Annons:
Etikettlevandefödare
Läst 1922 ggr
Supercoolninja
2016-10-20 18:21

Platy yngel

Hej, Ungefär när brukar Platys föda sina yngel? Är det smartast att ha dem i en sån litet nätbäbisbur som är i samma vatten som föräldrarna? 
Hur lång tid tar det innan dom är såpass stora så att dem kan flytta till nya hem? 
Tack på förhand! /Ninjan

Annons:
Supercoolninja
2016-10-21 07:44
#1

Ingen?

Fifill
2016-10-21 08:59
#2

Platyhonorna brukar föda med ca en månads mellanrum, vissa hela kullen på en gång, andra ett yngel då och då. Man får hålla utkik efter en mörk "yngelfläck" på bakre delen utav magen. Den blir mörkare, och magen rundare, ju närmare födsel det är, och tittar man riktigt noga så kan man ibland se ögonen på ynglen i magen. Med lite övning så lär man sig se när honan snart ska föda. 😎

De bör inte gå i en nätkasse, det är alldeles för stressande för honan och ynglen har liten chans att klara sig undan en hungrig mamma(ja, de kan äta upp sina egna yngel) i ett så begränsat utrymme. Sen växer ynglen sämre i en så liten kasse.

Själv så flyttar jag över honan till en förberedd yngelbalja på minst 10 liter(en del nytt vatten, en del vatten från honans akvarium), lägger i flytväxter, torkade eklöv och kanske någon liten rot från ett akvarium, för att ge ynglen många gömställen, de är ganska hjälplösa i början innan de orkar simma ordentligt. När jag ser yngel i baljan så flyttar jag tillbaka honan till vanliga akvariet.

Tänk på att gärna täcka över så mycket utav baljan som möjligt så att honan inte blir stressad! Dessutom så verkar de hellre föda i mörker än i dagsljus har jag märkt.

Efter ett par veckor så brukar ynglen vara så stora att de vuxna platysarna låter dem vara ifred.

De är redo att flytta till nya hem så snart de är tillräckligt stora för att inte bli uppätna utav de nya akvariekompisarna. 🦸‍♂️ Fast de är rätt känsliga upp till en-två månaders ålder, så jag skulle undvika långa transporter med så unga yngel.

Supercoolninja
2016-10-21 12:11
#3

Tack så mycket för ett bra svar! :D Köpte 3 Platy honor till min platyhane som blev ensam igår. Hoppas de blir några roliga färger och att de över huvud taget blir några yngel :)

Widmar
2016-11-10 15:03
#4

När jag köpt växter, brukar jag spara krukan, den är hålig, så tar jag mossa av någon form och knyter fast runt krukan och sätter ner på botten. Jag kallar dem yngelkrukor. Ynglen har då dels skydd av mossan samt möjlighet att simma in och skydda/gömma sig frpn de större fiskarna.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Widmar
2016-11-10 15:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bild

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Supercoolninja
2016-11-10 15:13
#6

Åh vad smart! :D

Annons:
mimåne
2016-11-10 20:23
#7

Kreativ du är Widmar

Medarbetare på akvariefisk ifokus

TantLena
2017-01-20 19:27
#8

Gammal tråd men måste fråga. Torkade eklöv. Hur funkar det? Varför har man såna?

Lillyrod
2017-01-20 19:39
#9

Jag har torkade eklöv till att sänka ph något och räkor tycker det är gott att mumsa på dem också : ) De färgar vattnet något och det gillar sydamerikanska fiskar.

mimåne
2017-01-20 21:30
#10

Utöver det Lillyrod räknade upp så har jag en sak att tillägga =)

En hel del fiskar lever i biotoper i naturen där löv är vanligt förekommande material på botten. Detta skapar naturliga gömställen och boplatser för fisken.En del fiskar leker även bland dem.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: