Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Foder

Mygglarver

2016-10-14 17:10 #0 av: Sofi_79

Hej. En liten fråga hur gör ni när ni matar med mygglarver?
Tinar ni dem helt eller lägger i den direkt från frysen?
Har köpt hem svarta och vita och tänkte ha det till fredagsmys för fiskarna.
Tack för era svar.

Anmäl
2016-10-14 17:48 #1 av: Lillyrod

Jag tinar inte upp innan jag matar. Håller man ned biten i vattnet tinar den på några sekunder och fiskarna brukar slita den i stycken ganska snabbt.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-14 18:19 #2 av: ElinvBorg

Jag skär av en bit och tinar den i ett glas med lite vatten och sedan suger jag upp larverna med en dosspruta och matar :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-10-14 18:36 #3 av: [Jens]

Beror på hur många som ska matas. =) En kampfisk så ska det inte kastat i en hel tärning utan göras som Elinvborg säger men är det flera så går det att dela ut betydligt mer på en gång.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-14 18:53 #4 av: Lillyrod

Jag tar inte en hel ruta utan skär av med kniv så mycket som går åt : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-14 19:04 #5 av: [Jens]

Jojo, det var inte så jag menade. Jag menar att en halv ruta skulle vara för mycket till en enda kampfisk. Kampfisk får man mata styckvis medan ett stim lite fler så att säga =)

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-15 11:09 #6 av: mimåne

Jag tar den frusna biten och håller den under vattenytan. Gnuggar den lite mellan fingrarna så maten lossnar och när de fått tillräckligt lägger jag tillbaka biten i en kopp i frysen.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.