Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1205 ggr
Fruktzallad
11/8/16, 12:55 AM

Mitt nya akvarium har kommit!

Jag tror knappt det är sant, men mitt på vardagsrumgolvet står nu mitt nya akvarium av märket Juwel 240. Det som hänt hittills är att jag monterat ihop möbeln (den som skrivit instruktionen förtjänar få ett argt vykort!) och jag har även fått dit 3 dörrar.  I morgon ska jag sätta ihop filtret/pumpen och doppvärmaren och även klistra fast bakgrundsplanschen - sen måste jag andas.

 Det är så overkligt alltihop eftersom jag längtat hur långe som helst, så att jag jobbar på i slow motion för att på något sätt försöka inse att detta akvarium verkligen är mitt. Det är bara för overkligt än så länge. 😃

Men alla de här svamparna man ska ha i filtret/pumpen. Det är ju en hel djungel. Måste man ha alla? Är det någon speciell ordning som är optimal?

Annons:
[Jens]
11/8/16, 5:50 AM
#1

Grattis till nya akvariet Fruktzallad! Ser verkligen fram emot när du har det igång. Du har varit här ett tag och ställt frågor m.m. så det kommer gå bra för dig.

Draken
11/8/16, 8:41 AM
#2

Grattis :D Skall bli spännande att följa detta :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
11/8/16, 9:37 AM
#3

Härligt Fruktzallad! Njut så mycket du kan =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fruktzallad
11/8/16, 3:53 PM
#4

Tack så hemskt mycket för att ni är glada med mig! :D

Jag har ju ett litet akvarium igång med fisk och växter men hur gör jag för att flytten till det stora ska bli så lätt som möjligt? Det blir ju ett nystart för det stora med massa nytt vatten, ny pump och svampar och även ny sand. Däremot så är ju fiskar och lite växter gamla. Ska jag hälla i lite vatten från det lilla akvariet i det stora? Det är i och för sig en droppe i havet om man tänker 30L i 240 liter.
Hur gör man det smidigast och bäst?

Qurex
11/9/16, 5:37 PM
#5

Jag har gjort så att när jag gör vattenbyte så tar jag allt vatten och tillsätter det nya akvariet. Suger upp skit från botten som också får gå ner i det nya akvariet. Jag har tagit det lugnt och inte fyllt upp hela akvariet på en gång utan lite i taget med främst gammalt vatten. (Lättare om man startar ett litet från ett stort) men sen sätter man i växter från det gamla. Och fixar i ordning med rötter stenar etc. Brukar försöka få med nån rot från ett gammalt om det går. Man kan rengöra filtret i det nya akvariet också.

Qurex
11/9/16, 5:40 PM
#6

Man kramar ut lite skit från filtret från det gamla akvariet i det nya.

Annons:
Liten boll
11/10/16, 12:07 PM
#7

Brukar stå i besrkivningen hur filtren ska ligga ligga för bästa effekt.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Upp till toppen
Annons: