Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1356 ggr
EbbaBeda
2016-10-31 20:57

Kejsartetra och mask?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

3 av mina kejsartetror ser märkliga ut. På 2 av dem ser det ut som magen håller på att ramla ut. Den 3e har utstick vid ena gälen samt en förändring på bakre delen av kroppen närmare stjärtfenan. När jag kikar lite närmare på dem liknar det trådar. Kan det vara ngn form av mask? I övrigt är är de pigga och äter normalt. Skickar med 2 bilder, tyvärr dålig kvalitet. Ngn som har koll på vad det kan vara? Tack på förhand

Annons:
ElinvBorg
2016-10-31 21:42
#1

Lite svårt att se tyvärr men något är ju fel. Det du beskriver som trådar, hur ser det ut och var? Tror du du kan få någon bättre bild?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

EbbaBeda
2016-10-31 22:12
#2

Hopplöst med skarpa bilder verkar det som. Det är definitivt ngn form av mask. De visar sig i form av små nystan och är rödrosa. Finns vid gälar, mage och på fjällen. Den som syns på utsidan är i form av en cirkel.

EbbaBeda
2016-10-31 23:52
#3

Vid djupare studier av info på nåtet om detta verkar det vara dermosporidium. Drabbar främst tetror och verkar inte finnas något konkret botemedel tyvärr :-( Jag kommer att avliva de som är synligt drabbade och prova med Parazin p. Ngn påstod sig ha erhållit resultat med detta trots att detta i själva verket inte är en riktig 'mask' Suck…

mimåne
2016-11-01 10:11
#4

Så tråkigt. Håller med om att det låter som mask. Camallanus cotti är vanligt just nu så jag föreslår att du även läser på om den åkomman.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: