Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Kar stått tomt länge?

2016-10-09 23:46 #0 av: Roxivia

Tja! 

Jag har ett 240L kar som har stått tomt ett långt tag, lite mer än ett år.
Var det dumt av mig? Är det stor chans nu att det har skadats och spruckit i silikonet?

Tack för svar!

Anmäl
2016-10-10 06:30 #1 av: [Jens]

Näe, det var inte dumt av dig. Har den stått lite svalt så ska det inte vara några problem. För att testa så ställ akvariet i badrummet eller om du bor i ett hus ute och fyll upp akvariet och låt det stå en vecka eller två för att se om det läcker. Man kan känna dock på silikonet om det känns forfarande mjukt.

Mitt akvarium som jag har idag hade stått ute i ett och ett halvt år och det var inga problem med det karet men som sagt så testade jag det först innan jag körde igång det.

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-10 09:28 #2 av: mimåne

Nej det var inte dumt av digGlad
Som jens säger så provfyll akvariet i några dagar så att du ser att det inte läcker, sen kan du börja greja i det.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-10 11:49 #3 av: Tinitusan

det är nog mer kvarhängangande  kunskap från förr när silikon inte var vad det är idag, jag har under de åren jag har hållt på alltid haft ett extrakar ståendes tomt utan problem =)

medarbetare på akvariefisk

Anmäl
2016-10-10 17:16 #4 av: Lillyrod

Förr användes kitt inte silikon. Det fick inte bli torrt för då släppte det genom vatten sen. Gissa om man var snabb när man skulle flytta det eller greja med något annat Skrattar

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-10 18:20 #5 av: Roxivia

Tack för svaren!! Skrattar

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.