Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 686 ggr
ChristineF
2016-10-25 10:52

Ciklider som går att könsbestämma?

Har varit inne på att köpa bolivianska fjärilsciklider eller kurvciklider (gillar även nyckelhålsciklid, men kanske lite stora), men vad jag förstått är alla dessa i stort sett omöjliga att se kön på som små? Jag vet att man kan köpa typ 6st och sedan lämna tillbaka alla förutom två, men jag bor 7 mil från välsorterade akvariebutiker och har inget körkort.
Drömmen vore därför att köpa ett par på en gång eller en grupp om en hane med några honor som arten trivs så. 
Söker alltså efter ciklider som inte gräver eller rör växter som funkar i ett sällskapsakvarium (180L) med fiskar i storlek Kolglödstetra. Som alltså går att könsbestämma i ung ålder. Finns det? 🤪

Annons:
mimåne
2016-10-25 11:11
#1

Absolut! Det finns =) Kolla på apistogramma, där brukar det vara ganska stor skillnad på utseendet mellan hanar och honor. Dem tar du inte miste på =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-10-25 11:18
#2

#1 Aha tack, ska titta om jag hittar någon passande bland dessa! :-) Har du några favoriter?

mimåne
2016-10-25 11:35
#3

Det finns jättemånga vackra och trevliga arter. Senast hade jag A. borellii =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ChristineF
2016-10-25 11:39
#4

Vill gärna att de ska vara så stora som möjligt för att de ska stå ut ur mängden liksom, just nu är det kolglödstetror, enders, amanoräkor och ottos. Rätt smått alltså och även om jag såklart inte vill att de ska bli mat, så känns det lite trist med en ciklid som bara är snäppet större. Men har hört att de flesta har små munnar och är fredliga mot andra, även om de är 9-10 cm. Förstår ni vad jag menar? 🙂

ChristineF
2016-10-25 11:41
#5

#3 Vi svarade visst samtidigt! De och flera andra är jättefina, men som jag skrev ovan känns de lite små. Eller upplevs de inte det kanske?

Upp till toppen
Annons: