Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Växter och alger

Ang. belysning

2016-10-23 19:19 #0 av: Rovfisk

Jag har konverterat om mitt saltkar till sötvatten, och jag har lite funderingar på belysningens "vara och icke vara"

Jag har ju kvar ledbelysningen från saltkaret, och den har ju flera olika färgspektra (blått,rött, grönt,vitt,lila etc) Just nu är det inställd på 4 olika dygnsrytmer (Gryning, dagsljus,skymning och natt)

Jag vill ha växter, mycket växter i karet, så jag har funderat på om jag skall ställa om rampen, så den bara går på 2 eller 3 dygnsrytmer : Soluppgång och Dagsljus, eller Soluppgång, Dagsljus och Solnedgång ?

Nu är min fundering, vad blir bäst för växterna för att de skall trivas och växa bra, och att det inte skall överhopas med alger ?

Jag använder även växtnäring (ProFito och EasyCarbo)

Medarbetare på akvariefisk i fokus.

*520 l *240 l *225 l *112 l *60 l

Anmäl
2016-10-23 20:32 #1 av: 63Liter

Prova dig fram , använd det ljus du gillar.

https://m.youtube.com/watch?v=e-IyFHlLGIA

Anmäl
2016-10-23 21:58 #2 av: Rovfisk

Den belysning jag gillar absolut bäst är soluppgången ;) men det kan inte vara halvmörkt hela tiden i karet ;)

Jag vill ha den belysningsintervallen som gynnar växterna bäst :)

Medarbetare på akvariefisk i fokus.

*520 l *240 l *225 l *112 l *60 l

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.