Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Kulfisk

2016-10-09 19:35 #0 av: Majsan bergström

Då när man har bestämt sig för kulfisk så vill man ha lite extra information bara för att vara 100% säker. Så mina frågor är.

Varierar personligheten mellan fisk till fisk så vissa är snällare än andra eller tar alla kål på resten av fiskarna tex tetror?
Hur många får man plats i ett 72 liters och vill dom vara tillsammans eller bäst själv?
Hur ofta ska man mata och byta vatten?

Kan lägga till att arten jag funderar på är Tetraodon biocellatus

Anmäl
2016-10-09 19:46 #1 av: Qurex

Först är det bra att veta att det finns olika kulfiskar. Vissa blir riktigt stora andra små.

De gillar äta snäckor, så har man posthornssnäckor.för att städa så kommer de bli mat. (Tror.det var någon här som ville köpa posthorn för att mata sina kulfiskar)

Vissa verkar trivas bättre i bräcktvatten så då kanske inte så många andra trivs..

Anmäl
2016-10-10 09:46 #2 av: mimåne

Vad kul att du bestämt dig för kulfiskar. Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

Varierar personligheten mellan fisk till fisk så vissa är snällare än andra eller tar alla kål på resten av fiskarna tex tetror? Absolut. I artbeskrivningar brukar ett temperament för arten ges rent generellt och det kan man lita på, men alla fiskar är individer så det kan variera från art till art hur pass extrema de blir i sitt beteende.

Hur många får man plats i ett 72 liters och vill dom vara tillsammans eller bäst själv? Dvärgkulfisk vet jag att man kan hålla i små grupper om t.ex 3-4st med bra resultat. Den art du är intresserad av ska rent teoretiskt gå bra att antingen hållas ensamma eller i en liten grupp på 3-4st, men hur det fungerar rent praktiskt i ett 70L akvarium vet jag inte.

Hur ofta ska man mata och byta vatten? Man matar dem och byter vatten i akvariet efter samma rutiner för ett vanligt akvarium. D.v.s mat ungefär en gång om dagen samt vattenbyte en gång i veckan.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.