Annons:
Etikettårstidsfisk-killis
Läst 1390 ggr
Jennifer.hogdahl
2016-10-08 14:23

fundulopanchax gardneri Hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått yngel av mina fundulopanchax gardneri. Märkte ynglena i morse och flyttade över föräldrarna till ett annat akvarium medans jag Försöke fånga upp ynglena som jag hittat. Har hittat 12 stycken då är min fråga äter föräldrarna upp ynglena?tycker de va lite med 12 när kan dom börja äta artemia?? Han jag köpte av sa att det skulle vara okej med 4 hanar och 1 hona så köpte det. Första natten dödade dom min vackra halfmoon Kampfisk så bara kroppen var kvar inga fenor. Senare så har dom lite mindre blivit av med stjärtfenan och fjäll så flyttade bort dom. Nu när jag hade dom i tillfälliga akvariet med scalarer i Max 2 timmar så har deras "topp" Freja rykt han sa i affären att dom var snälla men jag är osäker vill ha ett par fjärilsciklider med dom men är oskäker nu. 70 liter ~25 grader .på bilden är min vackra Kampfisk hane som blev brutalt mördad

Annons:
[Jens]
2016-10-08 14:56
#1

Jag är inte så duktig på just denna sort men jag tror faktiskt att Rovfisk har dessa idag. Ska be henne titta in här och kommentera… =)

Draken
2016-10-08 15:15
#2

Jag har inga Killies just nu, men har nyligen haft, även just gardnierin.

Du skall absolut inte ha flera hanar tillsammans, inte ens bara hanar och definitivt inte om det finns honor med i bilden, de är mycket ilskna och revirhävdande under lek.

Överlag så skall man egentligen inte ha Killies med annat än Killies, det är som med Malawi. De flesta sorters Killies skall man inte ens ha i samma akvarium, utan man skall hålla dem grupp för grupp om det skall fungera bra. En grupp skall dessutom bestå¨av endast 1 hane, men gärna fler honor.

Jag gjorde misstaget från början när jag skaffade Killie, jag hade också  Gardnieri från början, och de gick med mina scalarer. Det slutade med att fullvuxna scalarer blev regelrätt ihjälslagna av Killiesarna, och mina malar blev av med fenorna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Jennifer.hogdahl
2016-10-08 16:32
#3

#2 vad ska jag göra med fiskarna/ynglena då när jag inte har plats för dom. Köpte dom från privat person som har ett eget företag på fritiden

Draken
2016-10-08 18:41
#4

Det enda råd jag kan ge dig är att försöka sälja undan ynglena, eller flytta föräldrarna till ett eget akvarium, och låta naturen ha sin gång vad gäller ynglen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Qurex
2016-10-08 20:48
#5

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=296 mitt tips till alla som funderar på en ny fisk är att googla lite innan köp. Det står info om att dessa är fenbitare och hannar är.väldigt aggressiva och flera hannar oftast inte går bra..

Jennifer.hogdahl
2016-10-08 20:55
#6

5# jo kollade runt lite först men sen var det så att han inte hade den jag ville ha och gav mig en annan sort som liknade den istället och sa att jag skulle ha 5 tänkte att han skulle vara lite kunnig eftersom han har väldigt många kar och har drivit företaget många år fick också med en gratis bit mossa så dom la äggen i

Annons:
Jennifer.hogdahl
2016-10-08 20:57
#7

Det står också finbladiga växter men han gav mig mossa å det funka perfekt😕Växterna kanske int spelar så stor roll

[Jens]
2016-10-08 21:59
#8

Växter har stor betydelse i akvariet så köp så mycket du kan =)

Qurex
2016-10-09 08:53
#9

Sen tycker jag att du kan höra med personen som du köpte av om du inte kan lämna tillbaka dessa. Jag har haft två par killis i samma akvarium men då endast dessa och en annan sort än den du har. Ynglen kan säkert ta nykläckt artemia men om du inte vill ha denna fisk är det väl bättre att inte mata..

Upp till toppen
Annons: