
Supercoolninja
1/18/17, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#91

Nr 2 där man skymtar grönt vid stjärtfenan

Supercoolninja
1/18/17, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Sist och även minst, nr 3 :)

Supercoolninja
1/18/17, 8:56 PM
#93

Note: vi har beställt en sån man suger upp allt skräp med då våran är trasig, men paketet är försenat och därav allt bajs/skräp… har sån ångest över de men vet inte hur ja ska få upp de utan att de yr omkring

mimåne
1/19/17, 8:54 PM
#94

Du kan få upp det med en vanlig slang. Du har väl någon som du gör vattenbyte med nu medans du väntar på slamsugen? En vanlig trädgårdsslang t.ex fungerar fint.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
Supercoolninja
1/19/17, 9:02 PM
#96

Jag har använt en tillbringare till vattenbytet 😟

Supercoolninja
2/8/17, 12:37 PM
#97

Uppdatering: Har fått hem en sån slang så ja har kunnat städa karet bättre, yes! Platykaret har det hänt något med. 4 av 5 honor har dött. Jag har ingen aning varför. Ph-värdet ligger på 7.5, är det normalt för Platy? På instruktionerna stod de att de va ett bra värde för dom flesta sötvattenfiskarna. För att inte fler skulle dö har dom fått flytta till 120L och platykaret fick stå tomt i några dagar, vattenbyte gjordes oxå. Nu har ja släppt i 3 rosentetror för att de hur dem tar det. Men mitt i all sorg dök det upp 4 platyyngel :D jag hoppas att dem klarar sig och att karet repar sig. Någon som har tips på vad jag kan göra?

Annons:
ElinvBorg
2/8/17, 1:48 PM
#98

Har du kollat nitrithalten?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Supercoolninja
2/8/17, 4:36 PM
#99

Jag började köpa Ph test, men ja ska fixa nitrittest oxå! Har inte hunnit med de än… vad är skillnaden på nitrat och nitrit?

Erratic_Eagle
2/8/17, 5:34 PM
#100

Så tråkigt med massdöd, men kul med yngel

Supercoolninja
2/8/17, 5:58 PM
#101

Glömde lägga till att dom fick en omgång av vita prick oxå, vilket jag har behandlat mot. Så dom är friska från det iaf! :)

Lillyrod
2/8/17, 6:20 PM
#102

Nitrit är en typ av gift som bildas i karet när man t ex släpper i för mycket fisk innan de goda bakterierna kommit igång. Eller matar för mycket så maten blir liggande på botten. De goda bakterierna tar hand om avfall och i ett nystartat kar finns inga sådana bakterier. Då blir det för mycket nitrit som är giftigt för fiskarna. Avhjälps med vattenbyten varje dag och inställd middag för invånarna till nitriten är borta : )

Nitrat är gödning. T ex fiskbajs och sådan näring man tillsätter. Inte lika farlig som nitrit men om värdena blir väldigt höga kan fiskarna fara illa av det med,

Elin16
2/8/17, 6:45 PM
#103

Det är viktigt med nitrit test

Supercoolninja
2/8/17, 7:23 PM
#104

#102 Okej, tack för bra beskrivning! Ska köpa ett sådant test oxå. Tetrorna mår hitills bra. Jag bytte somsagt vatten där i och lät alla växter vara kvar, så de kanske hjälpte?

Annons:
Lillyrod
2/8/17, 7:31 PM
#105

Växter är mycket bra och gör stor nytta i akvarium : )

Draken
2/9/17, 8:17 AM
#106

Vad snyggt det blev med tegelstenen i karet :) Och Guppyhanen är hur snygg som helst, är det endler eller är det en hybrid ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Supercoolninja
2/9/17, 11:51 AM
#107

#106 Han kan vara endlerkorsning, jag har ingen aning. Han är ganska stor i jämförelse med dom andra 2 så han kanske får endlerfärger med vanlig guppys kropp? 😂 hur som så är han väldigt fin :) Igår köpte jag mig ett 160L kar! :D på köpet fick ja alla tillbehör, växter, väldigt många Guppy och ett gäng Ancistrus (varav 2 är uppåt 8-10cm). Jag hade tänkt flytta min lilla Eldstjärt till de karet då dom ska ha stort (har inte kunnat göra mig av med henne, kanske dgoistiskt men nu får hon ju lite större iaf). Ska även sortera alla Guppys idag så ja får ett hum om hur många de rör sig om :)

Erratic_Eagle
2/9/17, 3:02 PM
#108

Kul

Draken
2/9/17, 3:53 PM
#109

#107 Det ser ut att kunna vara en endlerkorsning, har i varje fall inte sett den färgvarianten på "vanliga" guppyhanar. Spännande att se hur han växer till sig :)

De två guppysarna som är riktigt stora …är det honor ?  Isf är det förmodligen Endlerhonor, de kan bli riktigt stora jämfört med "vanlig butiksguppy"

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Supercoolninja
2/9/17, 4:23 PM
#110

Dom flesta honor ja har köpt har varit ganska stora, men dom är köpta som vanliga guppys :) lär ju ha en del guppys till salu framöver har ja på känn 😅

Erratic_Eagle
2/9/17, 5:53 PM
#111

Haha

Annons:
Elisabethantero
2/9/17, 10:47 PM
#112

Va kul 👍🐠😃

Supercoolninja
4/10/17, 9:54 PM
#113

Det var väldigt länge sedan jag uppdaterade här! 

Jag tänker lägga ner guppyodlingen och bara odla Platy framöver. Guppys är så svåra att hitta bra och långlivade av. Platys är mer tåliga även om dom också är känsliga. 

Jag har sett några platyyngel men osäkert om dem klarade sig då jag inte sett dem på några dagar. Platysarna har fått ett nytt boende på 110L och "järngänget" består av 3 hanar och 8 honor. Två av hanarna har faktiskt fått namn! Hör och häpna. Jag är helt värdelös på namn med två av dem har lyckats få namn. Den ena är den gula comettecknade hanen från Fifill som kallas Pilgrim (fråga inte varför, det bara dök upp i skallen 🤔) och så är det en vit/röd/svart hane som inte är ett dugg intresserad a damerna och är egentligen fruktansvärt ful och fungerar bara som en maskot då han är rätt söt, därav namnet maskot! 😃

Den sista hanen är jag så löjligt stolt över, han är så snygg! blå på främre delen av kroppen och röd på bakre delen av kroppen. Jag har aldrig sett en liknande Platy innan och jag hoppas på yngel efter honom! 

Av honorna så är det 1 gul med tuxedo och cometteckning, 1 gul med tuxedoteckning, 1 vit med tuxedoteckning, 1 orange/gul sunset, 1 gul med svarta "stänk", 1 vit/röd/svart och 2 vita med blå tuxedoteckning 🙂

Bilder kommer i nästa inlägg!

Supercoolninja
4/10/17, 10:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Här har vi honom! Lille Maskot 😃

Supercoolninja
4/10/17, 10:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Den nya blå/röda hanen innan dom fick flytta till ett nytt kar :)

Supercoolninja
4/10/17, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Pilgrim mitt bland alla andra fiskar. Han är ju för vacker :D

Supercoolninja
4/10/17, 10:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Den gula honan med svarta stänk :)

Supercoolninja
4/10/17, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

Sunsethonan :)

Annons:
Supercoolninja
4/10/17, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Gula tuxedocomet honan :)

Supercoolninja
4/10/17, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

Vita tuxedohonan :)

Supercoolninja
4/10/17, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

Gula tuxedohonan. Notera dom blåa spegelfjällen hon har, snyggt! :)

Supercoolninja
4/10/17, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#122

Maskot och en av dem blåa honorna. Dom två honorna ser i princip liladana ut bara de att en av dem har två svarta prickar bak. Honan som liknar Maskot till färgen ville inte alls ge sig till känna. Hon och sunsethonan flyttade hem hit idag så hon är nog lite stressad än sålänge, men jag har sett henne simma runt i karet :)

Supercoolninja
4/10/17, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

Never mind, hon kom fram för en snabb fotografering innan hon simmade tillbaka till sin grotta :)

Fifill
4/10/17, 10:24 PM
#124

Wow, vilka färger, Pilgrim, dem minns jag inte! 😃 Han har verkligen färgat ut sen jag såg honom sist.

Du har verkligen lyckats få tag på riktigt fina platys, hoppas det blir många yngel efter dem!👍

Och visst är det lustigt hur hanarna beter sig ibland, vissa är så himla kräsna när det kommer till vilka honor som "duger". 🤐

Supercoolninja
4/10/17, 10:51 PM
#125

Ja Pilgrim har växt på sig rejält sen jag hämtade honom! 😃 Jag gillar ju alla mina platys med Pilgrim är extra speciell då han är privatuppfödd och har en sån härlig färg! Hans favorithona är den gula tuxedocomet damen, han följer efter henne hela tiden och dom två är som ett team! ❤️ 

Ja, jag hopas också på många fina yngel, och du har första tjing på dem som jag ev. inte har plats för 😃 är så nöjd med dem alla då alla är fina i kroppen (ja, utom Maskot då) och verkar sunda 🙂

Ja, väldigt märkligt! Dock är jag glad  för det då Maskot har sån konstig kroppsform 😟

Annons:
Draken
4/11/17, 9:28 AM
#126

Jättefina färger :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Supercoolninja
4/12/17, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#127

Denna dam är verkligen smällfet! :O lär bli yngel när som helst, hon håller sig undan. Den troliga fadern är givetvis Pilgrim, hans favorithona är just denna tjockis! Så förhoppningsvis får vi snart små yngel :) Den blå/röda hanen har hittat "sin" hona och det är den vit/svart/röda honan som var väldigt blyg från början :)

Supercoolninja
4/23/17, 4:59 PM
#128

Jag har varit borta hela lovet så mamma har skött om fiskarna. Ingen blev dock gladare än jag när jag kom hem och hittade ett gäng yngel 😃 hann bara få kort på 3st dock. Hoppas dom klarar sig :D

Supercoolninja
4/23/17, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#129

:)

Supercoolninja
4/24/17, 6:10 PM
#130

Sunsethonan har dött och Pilgrim har fått nå form av vita prick, köpte medicin idag och hoppas att han blir bättre! Vill inte förlora honom 😭 Men, om han skulle simma vidare så har jag iaf hans yngel…

Draken
4/25/17, 7:27 AM
#131

Du behandlar väl hela karet där Pilgrim går, har han fått vita prick, så är de andra med största sannolikhet smittat :(

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Supercoolninja
4/25/17, 7:57 PM
#132

Givetvis! Har behandlat vita prick förr, så alla får behandling :)

Annons:
Supercoolninja
5/1/17, 7:31 PM
#133

Pilgrim har simmat vidare :( hejdå lille vän, du kommer vara väldigt saknad! Jag undrar vad han dog av, det såg inte ut som "vanlig" vita prick me ingen av dom andra är drabbade alls :/

Supercoolninja
5/3/17, 10:37 PM
#134

åh, börjar redan få ångest över vart alla platyyngel ska flytta senare när dom blir vuxna. Dom är ju så söta 😭😍 Det är ett 20tal yngel nu och vissa är så "stora" att dom är uppe vid ytan och kaxar sig mot sina föräldrar 😂

Anonymaren
5/3/17, 10:53 PM
#135

Gud vilka fina platys du har, blir nästan avis! Jag undrar vart man kan få tag på en sådan tegelsten, tycker att det är fantastiskt fint?

Supercoolninja
5/3/17, 10:59 PM
#136

#135 Jag hittade den ute på en strand, kokade den och sen är det bara att använda :)

Anonymaren
5/3/17, 11:16 PM
#137

Okej tack, då är det ju bara att börja leta (;

Fifill
5/4/17, 10:32 AM
#138

Vad tråkigt med Pilgrim. 😕 Aldrig roligt när en fisk dör, men det känns oftast lite mer när man gett dem namn, tycker jag själv.

Vad roligt med så många yngel! 🥳 Visst är det jobbigt att man behöver sälja/skänka bort sötisarna, men det kan hjälpa om man ställer vissa krav på köparen så man blir nöjd med deras nya hem. 🙂

Supercoolninja
5/4/17, 10:42 AM
#139

#138 Ja, jag är så ledsen då han var speciell. Ingen butiksplaty och endå blir de såhär 😭
Ja, jag får försöka vara noga med hemmen 🙂 det är sån blandad kompott av yngel. Blåa, gula, vita med prickar, comet, tuxedo eller helt spräckliga 😃 alla har olika färger och teckningar

Annons:
Supercoolninja
5/8/17, 3:44 PM
#140

Idag fick en ny liten Platy följa med hem, en röd! :) Himla fin liten tös, så jag hoppas att hon klarar sig länge! 

Imorgon ska det även fyllas på med en till hane och en till hona. Var in på arken och hittade tigerfärgade platys, sånna här! Så fantastiskt fina! 

Efter sunsethonan och Pilgrims död så känns det lite bättre när man hittar superfina platys att fylla på med :) (även om dom aldrig kan ersättas 💔)

CorneliaAndersson
5/8/17, 3:51 PM
#141

I vilken del av landet hittade Tigerfärgade? 

Häromkring finns inte jättemånga olika varianter, vad jag vet :/

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Draken
5/8/17, 3:53 PM
#142

Tiger fanns i Sundsvall för några veckor sedan. Vet inte om det finns några nu.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Supercoolninja
5/8/17, 3:56 PM
#143

Det var i Sundsvall jag var och kollade :)

Draken
5/9/17, 7:44 AM
#144

#143 Jo det förstår jag, mitt svar var till CorneliaAndersson #141 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Supercoolninja
5/9/17, 8:23 AM
#145

#144 Ah, tänkte mer att #141 inte visste vart jag hade sett dom, jag hade ju kunnat bo nån annanstans än Sundsvall :D

CorneliaAndersson
5/9/17, 9:15 AM
#146

#142 #143 Åhh :/

Alltid så långt iväg haha!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: