Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 2683 ggr
Linnea444
10/12/16, 8:42 PM

Dvärgklogroda

Dvärgklogroda Hej jag har läst om en groda som jag vill skaffa men har inte fått svar på vissa av mina frågor. Jag och mina föredrar har beställt Dvärgklogrodor. En tjej och en kille. Mina frågor: Om man reser bort kan man stoppa ner någon tablett i akvariet då så dom inte svälter? Ska man fixa nått i inredningen för att dom ska få yngel eller ska jag göra något annat? Vad ska jag göra om dom får ägg? Äter mina fiskar upp äggen? Äter grodorna upp fiskarna eller yngel? Jag vill såklart få reda på mer om du vet mer.

Annons:
Cecilia.S
10/12/16, 9:03 PM
#1

Jag är inte särskilt kunnig om grodor men om jag inte misstar mig äter väl grodor yngel? Om du har ett fuktigt terrarium med mycket växter och många gömställen tillsammans med andra nödvändiga inredningsprydnader som djuren trivs i kommer dem troligtvis lägga rom. Om fiskarna sedan låter rommen ligga kvar eller ej vet jag inte, men det är nog väldigt individuellt och grundar mycket på vilken typ av fisk du vill ha. 

Som sagt är jag inte kunnig alls på grodor, men jag hoppas att du får svar av någon som har den kunskapen. 🙂 Spännande frågor i alla fall, men förlita dig inte enbart på mitt luddiga svar.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Linnea444
10/12/16, 9:09 PM
#2

Tack så jätte mycket! Jag tror du har rätt om växterna och gömställen.

Lilolizeit
10/12/16, 9:42 PM
#3
Linnea444
10/12/16, 10:25 PM
#4

Tack fortsätt att je mig tips det är så kul att läsa vad ni har skrivit🐸 Jag kommer någ ställa mer frågor också när jag fått grodorna. Jag är galen i djur, jag tängte skaffa en ödla också. Vet inget om dom men jag får någ vänta lite med ödlorna tills jag fixat i akvariet.

ElinvBorg
10/12/16, 10:29 PM
#5

Hur stort kar har du och vad har du för fiskar? Helgfoder eller vad det nu kallas är inte bra då de mest skitar ner. Skippa att mata medan du är borta eller ha en vakt som kommer och matar(men som har fått noga instruktioner). Om du är borta en vecka eller mer är dock vakt i princip ett måste som kan kolla till så allt står rätt till och matar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Linnea444
10/13/16, 6:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag fixar en bild på mitt akvarium. Jag har tetror, guppys och en liten Guppy, ceamecer och ansistrus.

Annons:
usvead
10/13/16, 7:34 AM
#7

Om jag får tycka till….

Jag skulle inte stoppa ner några dvärgklogrodor tillsammans med de fiskarna. Både tetror och guppys är snabba rackare, grodorna kommer inte att ha en chans att hinna få någon mat. Jag har själv gjort det misstaget så jag vet av egen erfarenhet därför har jag numera mina i ett art akvarium. De trivs dessutom bättre med sand än grus.

Linnea444
10/13/16, 7:55 AM
#8

Jag fråga Djurmagazinet om det dom sa att man skulle ha grus för sand kan dom äta upp och bli förstoppade så dom inte kan äta. Sen så tror jag det går bra men tack ändå😕😊

ElinvBorg
10/13/16, 8:00 AM
#9

Tycker det är synd att du frågar om råd men när du får svar som du inte vill höra från någon med erfarenhet så viftar du bara bort det och gör som du själv vill även fast det inte är djurens bästa :/ Jag skulle säga att det är tvärt om det där med grus och sand och jag skulle inte lita på djurbutiken som bara vill få sälja tyvärr

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mimåne
10/13/16, 10:31 AM
#10

Jag måste hålla med usvead och ElinvBorg. Säljarna i djurbutiken vill bara sälja och du blir lurad av dem :/ Dvärgklogrodorna kommer få svårt att överleva i ditt akvarium med de invånare som finns där just nu. Siameser är också hårda på maten så jag anser att det är stor risk att grodorna får gå hungriga tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Linnea444
10/13/16, 3:31 PM
#11

Yes! Jag fick ett akvarium för jag lyssnade faktist! Min granne ska ha mina grodor tills jag har fixat i ordning mitt nya akvarium. Jag ska skaffa sand i det och inte ha några fiskar fast kanske någon fisk som äter alger. ☺️👍

mimåne
10/13/16, 5:59 PM
#12

Det låter bra Linnea444. Lycka till med dina fiskar och grodorna!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Linnea444
10/13/16, 6:30 PM
#13

Tack! Det ska bli kul och se om dom trivs.

Annons:
Linnea444
10/14/16, 7:11 AM
#14

Hur ofta ska jag mata?

mimåne
10/14/16, 10:42 AM
#15

Varje dag som med dina andra fiskar. 1 gång om dagen är lagom.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Linnea444
10/14/16, 3:41 PM
#16

Hur mycket?

mimåne
10/15/16, 11:11 AM
#17

Ta lite åt gången och se så att de äter upp. Du märker när de börjar bli mätta och mindre intresserade av maten. Då är det dags att sluta.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Linnea444
10/22/16, 10:42 AM
#18

Vet någon hur man gör om man reser bort. Och inte vill att grannen ska komma in i ens rum och mata.

ElinvBorg
10/22/16, 10:44 AM
#19

Hur länge ska du vara borta? En helg brukar gå bra utan tillsyn men om det blir längre bör någon komma och kolla till och eventuellt mata. Om det är över en vecka bör någon också göra VB

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Linnea444
10/29/16, 9:24 AM
#20

Ok.. Mina grodor är hemma hos mig. Men dom gömmer sig bara. Fick dom igår, är det vanligt?

Annons:
mimåne
10/29/16, 11:14 AM
#21

När nya invånare anländer så kan de ibland gömma sig lite i början. Det är ett helt nytt hem och de känner sig otrygga ännu. De borde börja undersöka lite och bli tryggare i akvariet om en stund. Om de aldrig gör det så är det nog något fel med miljön i akvariet som gör att de inte vågar komma fram.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Linnea444
10/30/16, 7:04 PM
#22

Ok jag har jätt dom namn, Bosse och Pia☺️. Jag gav dom mat idag vet inte om dom åt något men dom kom fram eller Pia kom fram. Dom är inte vuxna dom är ganska små.

usvead
10/31/16, 6:10 AM
#23

Nu vet jag inte hur pass stort akvarium du skaffat till dina grodor men de bör vara minst tre. De har en tendens att hålla sig undan när de är färre. Läs gärna i de länkar du tipsats om i tidigare inlägg, speciellt den som Lilolizeit länkade till #3

Linnea444
12/26/16, 9:49 PM
#24

Är det lätt att dom lägger ägg? Det verkar svårt men har också läst att det är lätt och ett tecken är att hanen jagar den andra mycket, och det gör mina. När brukar dom lägga ägg är det på våren eller när som helst? Är det vanligt att dom lägger ägg? Hur lång tid tar det för att äggen ska kläckas? Vad gör man om dom får ägg moste man fånga dom ifall dom blir uppätna eller vaktar grodorna dom och bäbisarna? Vet inte om dom sak få bäbisar tror inte det men vill veta ifall att.

mimåne
12/27/16, 11:18 AM
#25

Jag har själv inte haft dvärgklogrodor, men länkar till en artikel där en medlem har skrivit lite om deras fortplantning. Hoppas du finner några svar där =)

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/53f0c041ce12c40a02007bb9-afrikansk-dvargklogroda-hymenochirus-boettgeri

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: