Annons:
Etikettallmänt
Läst 2174 ggr
Tofflan
2016-10-16 15:48

Massa Fiskfrågor!

Hej alla! Jag vill så gärna ha svar på mina frågor innan jag stoppar fisk i akvariet. Dessa frågor hittar jag inte svar på trots att jag sökt på nätet. Dock att utländska akvarister stoppar allt möjligt i sina kar, men det känns inte så pålitligt. Jag vill ha klara besked från svenska hemsidor eller svenska erfarna akvarister. 1. Funkar Guppy med Slöjstjärt. 2. Funkar Kampfisk med Guppy? (Om det är en snäll Kampfisk som inte sliter allt i stycken, eller är det ett stort: No no! med just guppisar? Har de för snygga fenor för att Kampisen inte kan låta bli dem? På djuraffären blandar de hejvilt Kampisar med andra sorters fiskar, men när man läser om dem så verkar det bästa vara att ha dem ensamma?) 3. Är flytsten samma som pimpsten? I så fall kan man alltså köpa pimpsten mycket billigare än flytsten och ha i akvariet… ? 4 Kan man ha porslin i akvariet? 5 Kan jag luta stora stenar mot glaset på karet eller är det risk att det kommer att gå sönder i fogarna av trycket? (Stenar stora som en liter ungefär.) 6 Tips på roliga saker att ha i akvariet som inte är köpt i akvariebutik? Terrakottakrukor och kokosnötter vet jag, men mer? Vore snällt om jag kan få svar på det just DU vet om detta, även om du kanske inte kan ge svar på alla frågorna! Hälsningar, Nybörjar-Tofflan

Annons:
[Jens]
2016-10-16 16:15
#1

1. Funkar guppy med Slöjstjärt. rel="noopener noreferrer" target="_blank">slöjstjärt?

Jag tvivlar på det för slöjstjärt kan nog ta sig en tugga med tanke på att Guppy är betydligt mindre i storlek än slöjstjärtar. Någon mer får hjälpa mig här med svaret.

2. Funkar kampfisk med guppy
Nej, finns ingen anledning till att chansa och tro att en kampis är snäll. Kampis ska gå ensam i ett akvarium.

3. Är flytsten samma som pimpsten? 

Pimpsten är vulkanisk bergart men jag förstår inte vad flytsten kan vara?

4 Kan man ha porslin i akvariet? 

Ja det kan man.

5 Kan jag luta stora stenar mot glaset på karet eller är det risk att det kommer att gå sönder i fogarna av trycket? (Stenar stora som en liter ungefär.)

Man ska aldrig luta sten mot glas.

6 Tips på roliga saker att ha i akvariet som inte är köpt i akvariebutik? Terrakottakrukor och kokosnötter vet jag, men mer?

Har nog inget förslag ;) Man ska hitta på idéer själv tycker jag. ;)

Cecilia.S
2016-10-16 16:24
#2

Så många frågor! Svarar så bra jag kan, men jag skippar dom jag själv inte kan och överlåter dom till någon annan. 🙂

1. - 

2. Jag ville till en början också ha Guppy med Kampfisk men backade ur det ganska fort. Kampfiskar kan vara riktigt taskiga men vad jag har förstått är det inte många fiskar som gillar dom heller. Just kampfisk-och-guppy-kombon är dock inte bra alls eftersom att bägge har stora fenor. Det är klart att det går om du har en riktigt schysst kampis och schyssta guppys men en sådan tur är nog väldigt ovanlig att ha. Av mina erfarenheter är det bästa att hålla kampfiskar för sig själva. En hane kan oftast inte ens gå med honor från samma art, utan man får som kampfiskägare oftast ha hanen ensam och honorna för sig. Guppys fungerar dock bra med dem flesta andra fredliga fiskarna.

3. - 

4. Det finns porslinsprydnader i zoo-affärer som är till för just akvarium, så själva porslinet tror jag inte är något problem. Det är i så fall färg och eventuella behandlingsmedel om du köper "vanliga" prydnader som inte är anpassade efter akvarium. Vi har haft porslin i vårt akvarium och det har inte varit något problem.

5. Jag skulle nog inte luta en sten mot glas, men det kan bli superfint att göra som ett "stenrös" i akvariet. Se bara till att ingen sten kan falla eller rulla iväg.

6. När jag var mindre brukade jag plocka stora snäckor och mindre fossiler vid havet, dom går att tvätta noga och sedan stoppa ned i akvariet hemma. Superfint!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

lutralutra
2016-10-16 16:55
#3

Är inte helt säker på alla frågor, så jag svarar så gott jag kan =) 

2) Funkar kampfisk med guppy

Råder lite delade meningar om det, generellt sett är rådet nej, pga att kampfisken kan jaga guppyhanarna och bita i deras fenor. 

Jag hade dock en gång en hane som funkade i ett kar med Guppy, rasboror och neontetror men då hade jag väldigt mycket gömställen samt att jag hade fler akvarium att sätta honom i ifall det inte skulle fungera. 

3. Är flytsten samma som pimpsten? 

Förlåt mig, men vad är en pimp/flytsten..? Menar du möjligtvis en syresten..? 

4. Kan man ha porslin i akvariet?

Ja, sålänge inte materialet släpper ifrån sig nån typ av gift som inte fiskarna tål. Men överlag tror jag det funkar bra. 

5 Kan jag luta stora stenar mot glaset på karet eller är det risk att det kommer att gå sönder i fogarna av trycket? 

Jag skulle undvika det. 

_6 Tips på roliga saker att ha i akvariet som inte är köpt i akvariebutik? Terrakottakrukor och kokosnötter vet jag, men mer?
_

Åh, men det finns ju massor =) 

Trollhassel tycker jag är supersnyggt att ha i akvariet. Bambupinnar har jag haft i asien-inspirerade akvarium. 

Mossväggar och moss"träd" med mera är också snyggt tycker jag. 

Det finns mycket att plocka i naturen också, t ex stenar och rötter, löv och kvistar. 

Gör man ett biotopakvarium exempelvis sydamerikanskt kan det bli jättesnyggt med ekblad på botten och rötter och kvistar från naturen. 

Sedan beror det ju på vad man själv har för smak också, har du funderat på något särskilt tema eller liknande? 

Lycka till =)


Lillyrod
2016-10-16 17:02
#4

Flytstenar är konstgjorda stenar av frigolit som behandlas och målas för att se ut som flytande stenar : )

Tofflan
2016-10-16 17:10
#5

Tack för alla bra svar! Jag håller som bäst på med att börja inreda akvariet! Det är jättekul med alla funderingar, jag har tusen idéer! *** HJÄLP! *** Jag har precis hållt upp sand från Jula i akvariet men jag tycker det luktar lite skumt? Gummiaktigt? Kan sanden lukta så från början för att det legat i en plastpåse? Kan det komma från siliconfogarna i karet? Jag tvättade karet (begagnat) när jag fick hem det och det har ju stått tortt, men nu sköljde jag ur det ordentligt. Kan det bero på det fogarna? Jag luktade inte så noga när jag tvättade karet, men nu när jag krafsar i sanden står jag ju ovanför hela tiden. Vad kan det bero på??? Törs man ha fiskar i det?

[Jens]
2016-10-16 17:21
#6

Sand ska lukta sand så om det är sanden som luktar illa så är det något galet men jag tror inte det. Däremot så luktar påsen lite gummi minns jag. Vänta några minuter och lukta igen på sanden. Ta upp en näve och lukta.

Annons:
Lillyrod
2016-10-16 17:27
#7

Det kan lukta lite av plastpåsen ja. Det är ingen fara och lukten försvinner när du häller på vatten sen.

[Jens]
2016-10-16 17:32
#8

använd en djup tallrik och häll i vattnet. Låt inte vattnet komma på sanden direkt. Häll sakta och rör inte omkring sanden och när du har hällt ett tag så blir det lättare att hälla i vattnet för det träffar inte sanden. På så sätt slipper du 'dimman' som kan uppstå.

Tofflan
2016-10-16 18:21
#9

Puh! Det luktar mindre nu! :-) Behöver några fler stenar ser jag nu, och har stoppat ett par i kastrullen. Dessa är kanske 8 cm höga, 5 cm breda och 4 cm tjocka ungefär. Jag kokade smågrus en halvtimme och större stenar hade jag i ugnen minst en timme, om inte mer. Men det kanske var överkurs? . Hur länge behöver de koka?

lutralutra
2016-10-16 18:25
#10

#4 Aha, sådana hade vi på vår skola =) Kopplade inte att det var såna som menades. . 

Men ska du ha dem(ts) för dekoration eller av någon annan anledning? (vi hade dem till djur som behövde krypa upp på något)


Tofflan
2016-10-16 18:30
#11

Jag har Julas sand, och gjort lite "kullar" och satt ner stenarna i. Sanden är högre i bakkant, och sluttar mot mitten, framåt. Tänkte lägga bakplåtspapper över kullarna och bara hälla på lite och sätta i växterna när jag täckt den högsta sandhögen. Men sanden är ju så finkornig, kommer den att sjunka ner och bli alldeles platt när vattnet kommer i?

lutralutra
2016-10-16 18:35
#12

Ja, den kommer sjunka. Ibland kan det ta ett tag men det lägger sig så småningom. =)


Tofflan
2016-10-16 18:36
#13

Lutra lutra, jag har sett stenar på djuraffären som kostar multum, de är ihåliga och ska flyta, sägs det. Pimpsten är sån sten man skrubbar fötterna med! Finns på fotfilar ibland och säljs i oregelbundna former med ett snöre att hänga upp dem i. Tänkte att det kunde va kul att testa, så småningom. Nu blir det bara sand, sten, lite grus och växter. Inga knasiga dekorationer . Till att börja med i alla fall… ;)

Annons:
ElinvBorg
2016-10-16 21:22
#14

Tycker du har fått bra svar :) Får jag fråga hur stort kar du startar och vad du funderar på för fiskar? Alltid kul att höra :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Tofflan
2016-10-17 00:59
#15

54 liters akvarium med gyppys! :) Massa stenar å grus å sand å lite växter jag inte kan namnen på. Växterna har jag köpt på nätet av olika roliga akvarister. En liten snigel, ytterligarepytte liten (!) fick jag med på köpet i ett växtpaket! Den hängde bara med, den ville väl se lite nytt! Den heter Gary och sitter nu och funderar på ett blad. Han har försökt rymma från mitt "testakvarium" jag har provkört pumpar och haft vatten med växterna i tills det var dags att plantera. Fick dra gladpack över alltihopa för att han skulle hålla sig hemma! Näääääästan klar med akvariet nu! Eventuellt ska det ner nån dekoration, ska försöka testa att knyta mossa på grenar eller rötter, men det blir senare. : D Kul är det i alla fall!

Upp till toppen
Annons: