Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Avsluta akvarium pga flytt

2016-10-21 22:38 #0 av: Tokyo

Jag funderar på att flytta hemifrån efter nian och skulle isåfall behöva göra mig av med mina akvarium. I det ena har jag guldfisk och i det andra diverse snäckor (posthorn, sand + en mängd småsnäckor som följt med växter). 

Mina föräldrar skulle kunna mata djuren, och jag skulle kunna göra vattenbytena genom att åka hem en gång i veckan (dels eftersom mina föräldrar antagligen inte är villiga att göra det och dels för att jag är ett kontrollfreak som inte vill låta någon annan göra det), men det känns för omständigt och inte värt det.

Det jobbiga är då att avsluta akvarierna. Fiskakvariet är en grej eftersom man helt enkelt skulle kunna ge fiskarna till någon som vill ha dem, eller i värsta fall avliva dem, vilket ändå skulle vara snabbt och smärtfritt. Men när det gäller snäckorna känns det mer osäkert. Hur tar man livet av snäckor? Det känns jättejobbigt att behöva tappa akvariet på vatten och låta dem torka ut, men jag vet inte hur jag annars skulle gå till väga. Det skulle vara omöjligt att samla upp alla snäckor och flytta dem om någon mot förmodan skulle vara villig att ta dem, och jag vet inte vad det finns för alternativ.

Anmäl
2016-10-21 23:43 #1 av: ElinvBorg

Varför inte ta med akvarierna? Och snälla avliva inte friska fiskar utan skänk bort dem isåfall

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-10-22 07:48 #2 av: [Jens]

Säger som ElinvBorg. Avliva inte fiskarna utan ge bort dem. Berätta vilken omnejd som kan tänka sig att åka och hämta fiskarna hos dig så kanske någon gör det.

Berätta gärna vad du har för fiskar också eller är det bara en guldfisk? Vad är det för snäckor du har?

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-22 08:23 #3 av: usvead

Fiskakuten på Facebook alt. om närmsta djuraffär kanske tar emot fisk och snäckor.

Anmäl
2016-10-22 12:28 #4 av: hejkomochhjälpmig

Tycker det är bra att du tänker på snäckorna med. Klart att det går att få ut dem ur akvariumet också!!!

När jag bytte substrat från grus ( ca 120 liter grus) till sand i mitt 720 liters fullt med sandsäckor - plockade jag ur dem, en efter en. Det var flera hundra sandsäckor och tog en hel dag men visst går det. Har du sand kan du till och med sila ut dem och då är det mycket lättare. :)

Anmäl
2016-10-23 09:31 #5 av: Tokyo

#1 Det skulle jag omöjligt ha tid med, och att flytta dem 10 mil skulle bara vara onödigt stressigt. Och visst skulle jag försöka skänka dem, men vill ingen ha dem har jag inte direkt något val. Dessutom är det inte som att döden är det värsta som finns, det skulle vara värre om de hamnade hos någon som inte tog hand om dem.

#2 Jag har en guldfisk, och snäckorna skrev jag i mitt första inlägg. Anledningen till att jag bara har en guldfisk är att de andra dog till synes utan anledning. Vattenvärdena var som de skulle, jag såg inga tecken på någon speciell sjukdom och eftersom den sista har klarat sig och verkar helt frisk vet jag inte vad som hände med de andra, men jag har även inte velat skaffat fler eftersom jag har varit rädd att det skulle vara något fel och att även de skulle dö. Det har gått åtminstone ett år sedan de andra dog.

#4 Jag ser inte riktigt hur jag skulle kunna plocka ut små, små bebissnäckor ur gruset. Det kanske inte skulle vara hela världen om några få små snäckor skulle vara kvar, men personligen tycker jag inte att det känns bra. I och för sig är det ju bättre att jag plockar ut dem jag kan, men hur ska jag isåfall få tag på någon som vill ha 100 snäckor? Och skulle jag behöva skicka dem skulle även det kännas jobbigt eftersom jag isåfall inte har någon kontroll över vad som händer med dem.

Anmäl
2016-10-23 17:52 #6 av: Qurex

Posthornen kan du samla ihop genom att lägga i en stor bit kokt broccoli. Ett dygn senare är de flesta där och äter. Sen är frågan vad du ska göra med dessa..

Fråga runt om det kanske är någon i din närhet som vill ta över ett akvarium.

Anmäl
2016-10-23 18:52 #7 av: CaptainBunchie

#5 - Skulle du säga samma sak om en kanin-katt-hund eller dyl. också?
Fiskar och snäckor är faktiskt också levande varelser. Om du inte har tid nu kanske du skulle börjat planera det tidigare.

Om du flyttar efter du slutar skolan antar jag att det är minst 7-8 månader tills flytt. Det är ju gott om tid att omplacera djuren på.
Som de andra nämnt finns det grupper på facebook som du kan lägga ut annonser i, så som Akvarister 2.0 Annonser och Fiskakuten.

Har sett många som köper/är intresserade av bl.a. posthorn. Och Qurex har ju redan skrivit ner supertips hur man ska få ur de ur akvariet.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)       

Anmäl
2016-10-23 19:29 #8 av: Tokyo

#7 (Antar att du syftar på "dessutom är det inte som att döden är det värsta som finns, det skulle vara värre om de hamnade hos någon som inte tog hand om dem.")

Vet inte riktigt vad du menar. Du säger alltså att vilket liv som helst är bättre än döden? Jag skulle hellre se en hund/katt/kanin bli avlivad än en hund/katt/kanin som tvingas bo i ett hem där den inte blir omhändertagen. Det har ingenting att göra med just specifikt vilket djur det handlar om. 

Skulle isåfall behöva skicka snäckorna med posten. Hur gör man det på säkrast sätt?

Anmäl
2016-10-23 19:53 #9 av: CaptainBunchie

#8 - "tvingas bo i ett hem där den inte blir omhändertagen" Nä, nu är det ju du som har valt att flytta, och du som har valt att skaffa djuren från början, då är det ju ditt ansvar att de kommer till ett bra hem. Du är ju inte direkt tvingad till att flytta sekunden du går ut skolan, och du har som sagt redan gott om tid på dig att omplacera djuren till ett bra hem.

Men nu var det inte meningen att skapa en diskussion om just detta. Ville bara få fram att jag inte tyckte det var rätt att avliva ett djur bara för att man 'inte har tid' att omplacera det.

---

Angående snäckorna..
Har du kollat med djuraffärer i närheten? Har du lagt ut annons om snäckorna, och isåfall; hur länge har den varit ute?
Nu vet jag ju inte vart du bor, men om du bor i en stad borde du kunna bli av med snäckorna utan att behöva skicka dem.

Det kan ju dessutom bli bökigt och skicka dem nu på vinterhalvåret. Dessutom är ju Postnords hantering av brev och paket just nu inte pålitligt för fem öre, så de skulle behöva packas in rejält.

Trådlänk: Hur ska jag skicka mina snäckor?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)       

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.