Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1278 ggr
Ellys
2016-10-08 15:23

Har min kampis fin rot?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Har väldigt svårt att avgöra om min nya kampfiskahane har fin rot. Av någon anledning såg jag inte där jag köpte honom men när han flyttade in i karet här hemma (som har mycket bra belysning) tyckte jag att hans fenor såg lite uppfläkta ut på kanterna, dessutom (som ni kanske ser på bilderna) ser det ut att saknas en liten bit (bitit eller skada?). Övrigt mår han väldigt bra, äter och är inte slö på något vis. Jag tror inte att han fått detta hos mig eftersom han är helt nyinflyttad. Det är min första fisk på väldigt många år, skulle vara jättesnällt om ni som har mer erfarenhet angående detta än mig skulle säga vad ni tycker. (Har sökt efter bilder på Google efter fin rot men kan inte riktigt avgöra och dessutom är det inte den säkraste källan direkt)

Annons:
TessOlander
2016-10-08 18:58
#1

ser ut som skada mina kampfiskar har aldrig fått fin rot men min gamla hanne hade skador när jag köpte honom såg ut lite så, men håll koll på om "jacken" växer

[Jens]
2016-10-08 19:22
#2

Vad jag har förstått så ska det växa ut igen men frågan är vad är det som har gjort skadan från början? Har du tänkt på det ? Något vasst i akvariet? Har du andra fiskar i akvariet så är det en trolig orsak. En kampis ska vara själv i ett akvarium med mycket växter.

Ellys
2016-10-08 19:45
#3

#2 jag vet faktiskt inte vad som skulle kunna skada honom i akvariet, har varken växter eller inredning med någon vass eller hård kant, han bor dessutom helt ensam. Däremot bodde han med några räkor i sitt förra akvarium (hos affären och dessa var större än körsbärsräkor) och jag kommer inte ihåg om det fanns t ex plastväxter eller något annat vasst, kanske. Men ska definitivt hålla ett öga på fenorna och se om det sker någon förändring.

[Jens]
2016-10-08 19:50
#4

Okej, då kommer det växa ut med tiden. Verkligen en fin kille du har !

Ellys
2016-10-08 20:12
#5

Tack så mycket!

Qurex
2016-10-08 20:29
#6

Min första fisk som nybörjare var en Kampfisk. Hade helt fel info så han mådde skitdåligt ganska fort. (Hög cirkulation, för kallt, andra fiskar som han jagade) Fenorna blev trasiga och såg.väldigt dålig ut, men när jag ändrat så börja han bättra på sig. Fenorna läkte och han blev pigg. Så bara du har rätt förutsättningar kommer han bli bra igen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: