Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Ancistrus-par?

2016-10-16 13:51 #0 av: newbiee

Går det att para ihop två ancistrus i ett 100 liters akvarium? Glad

Som många säkert vet vid det här laget är jag i full gång med att planera mitt akvarium, som jag inte kommer att köpa in förrän om någon månad. Ändå är jag otroligt taggad redan nu och vill veta vilka matchningar jag ska köra på, så att det blir rätt redan från start.

Tror ni att ett eventuellt ancistrus-par skulle funka med ca 6 guppys (två hanar, fyra honor), ett stim fantomtetror (hur många ska jag ha?) och framtida yngel från dessa? Jag överväger också att försöka få tag i snäckor, i så fall vilka funkar med dessa fiskar och vart får jag tag i dem? Jag vill helst ha sand. 

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-16 14:05 #1 av: [Jens]

Ancistrus blir med tiden väldigt stora så när de är vuxna så passar de inte i ett 100 L akvarium men har du planer på att köpa ett större inom ett år så går det bra. Skulle satsa på ottosar istället för ancistrus men det är vad jag tycker =).

Jag skulle ändra och säga att köp dig en hane och 5 guppyhonor. stimmet på fantomtetror kan du ha 10 st utan problem. Snäckor går att beställa från butik om de inte har några redan inne. Skaffa dig också sandsnäckor för det är bra för sanden.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-16 14:09 #2 av: newbiee

#1 Jag tror faktiskt att jag är lite skraj för att ha ottosar, haha, har hört att dom kan vara ganska svåra även om dom är fredliga. Men söta är dom ju, säkert duktiga också... Blir det inte för mycket fisk med ca 6 ottosar, 6 guppys och 10 fantomtetror+sandsnäckor i ett 100 liters? Yngel kan jag flytta till ett annat akvarium om det behövs.

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-16 14:28 #3 av: [Jens]

Nej det blir inte för mycket. Ottosar är inte så svåra om man bara ser till att de får sin mat. 

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-16 14:50 #4 av: newbiee

#3 Okej, tack för svar Glad.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.