Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Hitta nemo?

2016-10-19 21:18 #0 av: Majsan bergström

Heej, nu har jag kommit på än till liten tokig ide nämligen att försöka bygga upp ett akvarium som i hitta Nemo scenen då han "fastnar" i ett akvarium med lite fiskar hos en tandläkare ni vet väll vad jag menar? Men då undrar jag vad finns det för fisk som liknar fiskarna i det akvariumet funderar på en amazon kulfisk då dom verkar snälla fisken som är gul upptill och rosa ner till liknar en Schistura balteata kanske en skalar den liknar en fisk och några räkor kanske blir svårt då kulfiskar verkar älska räkor och sjöstjärnan får jag väll hitta ett klistermärke att sätta på utsidan eller nåt men sen finns det några fiskar som liknar nemo den blå randiga och gula fisken vet inte exakt liter men akvariet är väldigt högt kanske på 80 liter

Anmäl
2016-10-19 21:22 #1 av: ElinvBorg

De är ju saltvattensfiskar så tror det kan bli svårt att hitta liknande sötvattens. Sedan får du inte glömma att tänka på att de ska passa tillsammans och i karet,  scalaren du nämner behöver exempelvis ett kar på runt 300 liter och kulfiskar passar bäst i artakvarium. Tror som sagt det blir svårt att få ihop :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-10-19 22:10 #2 av: Majsan bergström

Joda det förstår jag men en liten (stor) utmaning är ju alltid kul, men jag letar då efter en blå och gul fisk antingen lite större elr stim och en huvudroll i akvariet en orange fisk

Anmäl
2016-10-19 23:06 #3 av: hejkomochhjälpmig

Vet inte vilken art du menar med amazon kulfisk, men inga kulfiskar är "snälla". Tyst De är väldigt rovgiriga och aggressiva, de är svåra att ha med andra fiskar då de skadar, har ihjäl dem och äter upp dem. Det är alltså inte speciellt snällt mot de andra fiskarna att ha dem tillsammans med kulfisk. 

Rolig idé men tyvärr kan jag inte komma på någon fisk som passar i ett 80 liters akvarium som liknar de fiskarna du söker.

Anmäl
2016-10-20 07:22 #4 av: Majsan bergström

Skulle Mugilogobius rexi passa hittar verkligen ingen fakta om den så ni kanske skulle kunna hjälpa mig😅

Anmäl
2016-10-20 08:35 #5 av: KJE

Sedan "måste" du ju också ha ett hangon-filter för att verkligen efterlikna filmens akvarium ;)

Anmäl
2016-10-20 20:42 #6 av: Majsan bergström

Ja precis sen hittar fiskarna på en plan att rymma osså får ja köpa ett nytt filter hahaxD

Anmäl