Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1575 ggr
Tofflan
2016-10-10 12:56

Hundra frågor och funderingar kring diy material!

Hej Alla! Jag har planer på att skaffa ett mindre akvarium och har nu en massa nybörjarfrågor! Det skulle vara kul att inreda det med lite diy saker, men jag är osäker på vad man egentligen kan stoppa ner i karet utan att fiskarna far illa. På Youtube finns massor av klipp där de gör träd, stengubbar, hus mm och det används material som de verkar ha tagit i naturen, garaget eller i barnens leklåda. De använder tex limpistol, ståltråd, plastad ståltråd, vanlig tvättsvamp, rostfri skruv, glasspinnar, grillpinnar, tandpetare, lerkrukor, plastbyttor mm… Vad av detta är ok att sätta in ett akvarium? Jag skulle vilja använda bambu pinnar som finns torra på blomsteraffärer. Typ 1 cm tjocka och 70 cm långa. Funkar de? Hur ska de behandlas först? Ormhassel eller trollhassel. Har sett i akvarier men vet inte vilken sort man kan ha och hur de ska behandlas? Grenar av äppelträd? Kan man ta en kvist direkt från trädet som är död? Färsk? Hur ska de behandlas först? Billigaste lim för att tex sätta ihop stenar? Jula har akvariesilikon för 80 kr, men jag behöver inte 3 dl. Snarare 3 kryddmått. Finns nån mindre tub som inte kostar så mycket? Lack? Kan man lacka tex plastsaker, kvistar och använda utan att det släpps ut gifter? Cernitlera/Fimolera? Någon använde genomskinligt nagellack. Om man köper billiga akvariedekorationer från ex Kina, så litar jag inte på deras plast, men om man kan lacka dem så är det väl ok? Vilket lack är billigt och bra? Jag har lagt grus, sten och sand i en stor form och haft i ugnen på 275 grader i en timme, minst. Samt kokat mindre stenar ca 20 minuter. Det kommer från en havsvik. Kan salt finnas kvar eller andra ämnen som inte är bra för firrarna eller kan jag använda dem? Allt är petnoga skurat och sköljt och ligger nu i vatten. Sidenblommor? Det finns sidenblad med sugpropp man sätter på akvarieväggen som kampfiskar kan ligga och vila på… Ligger de verkligen och sover i en liten säng? 😅 Är sidenväxter ok i ett akvarium? Hoppas nån orkar läsa hela inlägget och även svara på några av frågorna! Vill inte riskera livet på nån liten firre bara för att jag vill stoppa massa roliga hemknåpade saker i vattnet! Stort tack till alla som vill hjälpa mig!

Annons:
mimåne
2016-10-10 17:18
#1

Hej Tofflan! Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Bambupinnar. Ja, torra obehandlade bambupinnar kan du ha i akvariet.

Hassel. Du kan ha både orm och trollhassel i akvariet. Den skruvade varianten som brukar säljas i t.ex blombutiker och är populär i akvariet heter ormhassel men benämns väldigt ofta felaktigt som trollhassel.

Grenar från naturen. Du kan använda grenar från t.ex ett äppelträd i akvariet. Låt de torka först bara och tvätta sen av dem innan du stoppar i akvariet. Torktiden kan ta ett tag så man får ha tålamod.

Lim. Det finns lim du kan använda i akvariet. Jag vet att det finns en produkt på marknaden som ofta säljs i akvariebutiker. Den kommer antingen från JBL eller Juwel. Jag har också lärt mig att man kan använda vanligt superlim.

Lack. Det finns absolut någon variant man kan använda, men många lack är giftiga så man ska inte ta vad som helst där. Det är populärt att göra egna så kallade "back to nature / btn bakgrunder" till akvariet och vissa väljer att lacka sina. Så något lack finns det absolut. Om du söker på detta lär du nog hitta ett säkert alternativ.

Dina stenar och bottenmaterialet du har plockat in, det låter som att du har rengjort dom så mycket det bara går. Om du vill använda det så kanske du inte kan göra något mer och får pröva på helt enkelt =)

Dessa sidenblommor som du säger finns för kampfiskar, de har jag inte hört talas om förut. Jag har svårt att tänka mig att det finns sådana i siden. Det är giftigt och man ska alltså inte ta vanliga konstgjorda växter och stoppa i akvariet. Vill man använda plastväxter så är det dem i djurbutiken som gäller.

Hoppas det var till någon hjälp. Lycka till med ditt diy projekt!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
2016-10-10 17:52
#2

Sen ha koll på att det inte är kalksand/sten om du tänkt dig ett kampfiskakvarium. Ang pinnar och bambu så har jag haft äppelträd till ett terrarium men när jag satte in bambupinnar från blomsterbutik börja dessa få svamp på ytan. Vet inte om dessa inte var torkade ordentligt.. riktiga växter och rötter bidrar till den biologiska balansen. Allt i plast m.m gör naturligtvis inte samma nytta..

Denna kommentar har tagits bort.
Tofflan
2016-10-10 23:04
#4

Vad det är för material vet jag inte, men det verkar vara nåt syntetiskt tygliknande nånting… ? Liknar det vi kallar sidenväxter, fast det är nåt annat egentligen. Sett flera på Youtube som har dem, verkar vara poppis. I alla fall bland småtjejer med fiskar! 😅

mimåne
2016-10-11 09:57
#5

Det är tyvärr inte tillåtet att använda andras bilder utan tillåtelse. Därför har jag också tagit bort din kommentar Tofflan där du publicerade en annans bild. Om du vill visa bilden här i tråden så är det tillåtet att länka till den.

Produkten är säkert gjord i material godkänt för akvarium, som t.ex plast eller liknande.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-10-11 17:20
#6

Oupps! Förlåt! Trodde man kunde lägga ut bilder på saker i annonser som inte hade affärsnamn/reklam för företag eller typ webbadress! Sorry!

Annons:
mimåne
2016-10-12 09:32
#7

Ingen fara Tofflan, sånt händer. Tur är väl det att det är lätt att åtgärda =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: