Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1290 ggr
Hannahtheo
10/19/16, 7:04 PM

Syretillförsel?

I mitt "stora" kar, 450l så är alla värden bra förutom syre som ligger mellan 4-6 oftast, alltså på gränsen. Har kanske 375-400l vatten i, och en pump/filter som pumpar 800l/h. Utloppet är i höjd med vattenytan och jag gör rent filtret varannan vecka. Kan jag köra med syrepump också? Kan jag ha den igång en stund om dan bara eller måste den va i hela tiden isf? Har inte mycket fisk i men väldigt mycket växter men det hjälper tydligen inte nämnvärt..

Annons:
Lillyrod
10/19/16, 7:27 PM
#1

Hur mäter du syre? Aldrig hört om innan så jag blir nyfiken. 

Syresten ska du inte ha i. Det gör ingen som helst nytta för syret utan kör bara ut CO2 ur karet så växterna blir ledsna.

Jag tror din pump är något för liten. Jag har en som drar 800 l/h i mitt 222 liters och tycker det är för lite. Ett ytterfilter vore nog det bästa för dig men om dem kan jag inget så överlåter rådgivning om det till någon annan : )

[Tinitusan]
10/19/16, 7:32 PM
#2

fasdt nja det stämmer inte riktigt, visserligen så är inte syresten växterna favorit men den ökar faktiskt syrehalten i karet genom att ge extra ytrörelse.

Hannahtheo
10/19/16, 7:35 PM
#3

Har jbl testlab och där finns ett dropptest för syre! Sen antar jag att det är som med alla andra tester att man får se det mer som riktvärden.. Okej, när jag köpte så rekommenderades en pump som tog hela vattenvolymen 2 gånger i timman annars blev det för strömt? Har funderat på ytterfiltwr också, om någon har bra tips att ge så är jag idel öra! Har ytterfilter i dammarna men aldrig haft i akvarium :) Då glömmer vi luftpumpen då..

63Liter
10/19/16, 7:45 PM
#4

Finns apparat som mäter också , inget för gemene man kanske men om man kan låna så. https://m.youtube.com/watch?v=8ijCUmFM7Ww

Hannahtheo
10/19/16, 7:51 PM
#5

Hade jag haft tillgång till bättre tester hade jag testat varje dag! Vi hade det som projektarbete på gymnasiet (gick natur med inriktning på miljö) och vi mätte och jämförde vattenvärden i några olika sjöar närheten och mätte tillväxt av alger och plankton och drog slutsatser om sambanden. Och vilka grejer vi hade att testa med! Hade jag inte tackat nej till idag :)

Lillyrod
10/19/16, 8:16 PM
#6

Mår fiskarna bra eller står de vid ytan och snappar efter luft? Om de inte gör det så är ju allt ok tänker jag : )

Annons:
kallepudas
10/19/16, 8:20 PM
#7

Du kan ju skaffa dig en cirkulationspump så lär du få mer ytrörelse än det du har.

Qurex
10/19/16, 8:22 PM
#8

Håller helt med #6 och 1#. En sak som verkligen har stor påverkan på mängden syre i vattnet är temperaturen. Så beroende på vilka fiskar du har kanske du kan sänka temperaturen. Tester kan vara bra men viktigt att se till hur invånarna mår.

Hannahtheo
10/20/16, 6:19 AM
#9

Nej inga fiskar verkar må dåligt eller så, men jag är lite perfektionist så jag vill ha perfekta värden.. ;) och dessutom så kanske det är på gränsen nu och det kan leda till konsekvenser i ett senare skede..

hejkomochhjälpmig
10/20/16, 11:11 AM
#10

Har du mycket inredning som bromsar upp strömmande vatten kan du ju sätta i ett (till) innerfilter?

 Jag har mycket rötter i mitt 375 liters kar och har 2 ytterfilter ( fx6a och ett mindre från jbl), och två innerfilter + ett powerhead på det. Det bor 10 stycken fiskar i det (snittlängd  drygt 10 cm), och det är inte för strömt för dem trots alla filter. Snarare så behövs det så mycket pumpar på grund av att genomströmmningen bromsas upp så mycket av alla växter och rötter.

Lillyrod
10/20/16, 6:33 PM
#11

Ett perfekt akvarium tror jag är svårt att uppnå ; ) Jag har aldrig lyckats. På något vis tror jag det är bäst att det får bli bra på sitt eget vis. Om fiskarna mår bra finns ingen anledning att laborera. Det kan sluta med att man raserar allt man byggt upp innan.

Upp till toppen
Annons: