Annons:
Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 1587 ggr
Hannahtheo
10/21/16, 6:00 PM

Saltvatten

Är sugen på att skaffa saltvattenakvarium inom en snar framtid och vill läsa på så mycket jag kan. Någon som vet någon bra sida på svenska/engelska/franska som kan tipsa? Eller någon bra bok? Och har ni egna tips eller om ni har dokumenterat uppstart/tankar själva så dela gärna med er!

Annons:
Lillyrod
10/21/16, 7:30 PM
#1

Läs Rovfisks trådar om sitt saltvattenkar.

Hannahtheo
10/21/16, 8:01 PM
#2

Ja dom har jag varit inne o kikat på lite :)

Draken
10/21/16, 8:23 PM
#3

Du kan också gå med i ett forum som heter saltvattensguiden. Där är det mycket kunniga människor som har hållt på i många herrans år :)

http://saltvattensguiden.se/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hannahtheo
10/21/16, 9:45 PM
#4

Har skickat in en ansökan till det forumet nu, väntar på att bli godkänd :) vad är lagom storlek att börja med? Jag vill ha ett par mindre fiskar iaf, och lite koraller och så..

Draken
10/21/16, 10:05 PM
#5

Ett akvarium på ca 130-150 liter. Jag rekomenderar att du kollar efter ett begagnat, komplett. Red Sea brukar det finnas ganska ofta både på blocket och på olika saltvattensforum och grupper.

Skall du starta upp från skratch, så får du räkna med att lägga tusenlappar. Tekniken och levande sten är jättedyrt, även vissa fiskar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hannahtheo
10/21/16, 10:26 PM
#6

Ungefär som jag hade tänkt då.. ja jag har läst att det är ganska dyrt, räknat med runt 20000 från scratch för den storleken, är det realistiskt? Sett väldigt dåligt med saltvatten på blocket häromkring (skövde) …

Annons:
Draken
10/22/16, 3:59 PM
#7

20000 från skratch låter ganska rimligt. Kn bli billigare också, beroende på vad du skall ha för sten och  teknik i karet.

"Död" sten blir billigare pr.kg. Men vill du att det skall cykla snabbare, så rekomenderar jag att du köper mestadels död sten, men några kg även med levande.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: