Annons:
Etikettallmänt
Läst 908 ggr
CaptainBunchie
2016-10-15 12:00

Starta akvarium med endast räkor?

Har ju som jag nämnt i en annan tråd en plan på att ha ett växt och amano-kar. Akvariumet ligger på  ca 54L.

Tanken är att det bara ska gå amano i karet (kanske, kanske, kanske… att jag har ett gäng andra räkor i det i framtiden, typ om 1 år). Går det att få en bra bakteriekultur med bara amano?

Karet har ju stått igång några veckor nu med växter. Har snott lite vatten från mitt guppykar och hoppas att några små goda bakterier kanske fastnade i det nya.

Jag vet inte hur känsliga amano är, men jag antar att de är i samma grupp som alla andra räkor att de är ganska känsliga mot nitrit osv.

Ska man börja med bara 2-3 stycken räkor, eller kan man köra i ett 'helt gäng' på 5-6 stycken som jag tänkt ha?
Är ju skitparanoid över dehär nitritspikarna som kommer när man startar upp nytt, men för en gångs skull känner jag mig ganska förberedd iallafall.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Qurex
2016-10-15 18:16
#1

Har du redan ett inkört akvarium som fungerar bra starta med hjälp av det. Jag gör så att när jag gör vattenbyte och suger upp skit från det gamla börjar jag med att fylla med detta skräpvatten som första vatten. Sen tar jag med några växter och kanske en rot från ett annat akvarium. Sen fyller jag vidare med vatten som först stått något dygn. (Svårt om det är stort dock). Brukar fylla med gammalt akvarievatten så mycket som möjligt. Då får man med både bakterier och näring till växterna. Har på detta sätt aldrig fått uppstartsproblem likt det jag hade med mitt första akvarium. Gör du så och inte matar räkorna.massor borde det inte vara problem..

[Jens]
2016-10-15 19:19
#2

Jag får hålla med Qurex . Använd så mycket som möjligt från ditt andra akvarium så ska det inte bli några problem. Möjligtvis så kan alger spela spratt men jag tror det mesta kommer gå bra ändå. 

Att ha ett gäng amano på 6-8 st hjälper ju till men som Qurex skriver så mata med försiktighet för de äter inte så mycket som fiskar gör. Långt ifrån !

CaptainBunchie
2016-10-15 19:43
#3

Det akvariet är igång ligger ju på 40L, så kan inte ta hur mycket vatten som helst. Växter och rötter osv kan jag inte heller ta något mer därifrån. Har tagit några skott javaormbunke och sagittaria subulata från det gamla till det nya, men tvivlar på att det fick med sig så mycket nytta.

Tänkte köra vb på karet/karen imorgon, så ska jag bara köra ner det direkt i det nya? :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Qurex
2016-10-16 18:01
#4

Fyll på med det vatten som du tar bort från de inkörda akvarierna. När jag starta mitt 100liters så börja jag med 10liter från mitt gamla 50liters. det var främst gruset som blev täckt. Sen tog jag 10liter rent vatten som först stått ett dygn. Sen tror jag att jag vänta en vecka och gjorde om proceduren. Så akvariet blev då sakta en kopia av det gamla. Fyllde på med växter som jag rensa ut från det gamla och när allt var fyllt så var det bara u med fisk. Fick inga problem med alger. Man måste inte fylla upp akvariet på en dag. (Även om man är sugen) Kanske är lite omständligt men fungera bra för mig. lättare när man startar ett mindre från ett större.

mimåne
2016-10-17 18:49
#5

Det går absolut att få en bra bakteriekultur med enbart räkor =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
2016-10-17 22:45
#6

Jag brukar stoppa i filtren i ett redan fungerande kar och låta det gå där nån vecka och sen stoppa i det nystartade karet. Har även ett innerfilter jag bara använder vid tex uppstart eller som reserv och som annars bara ligger och "skräpar" eller sitter som extrafilter tillfälligt i något kar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
mimåne
2016-10-18 10:58
#7

Det är ett jättebra tips Maleficum.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: