Annons:
Etikettallmänt
Läst 10051 ggr
hund_katt
2016-10-30 12:27

"aqua dragons"

Har sett att dom säljer "aqua dragons" på lekia, vad är eran åsikt om detta? O.o Visst, inga krävande djur men ändå.. dom är fortfarande levande. Jag vet inte vad jag ska säga om det riktigt. Ser ingen anledning till att sälja levande djur som leksaker. Men vad säger ni?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Tjeja
2016-10-30 13:06
#1

Va?? Har du någon länk? Levande djur att bry sig om kan vara bra för barn men leksaker är helt fel! Blir ledsen när jag läser. Ingen levande varelse är till för att leka med. Det låter bara sådär fel och hemskt som när kina o japan säljer nyckelringar med små levande skjöldpaddor och sjöstjärnor i. Hemskt! 😢

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hund_katt
2016-10-30 13:11
#2

#1 såg på disneychannel, eller om det var nickelodeon på reklam. Finns säkert på internet också.. Här: http://www.lekia.se/produktnyheter/aqua-dragons-ar-har/

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Denna kommentar har tagits bort.
Tjeja
2016-10-30 13:20
#4

#2 Nej sådär som leksaker är helt fel att de säljs! De skulle kunna säljas i djuraffärer som lättare akvarier som pedagogiskt medel. Men fortfarande är det levande varelser som behöver mer än bara vatten o mat för att må bra. En anpassad miljö för långsiktigt liv. Det är liksom inte slut och klart bara för att äggen kläckts så som reklamen får det att verka som! Då är ju t o m de gamla tamagotchi bättre leksaker som lär barnen att en levande varelse behöver omsorg och omvårdnad för att överleva.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Jens]
2016-10-30 13:36
#5

Nu har jag tittat på flertalet videon med aqua dragons för att bilda en uppfattning vad jag tycker och det är att överlag så är det skitigt vatten vilken säkerligen beror på dålig miljö och då är det inte roligt alls för dessa djur. Vet jordbruksverket om detta? 

Sedan fick jag bara en tanke om man kunde ge dessa aqua dragons som fiskmat?

Shailina
2016-10-30 13:38
#6

#4 håller med. 

Tamagochi-appen är förövrig gratis att ladda hem på smartlurar så bara att fixa till barnen så de kan bevisa att de kan sköta "levande" varelser.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
[Jens]
2016-10-30 13:50
#7

Saltkräfta (Artemia salina) är ett litet vattenlevande kräftdjur i ordningen bladfotingar och anpassat för miljöer med hög salthalt. Nykläckta saltkräftor är ett populärt djurfoder för fiskar.

[Jens]
2016-10-30 13:51
#8

Jag har skickat ett anmälan till jordbruksverket så får vi se vad de kommer svara sedan. Tack hund_katt för att du tog upp detta.

MsZ
2016-10-30 14:12
#9

Kanske vore på sin plats att morra lite på Lekias facebooksida också…

hund_katt
2016-10-30 16:39
#10

#4 omg tamagotchi, gud vad jag saknar det spelet! #6 finns den som app?? Då måste jag ladda ner den med en gång xD barndomsminnen! Hehe lite OT^^ När jag såg reklamen gjorde det mig jättesur! Och "akvarierna" som man får med är ju inte alls stora?? Ser ut som sånna man brukade ha myror i för att studera dom… och ingen sand, inga växter eller någonting! #8 tack! Jättebra att du skrivit till JBV! :) #9 ingen dålig idé.. kanske borde göras!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
2016-10-30 16:44
#11

http://aquadragons.net/pages/what-are-aqua-dragons Här kunde man läsa lite mer om dom. Samt att dom tydligen är vanliga världen över som leksaker och husdjur för barn och djurälskare….

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
2016-10-30 16:48
#12

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saltkr%C3%A4fta Hittade även lite mer. Detta är tydligen samma som "sea-monkeys".

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Jens]
2016-10-30 17:13
#13

Jag skrev det i inlägg #7 🙂

Annons:
Tjeja
2016-10-30 18:46
#14

hm..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Guppyn1
2016-10-30 19:22
#15

När man köper dessa så får man med nåt litet "kontrakt" att skriva på ….Hur många tror ni följer detta?? Dom borde inte få säljas! Alla jag har pratat med har sagt att dom dött efter några dagar p.g.a dålig miljö!

Draken
2016-10-30 22:30
#16

😮 Herregud, skulle aldrig falla mig in att köpa detta åt mina barn 😮

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2016-10-31 10:03
#17

Dessa kit finns att köpas lite här och där på nätet, jag har sett dem på diverse zoobutiker online. Ska de säljas någonstans, så är det väl i den kategorin antar jag. Att de säljs i leksaksbutiker känns väldigt oseriöst.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2016-11-03 14:11
#18

Har fått svar från Jordbruksverket:

Hej Jens,

Tack för din fråga. Eftersom det är ägg som säljs så finns det tyvärr inga bestämmelser i djurskyddslagstiftningen för hur de ska säljas.

Jordbruksverket har däremot kontaktat Lekia och poängterat att det blir levande varelser av dessa ägg när de kläcks och att djurskyddslagstiftningen då gäller. Vi uppmärksammade dem även på att barnen och föräldrarna blir djurägare när äggen kläcks med allt vad det innebär.

// Enheten för försöksdjur och sällskapsdjur

Jordbruksverket

Tjeja
2016-11-03 14:16
#19

Det var ju en början i alla fall! Bra jobbat Jens!👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lillyrod
2016-11-03 14:24
#20

Härligt. Jag skulle tro att Lekia blev ganska förvånade när Jordbruksverket hörde av sig 👍

Annons:
[Jens]
2016-11-03 14:39
#21

Ja, det kan ju vara så att Lekia måste upplysa föräldrar och barn mer om att det är ett stort ansvar bakom dessa sk "aqua dragons".

[Jens]
2016-11-03 14:41
#22

Tack Tjeja 🙂 och jag får tacka Hund_katt som uppmärksammade det.

hund_katt
2016-11-04 21:40
#23

tack så mycket och ett trevligt svar från jbv! vad bra att dom ville hjälpa och höra av sig till lekia. tack för hjälpen också att skriva till jbv 🙂

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Upp till toppen
Annons: