Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Filter, pumpar, Co2 m.fl

Rengöring ytterfilter

2016-10-30 11:12 #0 av: MsZ

Nu har ytterfiltret gått i snart ett halvår. Börjar fundera på framtida rengöring och hur man faktiskt rent praktiskt gör detta. Tänker på att inte förstöra för mkt av bakteriekulturen.
Sköljer ni igenom all filtermedia med kranvatten? När jag lyfter ur korgarna ut filtret så är behållaren ju fylld med bösigt vatten - hälla bort och fylla på nytt?
Byta filtermedia?

Anmäl
2016-10-30 11:26 #1 av: [Jens]

vad har du för ytterfilter och vilken filtermedia har du i pumpen?

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-30 12:55 #2 av: MsZ

Jag har ett Unimax 500. I filtret finns 4 korgar. Ska försöka beskriva vad som är i - har inte riktigt koll på de korrekta benämningarna dock.

En korg med vad jag tror är ngn typ av filtermatta. Som en kraftig svart tvättsvamp med oregelbunden yta - det ligger 2 eller tre sådana mattor i korgen ovanpå varann. 

En korg med ngn typ av "filterludd". 

En korg med ngt som ser ut som stora keramiska "makaroner" 

En korg med ngt som ser ut som små vita stenar.

Kikar jag på unimax hemsida så kallar de "makaronerna" för biologisk materia. 

"stenarna" för chemical

Mattan för "mekanisk"

"luddet" hittar jag inte på deras sida.

Anmäl
2016-10-30 13:57 #3 av: [Jens]

Tycker du verkligen att det är dags att rengöra pumpen? Det brukar ske bara en gång om året vid helt okej skötsel och rätt antal fiskar i akvariet. Möjligen också även när man har fått en massa alger så kan det vara bra att rengöra pumpen också.

Skulle du göra rent pumpen igen så kan du rengöra de allt igen och lägga tillbaka det i pumpen. Jag gör rent allt under kranen men det blir mycket bös så jag gör rent det i grovrummet så det inte fastnar en massa skit under kökskranen.

Kulorna kan man byta efter ett par år, likaså makaronerna. Filtret byter du när du känner för det men det brukar vara när de börjar trasa sönder. Hos mig brukar filterluddet vara det första som jag byter ut av allt du beskriver.

Anmäl
2016-10-30 14:11 #4 av: MsZ

Nej, jag har inga planer på att göra det nu. Har bara funderat över hur man rent praktiskt går tillväga när det är dags framöver.

Anmäl
2016-10-30 15:48 #5 av: [Jens]

Okej Glad

Anmäl
2016-10-31 10:09 #6 av: mimåne

Om du tycker det känns svårt att rengöra filtret så skulle jag rekommendera att titta på någon video från youtube där de instruerar hur du går till väga steg för steg. De är jättebra att titta på första gången =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl