Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Ciklider i ett 240 liters?

2016-10-08 21:46 #0 av: tootiis

Har planer på att starta upp ett juwel rio 240 liters som bara står och dammar just nu. Funderar på om jag ska ha ciklider i de, men vilka skulle ni rekommendera?
Eller är detta akvarium inte bra för ciklider? Ge mig tips! :)

Anmäl
2016-10-08 22:05 #1 av: [Jens]

Det är klart du kan ha ciklider i ett 240 L akvarium men frågan är vad du har tänkt dig att ha ? Överlag så är det ett par och de är revirhävdande så det gäller att ha mycket växter, grottor m.m. i akvariet. Försöker man ha två ciklidpar så krävs det verkligen arbete för att det ska bli bra men det kan gå bra.

Vad har du tänkt dig för ciklider?

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-08 22:15 #2 av: tootiis

#1 Har inte funderat på några speciella.. är dock sugen på ett palettciklidpar som finns på mitt jobb. Så kanske något sånt?

Tips på andra arter är välkomna också!

Anmäl
2016-10-08 22:32 #3 av: [Jens]

palettciklider är OTROLIGT VACKRA fiskar men det finns en varning och det är att de är väldigt aggressiva när det kommer till att de ska få yngel. 

Anmäl
2016-10-08 22:46 #4 av: Hannahtheo

Har två lekande par palettciklider i mitt 450l tillsammans med andra fredliga fiskar. Hade jag haft hälften så stort hade jag nog nöjt mig med ett par, för dom är bra på att köra bort andra fiskar som närmar sig bo/yngel! Samtidigt finns det inget mer hjärtevärmande än att se den lilla familjen simma runt i akvariet :)

Anmäl
2016-10-08 23:25 #5 av: [Jens]

Ja jag tycker det räcker med ett par i ett 240 L akvarium men dock en varning är att inte ha för mycket annan fisk i akvariet. Det är ena tuffa rackare!

Anmäl
2016-10-08 23:46 #6 av: tootiis

Vilka andra fiskar skulle ni rekommendera med ett palettpar? :) Någon annan ciklid, eller nån "vanlig" fisk?

Eller vad för "vanliga" fiskar skulle ni rekommendera? Utan några ciklider inblandade :)

Anmäl
2016-10-09 07:17 #7 av: UngAkvarieÄlskare

Förlåt om jag tar tråden men jag tänkte ickså starta ett 240l och då undrar jag ol det finns någon fin ciklid som inte är så revirhävdande som paletter är för jag skulle gärna vilja ha 2 par av en ciklid och sedan någon corydoras och stimfisk

Anmäl
2016-10-09 07:32 #8 av: Lillyrod

#7 Starta gärna en egen tråd för dina frågor Glad

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-09 08:37 #9 av: Qurex

Det finns många ciklider som passar i ett 240liters.

Gillar du p.pulser så gillar du säkert släktingen pelvicachromis.taeniatus. den är lite mindre och i alla fall mina är inte speciellt aggresiva. De går bra med de flesta fiskar. Man kan ha flera par i samma akvarium. Jag har just nu mitt lekpar tillsammans med senaste kullen av ungfiskar (alla verkar vara hannar) och 10st corrydoras.trilineatus.

Anmäl
2016-10-09 09:05 #10 av: [Jens]

De flesta av de sk dvärgciklider är fredliga och det finns massor av sådana. Hos zoopet så har du en kategori som heter dvärgciklider, se följande länk:

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=8&ORDNING=all

Anmäl
2016-10-09 09:11 #11 av: tootiis

Kurvcikliden (Laetacara curviceps) va ju otroligt fin! Få nog kolla upp vilka ciklider mitt jobb har hemma i butik och vilka vi kan ta hem :)

Tack för listan!

Anmäl
2016-10-09 09:14 #12 av: [Jens]

Vad roligt att jag kunde hjälpa till för det bästa är att man hittar det man gillar själv. Tummen upp

Anmäl
2016-10-09 10:35 #13 av: Rovfisk

Kolla runt på vilka du vill ha, och läs in dig ordentligt å dem. Kan ju tipsa om att de allra flesta Sydamerikanska dvärgciklider är mycket fredliga och går ihop med det mesta:)

Medarbetare på akvariefisk i fokus.

*520 l *240 l *225 l *112 l *60 l

Anmäl
2016-10-09 11:21 #14 av: tootiis

#13 Tack för tipset! Självklart läser jag på om allt, vill att dom ska ha det så bra som möjligt :)

Hur är det med stenar utifrån? Ha läst att man inte ska ta stenar som glittrar eller dom man tydligt kan se metall i, och att man ska skrubba allt rejält. Är det något annat man ska tänka på?

Anmäl
2016-10-09 12:11 #15 av: [Jens]

Det finns stenar som har något som ser ut som 'rost' på stenarna och de ska man inte ta in. Jag själv har plockat massor med stenar från naturen och lagt i akvariet och det har funkat jättebra. Har gjort lite grottor utav stenarna och vad jag vet så uppskattas det verkligen av corysar, malar, ciklider och kuhlii-ålar. Delar med mig ett par bilder så får du se =) Hoppas du ser stenarna ...

Anmäl
2016-10-09 12:13 #16 av: [Jens]

bild 2

Anmäl
2016-10-09 12:14 #17 av: tootiis

#15 Riktigt fint!

Har hittat två stenar här hemma som är hel gråa, inga synliga metaller eller liknande. Ska skrubba upp dom och se hur dom ser ut sen :) Ska ut och leta efter lite mindre stenar också, hoppad jag hittar nå bra.

Anmäl
2016-10-09 12:17 #18 av: [Jens]

Ja, de små stenarna får man inte glömma för häller man ut det lite fritt så känns det som det inte är trixat, planerat på något sätt. Att enbart ha stora stenar tycker jag ser alltför planerat ut så att säga. Jag pladdrar för mycket men hoppas du förstår vad jag menar. Glad

Anmäl
2016-10-09 12:30 #19 av: tootiis

#18 Hahah förstår precis :) Känns som tillgjort om man bara har stora utan några små stenar.

Anmäl
2016-10-09 13:11 #20 av: Qurex

Sen kan det vara bra att inte ta kalkstenar om man tänkter sig ha sydamerika ciklider. (Eller massa stora snäckskal).

Anmäl
2016-10-09 19:05 #21 av: tootiis

Ska man ha något som skyddar och hjälper glaset om man har tunga stenar? Har tillhörande möbel till karet

Anmäl
2016-10-09 19:19 #22 av: [Jens]

Se till att inte stenarna lutar mot glaset och se till att det inte finns risk att de kan ramla mot glaset.

Anmäl
2016-10-10 10:23 #23 av: mimåne

En del lägger något i botten på akvariet om de ska ha mycket sten. Vissa fiskar kan gräva lite och det sista man vill är att stenen rubbas och välter. Då kan det kännas som en trygghet om man har något under stenen så att den inte välter direkt på glaset. Om man inte planerar hålla fiskar som gräver så tycker jag personligen inte att det behövs.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-16 19:10 #24 av: tootiis

Va och införskaffade mig 10 st rödmunstetror idag, ser otroligt fjuttigt ut i ett så pass stort kar, hahah. Tanken är väl att ha åtminstone 10 st till.

Sen till cikliderna.. Har kollat upp ang kurvcikliden, och det är ingen fisk vi kan ta hem :( Så har sökt runt lite och hittat Herotilapia multispinosa, är det en fisk ni skulle rekommendera? Och hur många isåfall? Eller ska man ha någon annan liten ciklid också, som tex fjärilsciklid?

Sen undrar jag även vilken sorts "städpatrull" som skulle funka :)

Anmäl
2016-10-16 23:08 #25 av: tootiis

Haft lite tråkigt såhär på kvällen så har skrivit upp alla ciklider jag vet att jag kan få tag på, ev några fler också. Skulle ni rekommendera någon av dessa eller ska jag se mig om efter annat? :)

Andinoacara pulcher
Arcocentrus multispinosus
Ivanacara adoketa
Biotodoma cupido
Tahuantinsuyoa macantzatza
Laetacara dorsigera
Microgeophagus ramirezi (vanlig, gul, blå och electric blue)
Microgeophagus altispinosus
Apistogramma agassizii (firered, röd)
Apistogramma cacatouides (orange, röd)
Apistogramma borellii (gul)
Apistogramma macmasteri
Apistogramma nijsseni
Apistogramma hongsloi
Apistogramma viejita
Dicrossus maculatus
Guianacara dacrya
Cryptoheros sajica
Thorichthys ellioti
Pelvicachromis pulcher
Cleithracara maronii
Labidochromis caeruleus
Labidochromis hongi
Neolamprologus brichardi

Anmäl
2016-10-17 00:28 #26 av: 63Liter

Ser ut som att du har lite att fundera över , mitt tips , gå på känsla , tror du att du hittat en ciklid du gillar så lita på din känsla.

Anmäl
2016-10-17 18:43 #27 av: mimåne

Det var en rad fiskar =) Jag ska försöka beta av listan och ge dig lite vägledning.

A. pulcher, Multispinosa-ciklid, sajica ciklid, thorichthys ellioti är alla relativt fredliga ciklider men de är revirhärdade och något aggressiva vid lek. I ett 240L tycker jag bara att 1 par av någon av dessa arterna ryms, fler par än så kommer att bli trångt och de andra fiskarna kommer få ont om plats.

Nyckelhålscilkliden är fredlig och passar i sällskapsakvarium, men den är väldigt skygg så därför skulle jag rekommendera att hålla den utan andra ciklider.

Labidochromis arterna är Malawiciklider och kräver speciella förhållanden. Till skillnad från de andra cikliderna vill malawi ha ett vatten med högt ph värde så det krockar med varandra och bör hållas åtskilda.

Microgeophagus, laetacara, ivanacara, apistogramma är alla dvärgciklider och passar i ditt akvarium. Däremot ska man inte blanda dessa för mycket då de blir väldigt aggressiva mot varandra, speciellt mot artfränder. 1 hane per akvarium är en bra regel att gå efter.

Pelvicachromis pulcher är inte en fisk jag rekommenderar till ett sällskapsakvarium. Den kan bli väldigt aggressiv mot andra fiskar så det är bäst att hålla dem ensamma.

Guianacara dacrya, Biotodoma cupido är jordätare. Jordätare kan man ha tillsammans med varandra i viss mån, men i det här fallet så skulle jag inte överväga g. dacrya då de är väldigt glupska och kan äta småfisk. Du har rödmunstetror som räknas dit. B. cupido kan man hålla i en grupp. D.v.s en hane och flera honor, men lugnast är nog att hålla dem i ett par.

Neolamprologus brichardi, princessan av burundi, en afrikans ciklid, en så kallad "Tanganyika" rekommenderar jag heller inte till ett sällskapsakvarium. De hålls bäst i ett eget akvarium då de blir aggressiva och precis som p. pulcher så förökar de sig något kopiöst. De blir många..

Anmäl
2016-10-17 19:04 #28 av: tootiis

Är väldigt sugen på Andinoacara pulcher, och såg att vi kan få tag på både "vanliga" och electric blue varianten. Är det någon skillnad mellan dessa eller är det bara färgen? Och vilken ska man isåfall ha? Båda är ju så otroligt snygga!

Tanken är att bara ha ett par av ciklider, ett stim rödmunstetror och någon bottenfisk. Men vilken bottenfisk? Har kikat lite på pansarmalar, funkar dessa med cikliden jag funderar på och vilken av malarna skulle rekommenderas?

Anmäl
2016-10-17 21:58 #29 av: 63Liter

Jag har ett akvarium med Sajica ciklid och en liten grupp me Corydoras panda , dock har jag inget par utan bara en Sajica hona , vad gäller bottenlevande så går den i hop med ovanstående samt ett par Pakistanbotior och en kinesisk algätare , de går bra än så länge , ta i drivved.

Anmäl
2016-10-18 10:38 #30 av: Omorika

Jag hade ett gäng ca 5 Andinoacara pulcher 'Elektric blue' i mitt 250l. Jag upplevde dem som mindre än ursprungsarten och de var trevliga med intressant beteende. Tror dock man måste plocka bort några när de blir vuxna och könsmogna men det tar en stund. När de blir större kan de börja äta små fiskar som tetor så ha gärna höga stimfiskar typ sorgmanteltetra. De var inte aggresiva mot varken ottsare eller pansarmalarna.  

I min fiskaffär fanns det lokalodlade av denna typ så man kunde få dem hyfsat små då kan du säkert ha fler än 5 och sen lämna tillbaka några när de blir större och till sluta har du bara ett stort dominerande par kvar.

Medarbetare på balkongodling
Anmäl
2016-10-18 10:50 #31 av: mimåne

Det är bara två olika färgvarianter på av arter. I övrigt skiljer de sig inte åt =) Du kan välja den du tycker är snyggast. För att få ett par brukar man köpa ett gäng ungfiskar som får para ut sig i akvariet. När man fått ett par så säljer man de övriga. Detta för att det inte är så lätt att få tag på ett färdigt par i djurbutiken. 

Du kan ha pansarmalar med blåcikliden, men tänk på att de behöver ha sand som bottenmaterial. När blåcikliden blir lite större kan de verka lite skrämmande så mycket rötter och gömställen kan göra gott. Pansarmalen är en stimfisk så ett gäng på minst 10st är att föredra =) Vilken art tycker du verkar fin?

Anmäl
2016-10-18 11:20 #32 av: tootiis

Dom blåcikkiderna jag kan få tag på är 3-5 cm just nu, så har funderat på om man ska ta två av varje färg och sen sälja. Eller ska jag ta fler?

Sand har jag redan ;) Kommer absolut inreda med det som behövs för att dom ska trivas! Alla pansarmalar är riktigt fina, men har nog gått och kärat ner mig i pandorna :)

Anmäl
2016-10-18 13:15 #33 av: Omorika

Är de så små så börja med ett gäng på minst 5. Sen när de växt till sig så säljer alla utom ett par. Jag hade mina i över 1 år utan att de parat ut sig så det kan ta en stund.

Medarbetare på balkongodling
Anmäl
2016-10-18 19:13 #34 av: mimåne

Om du köper 4 st så borde du få en av vardera kön, men det är klart. Ju fler du köper desto större är chansen. Det skulle ju vara riktigt tråkigt om du köpte 4 och alla visade sig vara samma köp, då hade du varit tvungen att köpa ett nytt gäng. Kanske är det lika bra att köpa minst 5 så som Omrika säger?

Pandapansarmalar borde nog fungera bra, även om jag hellre skulle se någon art som blir lite större än så i och med att blå cikliderna kommer bli stora de också.

Anmäl
2016-10-18 20:22 #35 av: tootiis

#34 Kan ha önskemål om 2 honor och 2 hanar, dock så kanske de inte bli så när man får hem dom :) Alltså bäst att ta 5-6 st?

Är öppen för förslag ang malarna, finns det någon annan art som är mer lämplig?

Anmäl
2016-10-19 10:38 #36 av: mimåne

Det är svårt att se könsskillnad på blåcikliden, speciellt när de är så små. Jag tror inte att det har någon betydelse om du säger att du vill ha specifika kön, du får nog vad som helst ändåGalen

Angående pansarmalarna så sätter jag mig inte emot att du skulle kunna ha panda, jag tänker bara att det skulle kunna bli ännu bättre med en lite större variant i och med att blåcikliderna blir så pass stora. Så att inte pansarmalarna känner sig pyttesmå och otrygga när blåcikliden seglar förbi ovanför dem.
Fläckig pansarmal, sterbai och aeneus är tre vanliga arter som blir snäppet större än panda pansarmalen. Sen finns det såklart också den långsträckta pansarmalen som är vanlig i handeln och blir redigt mycket större än de övriga.

Anmäl
2016-10-19 13:54 #37 av: tootiis

Hahah sant, tänkte inte på de :$

Ska man ta 5 eller 6 st?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.