Annons:
Etikettallmänt
Läst 1447 ggr
Widmar
10/23/16, 2:05 PM

Misskötta platy fiskar, frågor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Blev kontaktad iförrgår om att akut ta hand om några riktigt vanvårdade fiskar. 2 slöjstjärtar och ett 50tal Platy. en sjölstjärt avlivade jag på plats och ett 10tal Platy hade redan dött när jag kom fram. De har gått ca 1år, utan vattenbyte, filterrengöring eller allmän städning av akvariumet. (vattnet var svart) Utöver detta då så hade de som upptäckte detta fiskat upp en hel del fiskar och placerat dem i en hink, satt ner en luftslang. Men tog tydligen 4dagar innan någon hade hjälpt till, blev nu jag. Andra slöjstjärten överlevde tyvärr inte första natten, tillsammans med ytterligare ett 10tal Platy. De lever nu tillfälligt i mitt karenskar, men deras livskvalitet är betydligt bättre. Så till mina funderingar, vad tror ni dessa har för chans att överleva? Kan säga att det är blandade kön, så allt från yngel till fullvuxna individer. Har några med lite lätt skadade fjäll, ska man ge dem en chans eller plocka bort dem för att ge de andra en bättre chans? Har även 2st med lite skum mun, se bild. Vad ska jag göra med dessa? Tacksam för alla assistans i dessa frågor.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Annons:
Widmar
10/23/16, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En framifrån

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

[Jens]
10/23/16, 4:00 PM
#2

Tycker dock du ska ge dem en chans men de med missbildad mun kan du hålla översikt på och se om de äter normalt och då kan du låta dem vara. Äter de inte som de ska så kommer de svälta ihjäl.

Tråkigt när folk missköter sina djur.

Lillyrod
10/23/16, 4:15 PM
#3

Frågan är om de missbildade munnarna går i arv eftersom det är flera som har det. I så fall vill man ju inte att det ska bli fler såna tänker jag. Eller är det skador?

[Jens]
10/23/16, 4:17 PM
#4

Ja det är inte bra förstås om det är för avsikt att avla fram fler ?

Widmar
10/23/16, 6:00 PM
#5

Hej! Tack för snabba svar,.. De med fjäll-skador ser ut att vara obehindrade utav det. Men det ser ut som en vit prick. Så får helt klart andra associationer när jag ser dem. (sjukdomar) Ja, skulle uppskatta att de två med missbildade munnar är 6-8 månader, med tanke på storlek, så är nog rätt mycket samma gener hos dessa stackare. Jag har bara själv kapasitet att ta över 3-4 stycken, resten ska omplaceras/hitta nya hem åt. Om några veckor då jag fått klart för mig att de klarat av omställningen. Så frågan är ju om de med missbildade munnar blir svårplacerade…

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Lillyrod
10/23/16, 6:06 PM
#6

Är det missbildningar skulle jag ta bort dem. Med båda könen i karet blir det ju yngel vare sig man vill eller inte och det där vill man inte avla vidare på.

Annons:
[Jens]
10/23/16, 6:46 PM
#7

Så som det låter så ska du inte omplacera dem ytterligare för att inte sprida sjukdomar eller gener. Bästa är att de går till fiskhimmeln, tyvärr.

Draken
10/23/16, 10:10 PM
#8

Usch vad hemskt. Stackars fiskar 😢 Hur kan folk få sig till att göra något dylikt 😢

Ser att du bor i Umeå, brukar du åka söderut mot Sundsvall eller Stockholm, så kan du ta med några hit ;) Har ett 60 liters som står tomt just nu, kan hysa några där :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
10/24/16, 11:39 AM
#9

När jag ser munnarna så tänker jag på Munröta. Kanske ge dem en chans och medicinera dem mot det?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Widmar
10/24/16, 2:53 PM
#10

Tack igen för era kunskap.

Eftersom det är en sådan hop med fisk, så valde jag att de stackarna med sådana munnar fick gå till fiskhimlen.  De var vita runt omkring, men som bilden framifrån, ser ut som ett gristryne. De kunde inte stänga munnen, däremot åt de från vattnet, dock ej från ytan.

Hittade även två stackare utan stjärtfena…

Dryga 30st återstår av gänget, Nu har de börjar resa sina ryggfenor igen och simmar runt bland växterna rätt belåtet.

Återigen tack för denna site och att ni är aktiva här, oerhört skönt att känna/veta att man snabbt kan fråga kunniga människor.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

mimåne
10/24/16, 7:30 PM
#11

Du har säkert gjort rätt. Du som kan se fiskarna i livet är den bästa att avgöra deras chans till ett värdigt liv. De fiskar som fick simma vidare har fått sitt lidande avslutat. De fiskar du har kvar är i god omvårdnad hos dig, det är jag säker på.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: