Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Foder

Ancistrus+gurka?

2016-10-12 16:51 #0 av: krutgubben

Om jag skalar gurkan, kan jag ge mina ancistrusfiskar den då? Dom här wafferstabletterna smutsar ner vattnet så mycket tycker jag.

"If you're going throug hell, keep going." -Winston Churchill
Anmäl
2016-10-12 17:10 #1 av: MsZ

Gurka räcker inte som foder men ancistrus brukar gilla det. Jag skalar och delar en gurka. Sätter i en gaffel och låter de käka över natten. De gillar den mjuka innerdelen mest

Anmäl
2016-10-12 17:45 #2 av: Lillyrod

Håller med föregående talare. Gurka är mest bara vatten och det kan man nog räkna som godis till fiskarna. Läs gärna artikeln om grönsaker till fiskarna så har du fler alternativ. 

Jag har aldrig haft bottenfoder som smutsar ner. Vad använder du för sort?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-12 19:14 #3 av: mimåne

Wafers är gjorda som så att de smular sönder mycket långsamt. Det gör att fisken kan äta på tabletten under flera timmar innan den är slut. Kanske är det därför du upplever att det smutsar ner mycket?

Tycker du att maten inte äts upp av dina fiskar så kan du också dela tabletten i mindre delar,

Men för att svara på din fråga så håller jag med de övriga. Ancistrus älskar grönsaker och äter gurka, men det bör inte vara den enda kosten utan bara ett tilltugg =) Du hittar en artikel på framsidan som handlar om att mata fiskarna med grönsaker, du kan hitta tips och inspiration där.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-12 19:59 #4 av: krutgubben

Okej, tack för era svar. Jag använde tabimin från Tetra och den smutsar ned vattnet mycket tycker jag, men jag ska köpa tabletter från ett annat märke (Tropical) som jag tyckte inte smutsade ner vattnet lika mycket. Brukar ha i 3 tabletter på 8 stycken vuxna (8-10cm) och eget uppfödda ancistrusar, pumpen en Eheim sätter igen sig och akvariet är på 100 liter.

Anmäl
2016-10-12 22:04 #5 av: newbiee

Är inte 8 vuxna ancistrus lite mycket för ett 100 liters akvarium? Glad

Akvaristiken är som en evig djungel, vackra djur med fantasifulla klimat, inlindad av lianer med lockande fakta som aldrig tar slut. 

Anmäl
2016-10-12 22:08 #6 av: Lillyrod

Jag tror newbiee har problemet. Ancistrusar är skitgrisar och så många i ett 100 liters så måste det bli väldigt smutsigt. Pumpen hinner inte med när det är så mycket fisk. Jag hade inte haft mer än 1 ancistrus i 100 liter faktiskt. Det är inte maten det är fisken som är problemet : )

Anmäl
2016-10-12 22:31 #7 av: ElinvBorg

Kan bara hålla med #6 

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-10-13 00:18 #8 av: krutgubben

Okej, då får jag sälja dom helt enkelt 😭

Anmäl
2016-10-13 10:47 #9 av: mimåne

ElinvBorg, LillyordTummen uppTummen upp

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-13 20:55 #10 av: Lillyrod

Du behöver inte göra dig av med alla inte. Två stycken tycker jag nog att du kan ha ; ) Jag tror att ditt akvarium kommer att bli mycket renare och roligare att titta på sen.

Anmäl
2016-10-13 20:58 #11 av: krutgubben

Okej, då sparar jag två honor.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.