Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

2016 års sämsta akvarieägare utsedd.

2016-10-05 19:17 #0 av: Fruktzallad

Priset går till mig. FörlägenGråter

Jag tog över ett akvarium i mars med några få invånare och jag var helt nybörjare och har fått lära mig under resans gång.  För ett tag sen dog alla växter nästan och det visade sig att jag fått hjälp att stoppa i extra många näringskulor i gruset så det var på grund av övergödning alla växter dog. :-)
När dessa var borta igen så köpte jag nya växter och det fullkomlig exploderade i karet av allt grönt igen. Härlig. Fiskarna mådde så klart också bättre.

Sen missade jag att doppvärmaren var urdragen så jag fick ett par platy som uppvisade några fläckar och allmänt ruggigt utseende men när doppvärmaren värmde på igen så verkade det som om de repade sig.

Idag skulle jag ansa lite i samband med vattenbytet och klippte bort en hel del av djungeln  (på höjden) så ljuset skulle komma ner i karet igen, och så slamsög jag på botten medan jag slängde ett öga på tv:n. Nu ser jag att jag fått yngel för första gången någonsin!! och att de måste vara helt nyfödda i natt eller så. Jag har precis klippt bort deras skydd och antagligen dammsugit upp ett antal yngel nu när jag städade utan att ens märka det. Jag märkte ynglen först efteråt och de är verkligen pytte-pytte-pyttesmå platybebisar.  Varför de bestämde sig för att få bebisar nu har jag ingen aning om, men  att ha fiskar i 8 månader utan ett enda yngel  så antog jag att jag bara hade hannar eller något i den stilen. Men nu så hade en hona lagt bebisar i allt det gröna och jag märkte ingenting. De ynka ynglen som är kvar (de som knappt går ett se med blotta ögat) lär bli uppätna av resten av akvariets invånare med tanke på mycket av deras växtskydd försvann.

Så här med utser jag mig själv som årets sämsta akvarieägare!
Från och med nu kommer jag kolla noga så doppvärmaren är i och jag ska aldrig ansa växter och dammsuga botten utan att titta noga efter vem som lever där inne i grönskan. Jag ska heller inte låta barn hjälpa till för mycket med akvariet om jag inte har stenkoll på vad de gör. Det kanske är tur att jag inte hade råd att köpa mitt stora akvarium riktigt än?

Anmäl
2016-10-05 19:38 #1 av: Qurex

Det kan ha varit så att dina platy ploppat ut bebisar innan men att dessa blivit mat innan du märkt att de kommit. Platy äter sina egna yngel så inte så lätt. När du haft mycke växter klarade de sig. Om du har ett yngelkar kan du föda upp dessa som du råkat fånga i ett eget akvarium.

Med tanke på att du är nybörjare skulle jag verkligen inte kalla dig världens sämsta. Du har ju visat prov på riktig akvaristisk felsökning!

Och 2016 är inte slut än, du hinner säkert med fler missar.. :-)

Anmäl
2016-10-06 06:37 #2 av: [Jens]

Hoppas det var med lite humor när du skrev inlägget Fruktzallad för det finns så många som har råkat ut för värre saker än du. Det är bara att bita ihop och se framåt. Att starta ett akvarium är inte lätt.

Senast hörde jag att släktingar hade försökt att starta akvarium och det var två olika familjer och båda sa att alla fiskar dog och växterna dog. Jag frågade om de kollade nitrit-värdet eller ph-värdet. Hur ofta gjorde de rent vattnet. Typ enkla frågor och de sa att de inte hade en aning om vad nitrit och ph var för något och det säger ju allt.

I ditt fall så har jag följt din resa och du har haft otur må jag säga men det är ju inte du som har gjort fel utan du har bara haft otur. Upp med hakan! Glad

Det kommer bli bra med tiden. Jag kan säga något enkelt till dig och det är att jag spenderade minst 10000 kr första året när jag startade mitt 375 L akvarium för att det skulle bli en bra start på akvariet. Jag vill inte säga slutnotan på det hela här för att chocka nybörjare men jag ville att allt skulle bli perfekt för min egen del vilket det gjorde i slutändan.

Nitrit-nivån åkte upp och ner, vattnet blev dimmigt, pumpen slammade igen, växter dog, vattnet blev brunare och brunare m.m. Jag råkade ut för allt men ändå kändes det bra för jag vet ju att det kunde hända eftersom jag hade bra stöd från andra akvarister som berättade för mig varför sådant händer.

Till sist. Fråga på hela tiden vid minsta undran! Vi hjälper dig med det vi kan här i forumet. Det finns inga dumma frågor!!

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2016-10-06 09:49 #3 av: mimåne

Alla har vi gjort och gör misstag. Du inser dina och det tycker jag gör dig till en bra akvarieägare =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-06 10:26 #4 av: Tinitusan

haha nejdå, jag garanterar dig att vi alla har gjort dessa misstagen o många fler, själv glömde jag att sätta på full fräs på pumpen i min damm efter matningen förra veckan o möttes dagen efter av två döda störar, sånt gör ont i hjärtat men man får lära av sina misstag bara =)

medarbetare på akvariefisk

Anmäl
2016-10-07 10:04 #5 av: mimåne

Åh Tinitusan, kan du inte uppdatera oss om hur det går med din vackra damm? Hur ser den ut idag, har växterna tagit sig och hur mår firrarna? Skulle vara jättekul att få se =)

Anmäl
2016-10-07 12:19 #6 av: Fruktzallad

Tack vad snälla ni är! Hjärta Det känns så skönt att ni finns.

2016 är inte slut än så jag hinner nog med fler misstag om jag ska försöka se det med lite humor. Idag ser jag i alla fall inte de 3-4 ynglen som blev kvar när jag bytte vatten sist så jag antar att de fått bli fiskmat. :-(  Det var lite synd för jag skulle faktiskt behöva ha en hona eller två till så den ensamma honan får lite vila från all uppvaktning. Men men. Nu är det ny tag som gäller och kollar jag på akvariet nu så ser alla ut att må jättebra i alla fall. Kanske bäst att hålla fast i den känslan lite till och så får jag fantisera om ett större kar som lär dyka upp i framtiden.
Kram på er!

Anmäl
2016-10-07 20:28 #7 av: Tinitusan

jodå mimåne kan uppdatera trådarna en dag =)

medarbetare på akvariefisk

Anmäl
2016-10-08 10:41 #8 av: mimåne

Kram till dig också Fruktzallad!

Hurra! Det ser jag fram emot Tinitusan =)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.