Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Bakgrund och utfyllnad i akvariedjungeln!

2016-10-15 22:31 #0 av: Tofflan

Håller som bäst på att sätta upp mitt första akvarium!

Jag skulle vilja fylla upp med nåt under de stora stenarna som ska vara längst bak i akvariet så det inte blir så tungt med massor av sand eller enormt stora stenar. Kan man lägga obehandlad frigolit under på nåt vis, eller är det OK att ha så tungt i akvariet? Finns nåt annat material som passar bättre? Porslin? Plastlådor? Sittunderlag? Lego?
Lerkrukor, kokar man dem?

Köpt sand på Jula, blästrings sand, och läst att man kan använda den utan att skölja den? Stämmer det?
Köpt grus på akvarieaffär, måste det kokas?
Torra grenar från Äppelträd, kan man koka, skala och använda?

Hur har ni gjort?

Anmäl
2016-10-15 22:43 #1 av: Hannahtheo

Hur stort är akvariet? Yta?

Anmäl
2016-10-15 22:47 #2 av: Tofflan

60x30x30, standard 54 liter

Anmäl
2016-10-16 08:06 #3 av: Lillyrod

Du behöver inte ha något under. Det viktigaste är att stenarna ligger stadigt så de inte kan ramla mot rutorna.

Du behöver inte skölja Julas sand. Tänk på att om du har både grus och sand kommer det att blanda sig ganska snabbt. För sand kan man använda sig av sandsnäckor för att luckra upp lite men de har svårt att ta sig fram i grus.

Man bör koka det mesta man ska stoppa ner i karet. Om man använder sådant som normalt inte är till akvarium är det bra att kolla material, om det är målat osv för att det inte ska komma ner olämpliga ämnen i karet.

Du behöver inte koka akvariegrus. Däremot skölja för att få bort det som dammar.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-16 13:28 #4 av: Tofflan

Tack för svar, Lillyrod!
Kan jag luta de stora stenarna mot glaset? Livrädd att det ska gå sönder, men om de redan står mot glaset från början?

Anmäl
2016-10-16 16:52 #5 av: Lillyrod

Jag är lite nojig för sånt så jag hade aldrig lagt upp stenar mot glaset. Tycker risken är för stor : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.