Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Allmänt

Hur gör jag det mest skonsamt?

2016-11-01 16:53 #0 av: Sofi_79

Jag ska byta botten substans i mitt 250 l akvarium och undrar hur jag gör det mest skonsamt för mina fiskar. Jag har precis köpt ett 540 l och städat och tänkte flytta ditt fiskarna så länge.
Om jag tar pump och det mesta av vattnet från 250 l kan jag då flytta de senare samma dag? Jag har fylt ca 1/3 med nytt vatten i 540 l.
Tacksam för svar.

Anmäl
2016-11-01 17:24 #1 av: Qurex

Är tanken att alla fiskar ska tillbaka till 250liters? En variant vore annars att fylla över allt vatten och fiskar till 500liters. Sedan byta bottensubstrat och tillbaka med allt vatten och fiskar..

Annars skulle jag starta upp 500liters med hjälp av 250liters och med tid flytta över fiskar till det nya. När det sen är igång och allt fungerar kan du riva det gamla och ta dig god tid på att göra om det akvariet.

Anmäl
2016-11-01 17:26 #2 av: Sofi_79

Tack för svaret. Ja fiskarna ska tillbaka till 250 sedan. Har andra planner för 540 l till våren.

Anmäl
2016-11-02 10:57 #3 av: mimåne

Om jag tar pump och det mesta av vattnet från 250 l kan jag då flytta de senare samma dag?

Ja du kan flytta tillbaka alla fiskarna samma dag =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-11-02 19:20 #4 av: Sofi_79

Tack #3

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.