Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

LED belysning

2016-10-13 22:07 #0 av: newbiee

Nu kommer jag här och kör på med inlägg igen, alla frågetecken sätter sig alltid i huvudet samtidigt för mig... min fråga den här gången lyder:
Kan LED-belysning (med natt- och dagsljuscykel) ha en dålig inverkan på vissa fiskar? Alltså att en del fiskar trivs bättre med vanliga lysrör än med LED-ljus? Jag funderar mestadels på just guppy, platy, fantomtetra och ancistrus.
Tackar återigen på förhand. :)

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-13 22:42 #1 av: 63Liter

Jag har haft LED i ett halvår ungefär och kan inte se att fisk ( sötvatten ) skulle bli störda av LED.

Men håller ingen av dina fiskarter.

Anmäl
2016-10-14 05:27 #2 av: [Jens]

Nej inte alls newbiee. De störs inte alls utav det. Det man ska tänka på men det gäller även vanlig belysning och det är att inte tända det på en gång tidigt en morgon. Tänk själv att du ligger och sover och någon tänder taklampan. Inte så roligt alls. Glad Detta gäller även fiskar. Jag brukar tända en lampa vid sidan av som gör att de vaknar till lite sakta innan lampan till akvariet startar. 

Sedan finns det bra LED och dåliga LED-rampar och då tänker jag främst på växter. Växter behöver sin del av ljus och alla LED klarar inte av att ge växterna den 'näring' de behöver.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-14 07:00 #3 av: newbiee

#1 Okej, tack för svar! :)
#2 Jag får nog helt enkelt prova mig fram när det gäller växter, vart jag ska plantera dom osv. Tack för svar :D På morgonen får dom nog chans att vakna i ca 10-20 min med ljus från en vägglampa på andra sidan rummet.

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-14 10:47 #4 av: mimåne

Nej utifrån fiskarna är det inget negativt med soluppgång och nedgång. Faktum är att det är mer naturligt för dem än att tända och släcka på en gång som vi flesta gör. I naturen trillar inte solen ner och upp på en sekund, det går långsamt så att mörkret och ljuset sakta men säkert kommer =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-14 12:48 #5 av: 63Liter

Jag exprimenterar med en LED som är anpassad för nanokar , har den nu ovan 112 liter , växer faktisk ok med den lampan (  ej krävande växter i karet ).

Annars finns det LED för lite större akvarie om du har det.

Anmäl
2016-10-14 16:15 #6 av: newbiee

#4 Instämmer helt. Glad Tack för svar!

Anmäl
2016-10-14 16:19 #7 av: newbiee

#5 Jag kommer troligtvis att köpa ett 100 liters akvarium där LED ingår Glad Länk till det akvarium som jag har funderat på ett tag: http://www.zooplus.se/shop/akvarium/akvarium/tetra/338085 

Jag kommer att försöka skaffa lättskötta växter, gärna tåliga eftersom att jag inte är särskilt rutinerad på just växter just nu... Har du några tips på bra växter? Skrattar Tack!

Anmäl
2016-10-14 17:45 #8 av: Lillyrod

Kolla växtlexikonet. Där står det en massa matnyttigt Skämtar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.