Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Hur många?

2016-10-19 17:04 #0 av: newbiee

Är det någon som har ett hum på ungefär hur många fiskar av varje sort jag kan sätta i ett 180 liters akvarium? Förhoppningsvis blir det mitt framtida, men eftersom att jag pendlar så mycket mellan olika akvarium får jag se vilket det blir.

Jag har tänkt mig den här kombon:

• Ottosar, har ni någon favorit? 
  • Guppys
  • Fantomtetror

Tror ni att det är bäst att satsa på större stim av dessa och ge plats för yngel, eller kan jag sätta in någon ytterligare skönhet med dessa? Om jag kör på den här kombon och det här karet, i alla fall. Om så får ni gärna tipsa några som skulle passa... 

Vilken kombo skulle ni sätta in (kan vara någonting helt annat än det som jag har tänkt, givetvis.)? Det är alltid lika roligt att höra andras fantasier!

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-20 08:34 #1 av: KJE

7 stycken Otocinclus fast dom bör lämpligen inte sättas in förrän akvariet har börjat få en del alger och dom behöver oftast också stödmatas med någon form av algtabletter eftersom dom är väldigt känsliga för framförallt att få för lite mat. Själv sätter jag hellre in Amanoräkor än Otocinclus.

Kanske 2 hanar och 4 honor av Guppy och 7-10 Fantomtetror kan vara lämpligt. Sedan är det inte lämpligt att sätta in alla fiskar på en gång utan det kan vara en bra idé att börja med guppys som inkörsfiskar :)

Anmäl
2016-10-20 18:58 #2 av: newbiee

#1 Ottosarna tänker jag sätta in efter att akvariet har kommit igång och nivåerna i karet börjar bli bra, just eftersom att dom är känsliga. Jag kommer troligtvis att sätta in några guppys till en början, sedan öka guppytalet och sätta in fantomtetror efter ett tag. Efter det Ottosarna. 

Jag kommer att stödmata med grönsaker.

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.