Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Knöl undertill - mask?

2016-10-13 17:24 #0 av: newbiee

Hej allesammans.

En neontetra i karet hemma hos mig har nyligen fått en knöl på magen. Det är inte blandade kön i stimmet så därför kan det inte vara dräktighet - dessutom köpte min lillebror som äger karet och fiskarna stimmet för ungefär ett halvår sedan. Därför kan det inte vara sen dräktighet heller. 

Knölen "rör" på sig och syns mestadels endast från en sida, den är ganska liten. Kan det vara någon hemsk mask? Ledsen Tacksam för svar! 

Jag ska försöka fixa någon enklare bild från mobilen, men kan inte lova någon eftersom att fisken fortfarande är väldigt pigg och rör sig mycket.

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-13 17:28 #1 av: newbiee

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-13 19:32 #2 av: Guppyn1

Enligt en bok jag har här så kan det vara en tumör...Men då jag inte har så mycket egen erfarenhet vet jag inte.Men hoppas att det inte är nåt farligt
MVH/Guppyn1

Anmäl
2016-10-13 19:42 #3 av: newbiee

#2 Jag tänker bara att om det var en tumör, skulle knölen inte röra på sig konstant. ? I någon sekund syns den knappt alls, ibland är den bred och sticker inte ut så mycket och sekunder efter smal men sticker ut mycket (som på bilden). Det är heller inte "i takt" som om det var vid andning...

Tack för svar ! 

Anmäl
2016-10-13 21:07 #4 av: Lillyrod

För det första så blir inte neontetror dräktiga på det viset. De lägger rom och behöver inte se särskilt tjocka ut för det. 

Är det ett litet matvrak? Jag vet att glupska tetror kan se lite roliga ut när de ätit. Efter ett tag lägger sig bulan som blir av maten. Kanske är det därför det ser ut som om det flyttar sig? En tetra som äter mycket hela tiden får nästan som lite löst skinn som töjs ut när de äter. Kolla om bulan syns mer efter mat och försvinner när det är ett tag sen den åt : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-13 22:01 #5 av: newbiee

#4 Det ska jag kolla. Tack för svar. Det har dock varit så i några dagar nu, men kanske är det att den är ett matvrak. Det är en av de större tetrorna i akvariet.
Där ser man, det visste inte jag - att neontetran lägger rom. Tur att jag är hyfsat påläst kring fiskarna jag eventuellt kommer skaffa i alla fall, haha :D

Anmäl
2016-10-13 22:26 #6 av: Lillyrod

De vanligaste fiskarna som kallas för levandefödare har namn som slutar på Y. Guppy, molly, platy osv. Sen finns det ju några till och säkert fiskar som inte föder levande som också slutar på Y men det är lite att tänka på.

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl