Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 684 ggr
mati
11/8/16, 1:50 PM

Är mina guppis sjuka?

Hej 

Min Guppy hona var väldigt rund ett tag, helt sprickfärdig, men en morgon såg jag att hon inte var det längre. Efter några timmar när jag tittade i akvariet såg jag henne död. Har ingen aning om varför. 

Vet någon vad som kunde ha hänt?

Annons:
Liten boll
11/8/16, 3:35 PM
#1

Förstoppning? Bukvattensot? Någon mer som ser annorlunda ut?

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

mati
11/8/16, 5:31 PM
#2

Nej

iskogen
11/8/16, 5:34 PM
#3

Googla på bukvattensot.

mati
11/8/16, 5:43 PM
#4

Jag googlade på det.

Tack så mycket

mati
11/8/16, 5:45 PM
#5

Finns det medicin och drabbar det andra fiskar också?

iskogen
11/8/16, 5:47 PM
#6

Det finns medicin har jag för mig men man måste behandla i tidigt stadie.

Annons:
mati
11/8/16, 5:50 PM
#7

Okej, men de andra fiskarna då? Hur går det med dem?

mimåne
11/8/16, 5:59 PM
#8

Har hon fått för mycket mat? Eller var hon dräktig, födde och sedan inte klarade sig?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mati
11/8/16, 6:06 PM
#9

Hon var sprickfärdig ett tag, och en morgon var hon vanlig precis som de andra fiskarna. Samma dag dog hon. Jag märkte iallafall inte några yngel.

Draken
11/9/16, 8:42 AM
#10

Butiksguppy brukar oftast inte klara en förlossning, de föder yngen sedan dör de. Det låter som om hon har varit dräktig och inte klarat förlossningen.

Om det vore bukvattensot, så skulle hon ha varit rund även när hon dog. Inte smalnat av och sedan dött.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mati
11/9/16, 11:07 AM
#11

Idag så låg en annan Guppy (hane) liggande på sidan i ett hörn☺️. Men när jag ville fiska upp honom så simmade han upp och började simma, men lite  konstigt. Med stjärtfenan ner och huvudet upp. Nu sitter han på botten igen.

Kan det vara en Guppy sjukdom? Där båda guppisarna var inblandade? Har 2 kvar som mår bra🙂

mimåne
11/9/16, 11:26 AM
#12

Ojdå. Det lät inte bra. Den guppyn mår nog inget vidare och jag tvivlar på att den klarar sig. Du kan nog förvänta dig att den går bort. Vore det min fisk så hade jag avslutat lidandet för den.

Guppy som du köper i butiken idag lever inte länge. De blir sjuka väldigt lätt och dör snabbt. Att du haft två dödsfall inom kort behöver inte betyda att det är en sjukdom, utan kan handla om dålig avel t.ex. Jag tycker däremot att man absolut bör utesluta sjukdom, även om det inte låter som det i mina öron när man ser till de två fiskarna som dött. Du får gärna ta en bild på hela akvariet och visa oss samt på fiskarna du har så kanske vi kan se om vi hittar något utstickande som kan vara avgörande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mati
11/9/16, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här kommer bilden

Annons:
mati
11/9/16, 4:39 PM
#14

Men jag har haft de typ i 2,3 månader och inget har hänt med dem. Sen nu förra veckan när den förra dog.

mimåne
11/10/16, 11:26 AM
#15

2-3 månader för butiksköpta Guppy tycker jag låter som det brukar vara. Vissa dör redan första veckan så jag tycker du haft tur när de levt "så pass länge".

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mati
11/10/16, 11:39 AM
#16

Ok🤔

Upp till toppen
Annons: