Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1821 ggr
tootiis
10/31/16, 12:08 PM

Redan rom!

Tog hem 5st Andinoacara pulcher i lördags. Dom har bildat ett par än så länge, och nu när jag tänkte städa och fixa lite i karet så ser jag att dom fått rom! Dom tre övriga håller sig i andra hörnet på akvariumet. Visst ska jag skippa att städa och fixa i karet nu? Få se om dom lyckas med det första gången :)

// MT ♥

Annons:
tootiis
10/31/16, 12:15 PM
#1
tootiis
10/31/16, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
[Jens]
10/31/16, 12:32 PM
#3

Städa och göra delvatten är inga problem men att röra runt och möblera om m.m. är inte så lämpligt. Grattis förresten !

tootiis
11/22/16, 6:59 PM
#4

För nån vecka sen fick jag vitaprick i karet, medicinerade osv.. Dock dog honan och en av hanarna. MEN idag hittar jag en hel hög med yngel! Två av resterande tre blå ciklider är med dom, men båda ser ut som hanar?

// MT ♥

tootiis
11/22/16, 7:03 PM
#5

Bild vill ej synas..

// MT ♥

tootiis
11/22/16, 7:05 PM
#6

Bild vill ej synas..

// MT ♥

Annons:
tootiis
11/22/16, 7:05 PM
#7

Bild vill ej synas..

// MT ♥

tootiis
11/22/16, 7:05 PM
#8

Bild vill ej synas..

// MT ♥

mimåne
11/23/16, 11:18 AM
#9

Ojdå. Attans att jag missat det här.. Det verkar som att det finns en hel del att reda ut här. Var ska jag börja..

Din första bild på de två fiskarna. Där har du två olika "arter". En Andinoacara pulcher och en Andinoacara pulcher electric blue. Hade du electric blue sedan tidigare eller har det blivit ett missförstånd i butiken som gjorde att du inte bara köpte vanliga blåciklider utan blandade dem med electric blue?

Electric blue är en framavlad färgvariant från blåcikliden. Den brukar nämnas som en egen art men är egentligen samma som blåcikliden. Dessa två kan korsa sig och få en blandad avkomma så man brukar hålla dem åtskilda.

Har det blivit ett misstag?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

tootiis
11/23/16, 12:38 PM
#10

#9 Nej de har det inte, jag som inte kunde bestämma mig.. Men tur i oturen så är det bara electric blue jag har kvar, så det är två av dessa som fått yngel. Men jag har alltid tyck de ser ut som hanar..

// MT ♥

mimåne
11/24/16, 10:49 AM
#11

Okej, då förstår jag.

För att det ska bli yngel behövs båda könen, men en del ciklidarter leker tillsammans med samma kön i brist på det andra könet. Två honor kan t.ex lägga rom och vårda den ihop men p.g.a att den inte befruktas av en hane så kläcks den inte. Får du rom så har du garanterat en hona, då en hane inte kan lägga rom. Får du också yngel av rommen, så har du garanterat en hane också då endast hanar kan befrukta rommen.

Har du två stycken electric blue kvar som har yngel?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

tootiis
11/24/16, 10:23 PM
#12

#11 Japp, tredje fick flytta idag till en kompis (kunde inte hämtas förens idag). Alltid tyckt att det sett ut som hanar hela högen förutom honan som dog, men där hade jag fel.. hahah

// MT ♥

mimåne
11/26/16, 12:47 PM
#13

Men så roligt, då fick du dig ett par till slut =) Lycka till med ynglen!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: