Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Växter och alger

Röd tigerlotus

2016-10-07 08:09 #0 av: MSFarsan

Har problem med mina tigerlotusar jag får dem inte att växa på höjden. Har näringskula under och tillsätter flytande kol. Min andra växter trivs. Kan ni ngt om denna fantastiska växt. 

Anmäl
2016-10-07 08:49 #1 av: Qurex

Jag har en som först växte ganska dåligt men när jag plocka bort en svärdsplanta som växte för bra i samma akvarium och tog bort lite annat snabbväxande så tog den fart och börja växa ordentligt.

Har i samma veva sänkt ph något så det kanske också spelar in men min gissning var att svärdsplantan tog mycke näring. (Rötterna gick hela vägen bort till lotusen)

Anmäl
2016-10-07 08:57 #2 av: Chocopops

Jag har 2 st tiger lotus, båda växte på bra i början, tills jag fick för mig att möblera om bland växterna, båda hamnade då lite längre bak i karet å nu ser jag att dom växer sämre, förut fick båda mycket mera ljus, så ska ta å flytta fram dom igen, så ljuset kan påverka med

Respektera anda som du själv vill bli respekterad!

Jessica - Medarbetare på marsvin.ifokus.

SMF 456 Chocopop´s

Anmäl
2016-10-07 09:00 #3 av: Qurex

Kan vara det som hjälpte min också eftersom den fick mer ljus när jag rensa bort en del andra växter.

Men ofta märker man att vissa växter konkurrerar ut andra.

Anmäl
2016-10-07 09:20 #4 av: MSFarsan

Detta låter faktiskt som en lösning. Har mycket stora vallisineria gigantea (Stavning) i halva mitt 240 liters kanske skall gallra lite och flytta fram lotusarna.

Anmäl
2016-10-07 09:22 #5 av: mimåne

Det är förhållandena som påverkar detta. En tigerlotus i ett akvarium med avancerad teknik och näring som t.ex trycksatt co2, blir lägre och kompaktare. En tigerlotus i ett akvarium utan detta tvingas skjuta i höjden istället för att komma upp så nära ljuset som möjligt.

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-07 09:29 #6 av: MSFarsan

Har ej ngt trycksatt system eller ngt avancerat system. Skall flytta dem till andra sidan akvariet idag, får se om det blir bättre.

Anmäl
2016-10-07 10:35 #7 av: Qurex

Bäst är nog om den står helt själv på en plats som har mycke ljus.

min är lite konstig eftersom bladen som kommer upp till ytan oftast dör sen kommer nya.

Anmäl
2016-10-07 21:45 #8 av: aqva65

http://akvariefisk.ifokus.se/u2/63edf70b33a5bd38fa980f05a0968d48/default/tiger-lotus-rd.jpg

Anmäl
2016-10-08 10:32 #9 av: mimåne

#7 För hård ytrörelse?

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-08 20:32 #10 av: Qurex

Ingen ytrörelse alls.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.