Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Ciklider/gurami till 240l

2016-10-18 15:39 #0 av: UngAkvarieÄlskare

Jag tänkte starta ett nyinköpt 240l och undrar om det finns någon ciklid som jag kan ha 2par av som skulle passa i denna combo. Då jag inte skulle kunna hantera yngel stup i kvarten då det kommer bli överfullt pch jag litar inte på folk så jag vill inte sälja ynglerna, så undrar jag om det finns någon ciklid/gurami som är fredlig och inte ynglar av sig så mycket. Denna grund kombo tänker jag mig:
10-15 neon/krdenaltetror
6-10 corydoras panda
4 ottosar eventuellt om de får plats
2 par av någon ciklid/gurami

Anmäl
2016-10-18 18:45 #1 av: mimåne

Jag tänkte först säga skalare. De är dåliga på yngelvård och äter oftast upp sin egen rom, så där riskerar man inte ett överbefolkat akvarium. Däremot är 240L lite i underkant för dem. 300L som minst är nog att föredra, speciellt för två par.

Mosaikgurami skulle kunna passa dig bättre. Det är inte lika vanligt att man får avkommor på dem, däremot skulle jag hellre se att du hade en hane och två, tre honor istället för två hanar och två honor. Måste det vara två hanar eller fungerar det? =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-19 09:46 #2 av: UngAkvarieÄlskare

Det skulle nog fungera =) men är inte så förtjust i mosaik gurami, skulle jag kunna ha guldgurami isället?

Anmäl
2016-10-19 09:48 #3 av: UngAkvarieÄlskare

Jag skulle kunna tänka mig 1 par scalare fast min lokala akvarie affär tar inte imot fiskar om man ska lämna tillbaka dem efter de vuxit upp och bildat par så scalare skulle ändå inte funka =/

Anmäl
2016-10-19 09:48 #4 av: UngAkvarieÄlskare

Jag skulle kunna tänka mig 1 par scalare fast min lokala akvarie affär tar inte imot fiskar om man ska lämna tillbaka dem efter de vuxit upp och bildat par så scalare skulle ändå inte funka =/

Anmäl
2016-10-19 10:12 #5 av: mimåne

Skippa skalarna tycker jag. Guldgurami tror jag blir bättre =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-19 15:20 #6 av: UngAkvarieÄlskare

finns det någon ciklid förutom scalare som skulle funka med mina önskemål? Vill gärna ha några alternativ innan jag bestämmer mig

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.