Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 2116 ggr
WolfFire93
11/8/16, 2:17 PM

Jätte posthorn med posthorn?

Jag har Massa jätte posthorn och jag älskar dem! Men dem käkar alla växter… så jag tänker ge dem ett eget akvarium, så vilka andra sniglar kan man ha med dessa bjässar? Kan man ha vanliga posthorn? Jag har sandsnäckor och 2 stora svarta(typ elefanter) och 1 militärhjälm. Några andra roliga förslag? :) Dem kommer ha ett 60l

Annons:
iskogen
11/8/16, 5:36 PM
#1

Vad jag vet kan man ha jätteposthorn och posthorn tillsammans. Wizard White och Asolene spixi är fina.

ElinvBorg
11/8/16, 5:45 PM
#2

Alla snäckor förutom snäckätande snäckor funkar tillsammans :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
11/8/16, 6:01 PM
#3

Men finns det tro någon korsningsrisk på jätte posthorn och posthorn?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
11/8/16, 6:06 PM
#4

Nej det finns det inte då de inte tillhör samma släkte :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
11/8/16, 7:40 PM
#5

Alla snäckor kan man inte ha tillsammans. Helenasnäckor är inte så lämpligt med andra snäckor än sig själva.

ElinvBorg
11/8/16, 7:49 PM
#6

Nej som jag skrev, alla snäckor utom snäckätande snäckor :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
WolfFire93
11/8/16, 10:02 PM
#7

Tack alla för era svar! :D Och #1 wow!! Älskar båda! Wizard white se ju nästan ut som äpplen! :D <3 Käkar dem 2 sorter växter? Ska kolla med djurbutiken om den kan ta in dem :3

iskogen
11/9/16, 8:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 Spixin har jag läst kan ge sig på växter om man inte matar dem tillräckligt, tror dock inte de ger sig på växter. Jag har precis skaffat spixi så får se hur det blir. WW ger sig inte på växter. Faktum är att spixin är mer lik äpplen än WW, eftersom de är (avslägset) släkt. :)

Btw, korsning sker mellan jätteposthorn och spixi, men inte för t.ex. jätteposthorn och posthorn.

Bifogar en sketen iPhone 4-bild på en av mina spixi. Jättevackra är de!

mimåne
11/9/16, 11:46 AM
#9

Jaha där ser man, de är inte ens samma art. Där blev jag lurad av att de båda heter porthornssnäcka. Tack för infon ElinvBorg =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

WolfFire93
11/9/16, 6:45 PM
#10

#8 Awesome! Nu vill jag absolut köpa ett gäng <3 :D är dem lätta att beställa eller ska man hitta en odlare? Saknar mina äpplen så mycket att jag typ gråter när jag kollar på mina akvarium varje gång… X'3 Skulle vara sååå kul att fler snäckor i ett eget akvarium XD X3 var i zoobutiken och han sa att han kunde ta in WW i alla fall :D Hur stora blir dem som du skaffade(de randiga)? Blir dem typ som äpplen? :D

iskogen
11/9/16, 8:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#11

#10 Jamen skaffa ett eget kar åt snäckorna! Jag har ett 15-liters med bara snäckor i.

Spixis blir 3-4 cm, inte exakt lika stora som äpplen men ändå en okej storlek! Slänger in några bilder till jag tog med systemkameran. De är bara bebisar ännu. :)

WolfFire93
11/10/16, 11:25 AM
#12

Jag funderade på mitt andra 30l skulle 15l funka också? :D har ett som är det tror jag :D Vad kul att dem blir så stora :D är redan kär i dem XD Någon som vet om plastväxter fungerar för sniglar? Försökte testa igår kväll men nu på morgonen var dem i ytan… köpte den på wish och sköljde den i varmt vatten… den kanske ska kokas?

mimåne
11/10/16, 11:28 AM
#13

Plastväxter "fungerar" väl för alla fiskar. Däremot så är jag inget fan av dem alls. För mig så tillför de mindre än de tar så att säga.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
WolfFire93
11/10/16, 11:32 AM
#14

Jo jag har alltid hatat dem, men jag tänkte testa eftersom sniglarna äter växter, men kan dem vara giftiga för sniglar? (Bara sniglar där i)

iskogen
11/10/16, 12:05 PM
#15

#12 15 liter funkar men har du ett 30 liter ledigt så ta det.

Snäckor äter inte växter, jätteposthorn gör dock, men de kan du inte ha i samma kar som spixi ändå. Elefantsnäckor kan ge sig på vissa växter som är mjuka som till exempel gälört men lämnar till exempel vattenkalla. Jag tycker du ska köpa riktiga växter om du inte planerar att ha jätteposthorn! Finns en superbra grupp på Facebook som heter Akvarieväxter Säljes / Köpes / Bytes.

WolfFire93
11/10/16, 12:13 PM
#16

Odlar redan jätte posthorn XD så det är dem som ska få eget X3 Men då tar jag 30l och ger dem några kompisar + att jag kan ha de arter som inte kan gå med post hos fiskarna, så jag kan göra det grönt till svärdbärarna igen <3

WolfFire93
11/10/16, 12:14 PM
#17

Ska kolla upp den sidan :D växter är ju så jäkla dyra om man inte odlar själv X3

WolfFire93
11/10/16, 12:32 PM
#18

!! Aha!! Okej… jag har bara haft äpplen innan och trodde alla snäckor tog luft i ytan…. det gör tydligen ingen jag har nu… så ska göra vattenbyte igen och sätta i en pump… (och riktiga växter) så går det nog bättre X3

Liten boll
11/10/16, 12:40 PM
#19

Thylomenia sp äter växter.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

WolfFire93
11/10/16, 12:57 PM
#20

#19 okej tack :D då får dem bo med jätte posthornen

Annons:
Upp till toppen
Annons: