Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Vanligaste dödsorsaken?

2016-10-22 23:51 #0 av: ayylo

Nu undrar jag om det är någon som vet vad den vanligaste dödsorsaken är hos fiskar. Imorse var alla fiskar pigga och glada och de bara attackerade när jag hällde i mat, som vanligt. Några timmar senare såg jag en av de som låg på botten och små ancistrus yngel käka på den. Då tog jag bara upp fisken kollade lite på den om det fanns vita prickar (något som jag sett tidigare, men ett långt tag sen i ett annat akvarium) eller något sådant, men inget var fel.

I alla fall någon som vet någon vad detta kan bero på?

Anmäl
2016-10-23 07:36 #1 av: [Jens]

Oj, det är jättesvårt att säga men de vanligaste orsakerna skulle nog vara dålig inkoppning, hög nitrithalt, stress, stora temperaturförändringar, dåliga gener.

I ditt fall så vet jag ärligt talat inte vad som kan ha hänt.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-23 10:17 #2 av: Rovfisk

Kolla nitrithalten till att börja med.

Medarbetare på akvariefisk i fokus.

*520 l *240 l *225 l *112 l *60 l

Anmäl
2016-10-23 10:33 #3 av: Chocopops

Dom gånger jag hittar enstaka döda fiskar, börjar jag alltid med att kolla vattnets olika värden, sedan gör jag ett stort vattenbyte kollar över filtren om de kan vara något där, så som igen slamat eller dålig cirkulation, kollar även så att doppvärmarmaren funkar som den ska

Respektera anda som du själv vill bli respekterad!

Jessica - Medarbetare på marsvin.ifokus.

SMF 456 Chocopop´s

Anmäl
2016-10-23 15:33 #4 av: kallepudas

Som Lemmy i Motorhead sjöng "killed by death"

Nä vad dålig jag var nuLer

Men har man haft sitt akvarium under lång tid så kan ju fiskar dö av vanlig ålderdom så det måste kanske inte vara något som är fel.

Anmäl
2016-10-23 15:54 #5 av: [Jens]

Tänkte på det också kallepudas men tog inte upp det för jag kände att det här akvariet var ganska så nystartad med unga fiskar men jag kan ju ha trott fel. Naturlig död av ålder är ju förstås en vanlig orsak också. :)

Anmäl
2016-10-23 15:55 #6 av: kallepudas

#5 Okej det är nystartat det framgick inte av tråden så därför jag tog upp den orsakenLer

Anmäl
2016-10-23 15:57 #7 av: [Jens]

Jag vet inte om det är nystartat. Glad

Anmäl
2016-10-23 22:44 #8 av: ayylo

Jag har haft det här akvariet sen december förra året, jag köpte tre guppys och nu är dom ca 30, två a de jag köpte dog kanske 2 månades efter att ja köpt de. Den tredje lever faktist fortfarande idag och resten är hennes barn, och en av de som dog.

Anmäl
2016-10-24 11:35 #9 av: mimåne

När det kommer till guppy idag, och de andra vanliga levande födarna man hittar i handeln så är de väldigt sköra avkommor. Arterna är så hårt avlade idag att de lever en kort tid och blir väldigt lätt sjuka och dör. Att de dör efter någon vecka är egentligen inte normalt för arten, men tyvärr har det blivit så idag. Det är vad man kan förvänta sig tyvärr.

När du säger att du haft problem med vita prickar så får det mig att tänka på vita pricksjukan.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.