Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1536 ggr
[Seaside]
2016-10-25 10:54

Here We Go Again =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, kan bara konstatera att det inte gick så bra att leva utan akvarium - för skaffade ett begagnat Juwel kar (70L) igår 😇. Det är min 40-års present som jag fick i förväg - men har lovat sambon att inte starta upp förens jag fyllt. Det är 9 månader kvar, så jag "väntar fisk"… 😉

Den här gången hoppas jag på bättre tur med alger, hudutslag och andningsproblem. Ska enbart använda  Easy Life FFM som känns mer naturlig än allt annat jox jag hade i tidigare. Misstänker att alla medel förvärrade situationen.

Känner mig förväntansfull å taggad. - Skam den som ger sig 🙂

Annons:
[Seaside]
2016-10-25 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Funderar på gruset som följde med - är himla snygg färg, men känner mig osäker på om det är fiskvänligt eftersom det glimmar en del. Har för mig att jag läst någonstans att man ska undvika sådana stenar i kar…

Vad tror ni?

ElinvBorg
2016-10-25 11:00
#2

Kul att du tänker testa igen, vi hoppas det går bättre den här gången 🙂 Jag tycker gruset ser ut som akvariegrus, tänk på att göra rent det ordentligt bara. Men om du funderar på att byta så kan jag rekommendera Julas blästersand då den är snygg och sedan beror det på om du kommer vilja ha någon fisk som kräver sand :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Seaside]
2016-10-25 11:02
#3

Ja, vi håller alla tummar och tår! 🙂. Ok, vad bra. Vad är bästa sättet att rengöra det på - räcker det att skölja igenom i hett vatten?

Begagnade filtermaterial (Juwel "skumkuber") går dessa också att få rena/ok eller bör jag köpa nya?

ElinvBorg
2016-10-25 11:05
#4

Jag skulle nog ha en del av gruset i en hink, hälla på kokande vatten/väldigt varmt och sedan fylla på med kallare så du kan sticka ner en hand och köra runt och göra rent "som vanligt". Alltså kör runt i gruset tills vattnet blir smutsigt, byt vatten, upprepa tills vattnet är klart efter du kört runt :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Seaside]
2016-10-25 11:07
#5

Bra tips - så blir det! 🙂

mimåne
2016-10-25 11:07
#6

Men hej Seaside! Så kul att se dig här igen. Jag hoppas helhjärtat att det kommer fungera bättre för dig och sambon den här gången.

Om du känner dig osäker på att använda medel i akvariet så kör helt utan dem. Jag har inte använt några tillsatser alls förutom växtnäring och tycker de är överflödiga. De behövs inte egentligen =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
mimåne
2016-10-25 11:09
#7

Du kan använda begagnade filtermattor om du tycker de blir i ett okej skick =)

För att göra rent grus så hade jag lagt det på spisen i en kastrull vatten. Minst jobb =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
2016-10-25 11:11
#8

Hej hej mimåne 👋. Tack det samma!! Ja, det hoppas vi verkligen - tack för ditt stöd då som nu 🎂

Ok, ja att köra utan medel låter ju ÄNNU bättre med tanke på läget. Hur gör man då vid uppstart - hur länge behöver vattnet mogna innan man släpper in fiskar?

Vad bra - då behåller jag filtermattorna. De såg fina ut.

Tack för bra tips - gillar det som är enkelt och bekvämt 😎

ElinvBorg
2016-10-25 11:15
#9

Vattnet behöver inte direkt "mogna" utan det viktiga är att temperaturen hinner stabilisera sig, kanske ett eller två dygn, och sedan är det bara att ha i de första fiskarna. Sedan gäller det ju att börja försiktigt med fiskar och matning :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
2016-10-25 11:45
#10

Jag håller med ElinvBorg. Vattnet mognar när fisken kommit i akvariet, inte innan. När du inrett akvariet och vattnet har korrekt temperatur så introducerar du de första fiskarna, ca 2st individer. Nu börjar det hända grejer med vattnet,  bakteriekulturen som är så viktig för akvariet börjar byggas upp. Detta bör ske i en så långsam och snäll process som möjligt. Ju mindre fiskbajs och mat i akvariet, desto långsammare går det. Köper du massa fisk och matar generöst så blir akvariet överbelastat och du får nitritförgiftning. Långsamt och försiktigt är därför vägen fram =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
2016-10-25 11:46
#11

Jag vill tillägga också att det är viktigt att ta det långsamt och försiktigt med både fisk och mat oavsett om du använder medel eller inte i akvariet. Medel är inga garantier och fungerar inte om man inte gör allt det andra rätt också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
2016-10-25 11:53
#12

#9  Ok, vad bra - då vet jag hur jag ska tänka

#10  Säger samma som till #9. "Långsamt och försiktigt är därför vägen fram =)" - Precis som det mesta i livet mao 🙂

#11  Nä det förstås, är lätt att tänka att medel säkrar upp mer än vad de gör. Lite falsk livlina har nog medel faktiskt fungerat för mig…

Maleficum
2016-10-25 13:07
#13

Lycka till denna gång och hoppas det går bättre än förut!

Själv har jag aldrig använt medel i akvarierna (förutom medicin då det behövts) under hela min livstid med akvarium. Har nån enstaka gång haft växtnäring då jag fick från min kompis då hon la ner sitt akvarium.

Själv har jag blivit helt frälst på att ha kattsand i akvariet (bränd lera icke klumpbildande, coops med finare kornstorlek eller eldorados med grövre kornstorlek).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[Seaside]
2016-10-25 13:12
#14

Tack så mycket!

Roligt att fler kör utan medel och att det fungerar! Känner att det är säkrare för mig att undvika allt "konstlat".

Ah, det var en kul idé - nu blev jag nyfiken. Har du någon bild som du kan visa upp?

[Seaside]
2016-10-25 13:31
#15

Håller på att "pyssla om" mitt nya inköp 🙂. Har lite svårt att få bort limrester på undersidan av locket efter att ha tagit bort en hemmagjord reflektor som den förra ägaren satt dit. Har någon tips om ett bra och fisksäkert medel etc. som kan ta bort det sista limmet?

Maleficum
2016-10-25 14:17
#16

Har bilder på två av akvarierna jag har kattsand i i denna tråd med två olika ljus http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/580a100ace12c4450c00002d-nya-lysror?participating-1 och det enda som inte har det. Det minsta är inte det snyggaste för har inte brytt mig så mycket om alla alger i det. Är den mindre kornstorleken i båda.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Seaside]
2016-10-25 15:09
#17

#16 Upprepar det jag nyss skrev i tråden du länkat till: Ruskigt snyggt inrett! Färgerna och dekoration var i så himla fin harmoni!

Tyckte färgen på kattsanden i bild #5 var himla fin. Vad heter denna sort? Behöver man göra något extra än skölja igenom kattsanden innan man lägger i den i akvariet? Tänker om den är preparerad på något sätt…

Maleficum
2016-10-25 16:28
#18

#17 Tack :) Fast är i just det akvariet jag inte har kattsand utan är nått mörkt grus köpt i akvarieaffär (var min särbos akvarium från början så han valde bottenmaterial också sånt då och planen var att skaffa slöjstjärtar dit så bytte aldrig bottenmaterial när jag bytte i de andra karen).

Kattsanden är röd. Sköljde igenom lite för att få bort värsta dammet och sen fyllde på vatten försiktigt och låta stå så diset försvann (enda nackdelen just att det blir rött dis i början).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Seaside]
2016-10-25 16:36
#19

#18 Skratt - det var ju typiskt att jag berömde det Utan kattsand 😇. Ser det som ett tecken på att jag nog gillar grus bäst ändå 🙂. Kör nog på det som jag fick med…

[Seaside]
2016-10-25 16:41
#20

Har någon tips om min lim-fråga i #15

Annons:
Maleficum
2016-10-25 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Är väl en smaksak vad man gillar för färg också. Var väldigt ovant med rött i början då jag är uppvuxen med engelsk sjösten i akvarier. Och det är väl det tråkiga med bränd lera att det inte kommer i massa olika färgvarianter.

Tog en bild från ett av mina andra akvarium där det just nu råka vara båda storlekar av kattsanden.

Ta bort lim beror väl lite på vad för lim det är?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Seaside]
2016-10-25 16:51
#22

Ja, annorlunda/ovant med det röda, som du säger - men fint!

Ingen aning vad det är för lim. Har pillat bort en del klumpar - men lyckas inte få bort allt tyvärr…

[Jens]
2016-10-25 17:15
#23

Men va roligt att se dig här igen Seaside ! Det var inte igår precis 🙂 Följer din utveckling med akvariet !

[Seaside]
2016-10-26 10:19
#24

Tack Jens!! Nä, det var det verkligen inte. Känns roligt att vara tillbaka i gemenskapen på AFIF 🥳.  Roligt att du vill följa min nystart 🙂

mimåne
2016-10-26 11:25
#25

Det är härligt att du är tillbaka i gemenskapen också Seaside! =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
2016-10-26 11:33
#26

Roligt att höra ❤️🙂

Lillyrod
2016-10-26 18:30
#27

Roligt Seaside. Tror du att du kan klara att vänta 9 månader? 😉

Annons:
Cecilia.S
2016-10-26 19:00
#28

Jag kan tänka mig att det är svårt att hålla sig i 9 månader om man redan har karet… 😎

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Tinitusan]
2016-10-27 09:40
#29

hej där =)

oj nio månader hade jag aldrig kunnat vänta haha, men då är du 77a som jag då?

[Seaside]
2016-10-27 13:27
#30

#27 Ja, spännande! 🙂. Måste ju… Sa till min sambo efter att vi hämtat det "…Eller så blir det en julklapp" - men det var inget napp där 🤪

#28 Jag roar mig med att shoppa tillbehör och sondera terrängen i akvariedjungeln så länge. Men visst kliar det i fingrarna alltid. Tittar till det tomma karet varje dag

#29 Morsning! 👋. Som jag skrev tidigare "Jag väntar fisk" 😃. Japp 77:a. Bra årtal tycker du inte?

[Seaside]
2016-10-27 13:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Handlade lite på nätet härom dagen och hämtade paket innehållande denna fejk-hålsten idag. Minns att mina Amonoräkor bara älskade denna och pausade i hålrummen ibland om dagarna och sov däri på nätterna. - Dock var denna mycket ljusare och guldigare än den jag hade förut…

Färgen sabbar mitt tänkta färgschema lite 😇. Går det att göra den mörkare på något sätt tro? Den är tillverkad i Polyresin

[Tinitusan]
2016-10-27 13:48
#32

mkt bra haha, o vad gäller stenen tror jag nog bestämt den mörknar i när den är blöt, prova =)

[Seaside]
2016-10-27 13:55
#33

Ok, ska testa att blötlägga den å se om den mörknar. Om inte går det ju att tänka om med färgerna på inredningen också 🙂

Upp till toppen
Annons: