Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1219 ggr
Tofflan
2016-10-09 10:24

Kampfisk som simmar eller hoppar genom en ring!?

Nån här som tricktränat sin Kampfisk? Sett på Youtube att de kan lära sig lite olika roliga saker!

Annons:
mimåne
2016-10-09 11:40
#1

Vad spännande det låter Tofflan. Jag har inte hört talas om någon här på sajten som har tränat sin Kampfisk eller andra fiskar till diverse tricks, men visst går det och det kan man göra med andra fiskar också. Inte bara med kampfiskar =)

Det är intressant hur fiskar kan lära sig olika saker. Många lär sig t.ex att människor betyder mat och vet precis var maten kommer att komma ner i akvariet. En del lär sina fiskar att äta ut handen på dem också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Majsan bergström
2016-10-09 12:34
#2

Jag lärde min Kampfisk att hoppa "över" mina plast flytväxter kunde också gömma lite mat någonstans i akvariet och kolla på han leta. Följa finger gjorde han av sig själv helt otränad ja det var kul tills han misshandlade min L mal till döds som också var större än han tillbaka till djur affären blev de suck min fina lilla Gilbert.

Majsan bergström
2016-10-09 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här spegeltränas han

Tofflan
2016-10-09 13:17
#4

Varför spegeltränar man kampfiskar? Trodde att de blev trötta av att "spänna upp sig… .?!?

[Jens]
2016-10-09 15:14
#5

Vad jag har förstått så är det för att inte fenorna ska klibba ihop sig  men man ska inte spegelträna för ofta.

ElinvBorg
2016-10-09 15:35
#6

Man spegeltränar för att "hålla fisken i trim" ungefär. En del säger att det hjälper till att förebygga skador på fenorna men det är främst för yngre fiskar så de ska utvecklas ordentligt. Jag brukar bara visa spegel om jag ska fota. Tänk på att om man visar en spegel så reagerar fiskarna olika, en del blir väldigt stressade till exempel. Så om du ska spegelträna så gör det inte ofta och inte under lång tid. Spegeln bör endast visas i några minuter och inte på en regelbunden basis

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
Tofflan
2016-10-09 18:23
#7

Va fin din Kampfisk är! Hur gammal är han? Vilken färg är han? Nästan svart ser han ut i min lilla surfplatta, men den gör nog inte kampisen rättvisa! Jag frågade på djuraffären hur gamla fiskarna är, de får en ny laddning varje vecka, men de hade ingen aning om åldern på de som kommit dan innan. Tänk om den man köper från är ett par år och så får den två månader senare! Buhuuu… 😥

Liten boll
2016-10-09 19:37
#8

Jag har lärt min hoppa upp och ta mat från mitt finger och så är han handtam.

www.papillon.n.nu

54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor

Qurex
2016-10-09 19:56
#9

Betta Farm in Thailand: http://youtu.be/7MfvCJ5yXUw såg denna för några år sedan och då tänkte jag att ska man köpa Kampfisk skulle iaf jag göra det från svensk odlare. Kampfisk är lite fiskvärldens "belgian blue" i mina ögon.

Majsan bergström
2016-10-09 20:01
#10

#7 han är blå med lite lila mot kroppen ingen aning hur gammal han är eller var har inte kvar han längre pga han misshandlade min mal men jag hade en svart half moon för inte så länge sedan som blev brutalt mördad av dom andra fiskarna😢

Tofflan
2016-10-09 21:48
#11

Jösses vilken film, Qurex! Stackars fiskar som ska försöka överleva i de små skitiga flaskorna! De kan ju inte komma in nåt syre? Här får man ju inte ens ha en fisk i en guldfiskskål som är tjugo-trettio gånger större! Och sen färskt vatten som skvätts ur en hink till hundratals fiskar! Det kan ju inte komma in många droppar genom flaskhalsarna? Eller är det för att kyla ner flaskorna? Och sen hamnar de som övelever i en påse på nån marknad. De är verkligen kämpar, dessa små kampfiskar! De kämpar mest mot människorna! 😥

Tofflan
2016-10-09 21:51
#12

Kommer fiskarna vi köper i djuraffären från utländska uppfödare eller är det från svenska uppfödare?

mimåne
2016-10-10 09:30
#13

De flesta kampfiskar och andra fiskar för den delen, kommer från svenska grossister till djurbutiken. Hur grossisten sedan odlar eller importerar fisken kan jag inte svara på.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Lillyrod
2016-10-10 17:14
#14

De flesta grossister tar sina fiskar utifrån. Jag har för mej att jag hört att väldigt många av de fiskar vi köper är uppfödda i Tyskland och Tjeckien. Tyvärr kommer det nog en del från Asien också.

mimåne
2016-10-12 09:47
#15

Tjeckien vet jag att har grossister som exporterar till sverige direkt till djurbutiken. Hos dessa/denna grossist finns ett större utbud av fiskar än hos de svenska grossisterna.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
2016-10-12 17:34
#16

Alex tropicals. De flesta av mina fiskar kommer därifrån : ) Förutom mina corydoras. De kommer från Glaser har jag för mej.

mimåne
2016-10-12 19:26
#17

Där hade vi namnet ja =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Tofflan
2016-10-12 23:05
#18

Liten boll, Hur fick du honom att hoppa?

Upp till toppen
Annons: