Skriv ett nytt inlÀgg! Aktuellt just nu (9) Senaste inlÀggen

Akvarium och fiskar AllmĂ€nt Artbeskrivningar Auktioner / trĂ€ffar / aktiviteter BerĂ€ttelser Bilder Butiker och lĂ€nkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY RĂ€kor, snĂ€ckor, amfibier m.fl Salt- och brĂ€ckvatten Sjukdomar SĂ€ljes/Köpes Tetror TĂ€vlingar VattenvĂ€rden VĂ€xter och alger Årstidsfisk / Killis
Nybörjarhörnan

Honungsgurami o pansarmal

2016-10-31 10:38 #0 av: Elisabethantero

Hej, glad Ă€gare till ett ca 60 liters sen 5 veckor 😊
Har ett honungsguramipar + 7 koppartetror, min tanke var att oxÄ ha ett litet stim med nÀtpansarmalar..... Men jag har XL-zoo Dakota-sten o inte sand..... FörstÄr att sten, Àven om den e rund o sÄ, kan förstöra deras 'skÀgg' .
Hade dessa malar, i ett stort akvarium nÀr ja bodde hemma för 35 Är sen, minns dock inte va de va för bottenmaterieal dÄ... NÄn som kan rekommendera nÄ andra rara malar?
Har Àven en frÄga om vattenpumpen, guramina vill ju inte ha sÄ strömt vatten, mina förra byggde skumbo,men dÄ hade ja en helt annan slags pump..... hur gör jag för o dÀmpa/lugna flödet?

AnmÀl
2016-10-31 17:06 #1 av: Lillyrod

I ditt kar blir det svĂ„rt med malar. Pansarmalar gĂ„r ju bort som du sjĂ€lv sĂ€ger och otocinclus som skulle passa i 60 liter vill ha strömt vatten sĂ„ de passar inte med dina gurami tyvĂ€rr. 

Vad har du för pump? Det blir lÀttare att svara pÄ frÄgan om man vet vilken sort det Àr : )

Medarbetare pÄ Akvariefisk ifokus.

AnmÀl
2016-10-31 19:14 #2 av: Elisabethantero

En Eheim, e allt jag vet.... Nu har jag sÀnkt ner den lite, sÄ de bara e en liten krusning pÄ ytan ,o vinklat strÄlen, lite snÀvare mot lÄngsidsglaset, tror de blir lite lugnare för dom dÄ i bortre hörnet.....
Idag köpte jag en hornsÀrv o la dÀr, kanske e bra o bygga skumbo i?
Hmmmm Àr det rÀkor jag ska ha, men inte lika roliga som malar......

AnmÀl
2016-11-01 10:18 #3 av: mimÄne

HÄller med Lillyrod, det blir svÄrt att hitta en mal som passar. Den vanliga ancistrus gÄr ocksÄ bort dÄ den behöver större akvarium.

Andra alternativ Ă€r rĂ€kor eller snĂ€ckor. Gurami  kan Ă€ta rĂ€kor, sĂ„ de gĂ„r ocksĂ„ bort. NĂ„gon snĂ€cka skulle kunna fungera.

För att bygga skumbo sÄ vill de ha nÄgon flytvÀxt. HornsÀrv kan anvÀndas som det sÄ det var ett bra köp tycker jag =)

SajtvÀrd pÄ akvariefisk ifokus

AnmÀl
2016-11-04 09:47 #4 av: Elisabethantero

Tack! Har aldrig haft snÀckor....
NĂ„gra nackdelar? Med vad matar jag den?
Förökar dom sig?
Hmmmmm men dÄ vill jag nog ha nÄn mer annan fisk, tycker om lugna stillsamma, typ som honungsguramin, nÄn sa att ja inte inte borde ha nÄ andra gurami... NÄgra förslag?

AnmÀl
2016-11-04 11:36 #5 av: mimÄne

Jag skulle inte stoppa ner nÄgra fler fiskar i ditt akvarium. 60L Àr inte stort utan ett litet akvarium sÄ det Àr inte mycket man fÄr plats med i det. Dessutom har du en revirhÀrdad fisk i akvariet redan samt koppartetror som vill ha minst 100L. SÄ absolut inte nÄgon mer fisk dÀr i =)

Det finns flera olika arter snÀckor. Kolla gÀrna in vÄrt snÀcklexikon hÀr pÄ sajten och se om du hittar nÄgon som skulle kunna passa dig.

AnmÀl
2016-11-04 18:20 #6 av: Elisabethantero

Okej!! Tack :)
Har haft större akvarium, förrut.... dĂ€rför lite osĂ€ker....🐬🐠🐟
FrĂ„gade pĂ„ Zoo , de sa att ja kunde ha ca 20 st..... Men de tyckte ja va vĂ€ldigt mye, tĂ€nkte 12-14.... Men dĂ„ vet ja, kollar in nĂ„n snĂ€cka ist 👍😊

AnmÀl
2016-11-05 11:37 #7 av: mimÄne

SÄ bra att du litar mer pÄ din egen instinkt Àn vad de sÀger pÄ zoobutiken. HÀr pÄ sajten pratar vi ofta om hur dÄlig kunskap de har i djurbutiker. De Àr sÀljare och det har vi konstaterat mÄnga gÄnger. Det mesta som kunden vill ha gÄr bra enligt dem.

AnmÀl
2016-11-05 19:26 #8 av: Elisabethantero

Idag sÄg jag att koppartetrorna for runt bland vÀxterna, sen kom de romkorn farandes :) tror dom trivs......
Honungshanen Àr vÀldigt fÀrg-glad o fin!!
Men jag undrar lite över nĂ„t slags skickt det Ă€r pĂ„ vattenytan...ser nĂ€stan ut som nĂ„t fettskickt 😳😧 . NĂ€r jag stoppar ner fingret sĂ„ skingrars det.....
Är detta normalt??
Byter 20-25% av vattnet 1 gÄng/vecka.... Slamsuger, gör rent rutor, har fÄtt liite brunalger pÄ vÀxterna sista veckan, men har förstÄtt att det inte e sÄ ovanligt, det Àr ca 2 mÄnader sen ja startade upp akvariet.
Matar sparsamt.

AnmÀl
2016-11-05 19:49 #9 av: Lillyrod

För det första. Det Ă€r inte helt sĂ€kert att fisken trivs för att den leker. Den kan ocksĂ„ tĂ€nka att hĂ€r gĂ€ller det att sprida generna snabbt för jag kommer att dö. Nu menar jag inte alls att det Ă€r sĂ„ hos dig men vill bara sĂ€ga att det inte alltid Ă€r ett sundhetstecken SkĂ€mtar

Hinnan pÄ ytan Àr förmodligen en proteinhinna. Den kommer av maten och ökar man ytrörelsen lite sÄ brukar den försvinna. Inget farligt.

AnmÀl
2016-11-05 21:35 #10 av: Elisabethantero

Oooj, ahaaa 😳 hoppas dom inte vĂ€ntar pĂ„ snar död.......
Okej, men vill inte ha för mycke sprutt vid ytan..... Ifall honungarna vill skumboa.
Tack dĂ„ vet ja 😊

AnmÀl
2016-11-07 10:44 #11 av: mimÄne

Ditt akvarium Àr ocksÄ nystartat och dÄ Àr det vanligt som du sÀger att det kommer lite alger. FortsÀtt som du gör med att putsa bort algerna en gÄng i veckan i samband med vattenbyte. Rutiner Àr viktigt.

AnmÀl
2016-11-10 12:00 #12 av: Elisabethantero

Har börjat ge mina gurka o vĂ€lkokt broccoli, bĂ„de tetrorna o guramina Ă€ter friskt 😊 sĂ„Ă„ glad för tipset, hĂ€rifrĂ„n detta forum.
Var o köpte tvÄ smÄ Otocinclus vittatus i lördags, har en god vÀn, som gÀrna tar över dom ifall de inte trivs, har Àven Àndrat lite pÄ pumpflödet.
Dom Àr pigga o aktiva Àven dagtid o Àter mest av alla, av grönsakerna.....
NĂ€sta gĂ„ng blir de morot 😉
Har köpt mer hornsÀv o guramin har börjat me nÄ litet skummigt i den, men kÀnns som jag kommer förstöra de nÀr jag ska stÀda med hÀverten imorrn....
Jag har inte gjort rent pumpfiltret Àn, visst borde jag göra det snart?
Gör man det typ 2 mÄnader efter uppstart? RÀknas det frÄn att man fyllde pÄ vattnet eller frÄn att man plumsade i de första fiskarna?

AnmÀl
2016-11-10 18:56 #13 av: Lillyrod

Otocinclus Àr en stimfisk och vill vara minst 6 stycken. Ju fler de Àr desto gladare Àr de : ) Pumpen gör man ren nÀr man ser att flödet minskar. Det finns ingen tidsintervall pÄ det.

AnmÀl
2016-11-17 15:50 #14 av: Elisabethantero

En liten frÄga... Min honungshonas ena spröt var brutet i toppen nÀr jag köpte dom.... sen lossnade den toppen, typ 2-3 mm.
Nu har hennes andra spröt, klyvt sig, i toppen....
VĂ€xer dom ut igen?
Hanens Àr lÄnga, hela o fina...
NÄn som vet vad detta kan bero pÄ?
Dom Àr fina i fÀrgen o hans pysslar med skumboet.
En tanke , kan de va tetrorna som nippsar pÄ spröten.... Har inte sett dem göra de men Àr de möjligt?

AnmÀl
2016-11-17 18:28 #15 av: mimÄne

Det Àr vÀl inte omöjligt att en tetra tar ett smakprov pÄ ett och annat spröt, men jag kan ocksÄ tÀnka mig att honan skadat dem. Kanske jagade hanen henne och sÄ var olyckan framme.

AnmÀl

Det finns en till kommentar till den hÀr diskussionen. Den Àr bara synlig för medlemmar pÄ iFokus. För att lÀsa kommentaren, logga in eller registrera dig pÄ iFokus.