Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1308 ggr
Tofflan
10/9/16, 2:18 AM

Kampfisk i litet akvarium

Här ska skaffas akvarium! Jag undrar vad man behöver som minimum av akvarium och tillbehör för en Kampfisk? Hur litet akvarium kan man ha? Finns lagar för storlekar? Jag byter gärna vatten en gång i veckan eller två, det blir bra som blomvatten, så det är inget problem. Behövs pump? Behövs doppvärmare? Räcker det med en vanlig glödlampa, typ skrivbordslampa med böjbar arm, ovanför akvariet för ljus och värme? Kan man använda kokat (eller upphettat i ugn), stenar och sand från havsstränder? Kan man använda grenar från trädgården till dekoration? Läste att grenar från äppelträd går bra, men hur ska de behandlas innan man kan använda dem? Försöker tänka ekonomiskt men ändå att det blir en bra miljö för fisken. Det här var många frågor! Hoppas att nån av er orkar låsa hela inlägget och svara på så många som möjligt! Stort tack på förhand! Tofflan

Annons:
Lillyrod
10/9/16, 6:45 AM
#1

Har du läst på någonting om kampfiskar? Då får du svar på många av dina frågor. 

Jag börjar med att svara på om det finns lagar för hur man ska hålla fisk. Ja det gör det. Därför är det väldigt bra att söka info om den tilltänkta fisken så man vet lite om hur den vill ha det.

Minsta kar för en Kampfisk sägs vara 30 liter. Den gillar att ha det varmt alltså är doppvärmare nödvändig. Den vill också ha massor av växter, gärna flytväxter som skuggar lite. Då är bra belysning ganska viktig för att växterna ska frodas. 

Pump är inte lika nödvändig då den inte gillar strömt vatten. Om man väljer en hane med stora fenor får den svårt att röra sig. För vattenkvalitén kan det dock vara bra med pump på låg fart så det är en avvägningsfråga. 

Stenar och grenar går bra att ta utifrån men sand vet jag inte. Blästersand från Jula eller Biltema är så billig att det inte är värt besväret att ta ute och riskera att få med något olämpligt ; )

Grenar ska torka en längre tid innan användning. Jag brukar låta ligga i ca 1 år men det är kanske lite överdrivet. Minst ett halvår iallafall.

Om du klickar på ordet Kampfisk som är understruket så kommer du till fisken i vårt Lexikon. Där finns lite info om den. Lycka till!

Tofflan
10/9/16, 7:32 AM
#2

Tack för svaret! Jo, jag har tittat och läst på lite olika sidor om kampfiskar. Utländska sidor och videor har ofta mindre akvarier och jag vill gärna börja smått. Hur gör du med grenarna? Torkar du dem inomhus eller går det bra att ta kvistar från ansade äppelträd eller syrener som legat ute och torkat? Kokar du dem sen? Har sett några som inreder med pinnar och bambu nerkörda i frigolit som sen tyngs ner under sten och grus. Är det giftfritt och OK att ha i akvariet? Bambu som finns i blomsteraffärer?

Lillyrod
10/9/16, 7:39 AM
#3

Utländska sidor är inget att rekommendera. De har inga djurskyddslagar som vi och ofta klämmer de in både fiskar och andra djur på alldeles för små ytor.  30 liter är ett minimum. I akvarieaffären där jag handlar säger de 40 liter för Kampfisk så mindre än 30 är nog snudd på djurplågeri : ) Det är ju vad fisken vill som gäller eller hur? 😉

Syren skulle jag inte stoppa ner då vi haft en medlem som fått problem i karet med det i. Jag torkar grenar inomhus. Oftast är de för stora för att få ner i gryta men jag skållar dem i t ex badkaret efter torkningen.

Bambu vet jag att folk använder men har ingen aning om vilken sort eller hur de förbereder den för karet.

Tofflan
10/9/16, 8:50 AM
#4

Frigolit då? Jag är rädd att det ska bli gifter och fiskstackarn dör! Jag skulle vilja göra saker i cernitlera eller liknande, men det är ju samma sak med den, jag har ju ingen aning om vad som är giftfritt. Jag har sett videos där folk limmar fast saker på stenar och lindar mossa runt grenar och fäster med inplastad ståltråd. Det blir ju rostigt? Det kan väl inte vara bra? Men Dödskallar och Musse Pigg från djuraffären känns inte så kul… De har inte heller några grenar, bara stora, grova trasiga rotdelar eller vad det är. Har du tips på snygga saker man kan göra själv?

Lillyrod
10/9/16, 9:02 AM
#5

Jag har aldrig använt frigolit men det finns säkert någon annan som kan svara på. Akvariesilikon går att använda för att "limma" fast saker. Mossa kan man fästa med fiskelina t ex.  Om du känner någon som har trollhassel i trädgården så be att få lite grenar : ) Det är snyggt i karet. Trollhassel brukar också finnas att köpa i blomsteraffärer.

Qurex
10/9/16, 9:03 AM
#6

Du kan säkert hitta på nätet som du kan beställa. Djuraffärer har dåligt utbud. Kan vara värt att kolla om du har någon mer riktig akvarieaffär inte allt för långt bort. Hornbach har iaf i Stockholm ett ganska bra utbud på grejer. Och billiga akvarier. Mitt tips om du vill ha ett enkelt.kampfisk akvarium är att ha ett lager ecs lera som botten och sen inte ha någon pump. Mycke växter (kan köpas billigt via annonser på.nätet) då behöver du inte så mycke inredning. Täckglas på akvariet och om du har en skrivbordslampa med lysrör så ta den. Står den i ett varmt rum så kanske du inte behöver värmare eftersom det blir någon grad varmare i akvariet än omgivning. Men beror helt på vad du har.för.temp i rummet.

Annons:
Lillyrod
10/9/16, 9:04 AM
#7

Det är nog att föredra doppvärmare till Kampfisk. Du kan aldrig få upp de graderna med en skrivbordslampa.

Tofflan
10/9/16, 9:19 AM
#8

Hur är det med att ta in växter från adras akvarier? Har en kompis med flera olika sorter, men jag vet inte om jag drar med mig bakterier eller nåt annat man inte vill ha? Hennes fiskar mår ju bra, men ändå? Finns de som säljer på nätet med, skulle ni våga köpa nån annans begagnade växter? Det blir ju mycket billigare och jag kan snabbt få en härlig grönska, ska jag köpa på affären kostar de 79 kr för en liten kruka, så då köper jag max två, tre stycken… Blir jättetrist.

[Jens]
10/9/16, 9:27 AM
#9

Om din kompis fiskar mår bra så ska du inte behöva vara så rädd . Jag brukar dock hälla upp kolsyrat vatten i en bunke och sedan tvätta av växten så mycket jag kan. Varför kolsyrat vatten? Finns det små små snäckor eller annat skit så ramlar det av lättare än i vanligt vatten.

Lillyrod
10/9/16, 9:33 AM
#10

Japp. Jag köper andras "begagnade" växter hela tiden 👍

Tofflan
10/9/16, 9:36 AM
#11

Lillyrod, Trollhassel har jag tänkt på, de är jätteläckert! Är de inte behandlade med nånting? Växtnäring eller antimögel-medel eller annat giftigt?

Lillyrod
10/9/16, 9:43 AM
#12

Jag får utav min väninna när hon klipper sitt träd och jag har även köpt på blomsteraffär. Aldrig haft problem med det. De i affären är ju dessutom redan torkade.

Tofflan
10/9/16, 10:01 AM
#13

Vad har hon för typ av träd och vad är det hon klipper?

Annons:
Tofflan
10/9/16, 10:07 AM
#14

Å va bra att man kan ta in andras växter i akvariet! Då har jag chansen att få till det lite snyggt från början!

MsZ
10/9/16, 10:16 AM
#15

Är det inte ormhassel ni menar? Brukar förväxlas med trollhassel har jag hört

Denna kommentar har tagits bort.
Lillyrod
10/9/16, 10:23 AM
#17

Du kan ha rätt där MsZ. Nu blev jag förvirrad och vet inte riktigt vilken det är 😃. 

#14 Det är väl alltid andras växter som du köper. Någonstans har de ju växt innan menar jag 😉

Det är nog ormhassel vi pratar om ja. Det är ett sådant träd min väninna har och som jag får grenar av ibland.

Tofflan
10/9/16, 10:29 AM
#18

Aha, en levande växt på land? Eller kan man ha levande i akvariet? Vad gäller växterna, så har jag fattat det som att man odlar dem i kar utan fiskar. De brukar stå att de är alg och fria från sniglar eller snäckor eller vad det var. Det var det jag menade att de inte har med sig bacillusker från nån annans akvarium med fiskar som kanske är sjuka…

Lillyrod
10/9/16, 10:34 AM
#19

Ormhassel är ett träd. Man klipper grenar som man torkar länge. Sedan kan man ha dem i akvariet. Med länge menar jag minst 6 månader. Att ta färska grenar utifrån och stoppa ner tror jag inte blir bra.

Att växterna är fria från alger och snäckor betyder inte att det inte finns fisk i karet utan just det att det inte är alger eller snäckor på dem.

Upp till toppen
Annons: