Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2472 ggr
Hannahtheo
2016-10-05 12:23

Malawiciklid

Fick idag ett samtal om en ensam malawiciklid (troligen golden) som behövde räddas från ett typ fritidshem som inte längre ville ha den. Dom hittade ingen som kunde ta den. Har ett tomt 120l kar stående men utan vatten. Kan jag fylla det och släppa i den stackaren i det? Har denitrol att ta i och har även läst mig till att man ska ta i bikarbonat för att höja ph? Vet ju inte vad denna gått i för vattenkvalite heller, inte i något Malawi akvarium iaf, och ingen verkar ha bytt vatten eller dyl på länge, var väldigt grumligt vatten. Kan jag starta upp och ha den själv ett tag för att sedan köpa några fler när jag ser att den mår bra? Ska man ha algätare tillsammans med dom? Går det ens ha malawi i ett 120l kar och iaf hur många kan man ha i då? Nybörjare på malawi…

Annons:
Qurex
2016-10-05 12:55
#1

Ja malawi är väl en egen skola lite så du får läsa på om det. Prolemet är väl om den gått i dåligt vatten och kanske vant sig vid det. Så stoppar du ner den i ett riktigt malawikar så kanske den dör direkt. Vill du verkligen ha den sortens fisk? Annars tycker jag inte du ska lägga ner tid och resuser på en stackars fisk även om det känns tråkigt…

Hannahtheo
2016-10-05 13:01
#2

Jag jag har länge tänkt att jag vill ha Malawiciklider. Men inte blivit av, då jag tyckte det enda jag hade tomt var lite litet egentligen (120l). Men nu när dom ringde kände jag att varför inte? Har alltid räddad djur, allt från hästar till kaniner och omplacerat och så så har inga problem att lägga tid o resurser på att rädda en stackars fisk :) den kom hem här nu med vatten den gått i och var inte så farligt som jag trodde, lite högt nitrit bara.. men ph låg på 7.8 och KH på 6. Kan kanske spara dom litrarna hon har? Tips? Som sagt, får läsa på men lite akuttips tas tacksamt emot :)

Cecilia.S
2016-10-05 15:05
#3

Ja, Malawiciklider kan gå i 120 l kar (80-100 l enligt zoopet). Jag skulle nog göra som dig och ha den ensam ett tag för att se så att den mår bra, och också se så att den kan ställa om sig till ett nytt akvarium. Akvariet behöver gott om gömställen. Malawicikliden är en ganska fredlig fisk men kan vara något försvarande över sitt revir, så jag skulle inte stoppa ned riktigt fredliga fiskar som guppys, kanske någon sorts tetra. Ciklider går dock vad jag har förstått bäst med andra ciklider?🙂 Så jag skulle köpa minst en ytterligare malawiciklid (i motsatta könet) och sedan kanske några andra mindre ciklider. 

Lycka till! 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Hannahtheo
2016-10-05 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är en bild på den, visst är det en golden? Om än väldigt ljus.. hona eller hane? Äe ungefär 10cm lång.. sen vet jag att jag inte har bästa inredningen till den, men är hemma och är sjuk så fick ta det som fanns till hands..

Qurex
2016-10-05 16:44
#5

Rötter är väl inte bra eftersom det säker ph. Malawi är väl principen sten och inte rötter och växter. Krukor är väl alltid bra.. Har du mjukt vatten i kranen kanske du kan få lite hårdare med kalksten/sand.

Hannahtheo
2016-10-05 17:17
#6

Som sagt, tog det som fanns hemma :) men det är ingen mangroverot, den sänker inte nämnvärt ph.. Håller på att övertala sambon om att köpa ett 240l akvarium som en bekant ska sälja, och inreda det med tanke på malawi. Det har dessutom en btn bakgrund så blir nog bra. Sambon såg en bild på en blå malawi och blev lite förtjust, fastän detta med fiskar inte riktigt är hans grej. Så får väl försöka hitta någon fin blå sort som går bra med denna ( som sagt, helt ny på malawi, pappa hade Röd zebra och nån mer när jag var liten, men det var länge sen) någon bra sida är man kan lära sig allt om malawi och vilka man kan ha ihop, vart man får tag i och allt annat man behöver veta?

Annons:
Cecilia.S
2016-10-05 18:31
#7

Zoopet är den sida som jag kan tipsa om just när det kommer till att få lite grundfakta om fisken men annars känner inte jag till någon annan sida. Dock kul att veta om det finns någon! :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[Jens]
2016-10-05 18:40
#8

Det finns några stycken som är duktiga på malawisar här i forumet så jag hoppas de ser ditt inlägg och kan besvara på dina frågor. Jag själv är inte så kunnig på malawisar.

Hannahtheo
2016-10-05 20:20
#9

Tack för svar! Hoppas någon malawi expert kan ge mig lite mer tips då!

[Jens]
2016-10-06 06:38
#10

Undrar om inte Rovfisk dotter är duktig. Kontakta Rovfisk och fråga för jag har för mig om det.

mimåne
2016-10-06 09:43
#11

120L är nog i underkant för malawi tycker jag personligen. 240L känns mer rimligt för en så aktiv fisk =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hannahtheo
2016-10-06 09:49
#12

Ska försöka övertala sambon, han är redan måttligt förtjust i mitt fiskintresse, men jag tycker att några till akvarier med biotoptema vore kul :) Alltid haft mycket djur men nu är jag allergisk så fiskar får det bli..:)

molam
2016-10-06 21:14
#13

DEt är en golden hona du har ^^
Rötterna ska du Byta ut det Mjukar upp vattnet, Malawi vill ha hårt och strömt Vatten, Gruset bör du Byta ut då dom kan göra illa sig eller Kvävas av det där (Om det är en tillräckligt liten bit) iom att dom filtrerar Gruset när dom Gräver sina kratrar. Byt till blästersand ^^
Just golden är Fredliga så du kan ha en Grupp på MAX 3 i 120 liter tillsvidare, men Inte med, och inte andra fiskar heller, sen får du tänka på att malawi ska gå i artakvarium då dom är Hyffsat hårda, så låt dom inte gå med nå Guppy eller Neontetra eller annan sällskapsfisk, vill du ha andra fiskar men inte malawi med malawi så satsa på hårdare dvärgciklider, men inte sålänge dom bor i 120 liter.
Ju mer färre individer malawi är ju blygare blir dom, så i det akvariet finns risken att dom gärna kommer att gömma sig.
Sen om du ska ha Fredliga malawi så satsa på MINST 200 Liter och då kör du en Fisk på 20 liter, i vanliga fall (300 och upp) så kör man en Fisk på 10 liter vatten, Det brukar funka.
Man kan höja hårdheten i vattnet med KAlciumbikarbonat, men jag personligen tycker det blir bättre Kvalite och stabilitet med Snäckskal, Kalksten och liknande, när jag Startar ett Malawi kar på nytt ser jag alltid till att sprida ut snäckkross eller liknande i karet samt att jag har massvis med kalksten. HAr grottor överallt och massvis massvis med Kalksten Som bygger upp dessa. HAr alltid haft ett stabilt PH på 7.5-8 De trivs RIKTIGT bra i det, Det hjälper även Vatten att bli Kristallklart, Vilket Malawiciklider ska ha ^^

Algätare du kan ha med Malawi är inte många Pleco funkar, men där är karet för litet, Men tur har du, för även Ancistrus Brukar få gå ifred ^^ och vill man inte ha En Mal så Funkar Jätteposthorn, större modell, INGA andra snäckor dom tar dom.
Fin blå malawi som går bra med Golden är exempelvis Maingano, eller maisoni zebra även johanni, men där kan man bara ha en hane och honorna är gula, hanen är den ända som är blå, men satsa på det när du har större kar isf ;)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
kallepudas
2016-10-07 08:34
#14

Jag skulle nog personligen placerat 5-6 stycken golden i karet för 3 st det låter i mina öron som konflikter eller som föregående talare påpekar att dom kommer gömma sig så du kommer se ett akvarie med vatten & lite inredning i vilket är tråkigt då man vill se fiskarna. Skulle hålla mig till en hane i ett sådant litet kar.

Sedan till det tråkiga och det är att din golden väldigt blek & ful så den vill man inte ha yngel efter. Golden ska vara väldigt gula med fina svarta inslag på sina fenor den där ser nästan vit ut.

Så anta att du skaffar fler och att det blir någon hane & någon hona till vilket kommer leda till att du med stor sannolikhet får yngel efter denna bleka golden och du kommer inte bli av med dom för det finns inte någon som skulle köpa bleka fula yngel.

Så frågan är vad ska du ha den till?

Qurex
2016-10-07 08:57
#15

Men är den inte blek och ful pga att den är stressad?

mimåne
2016-10-07 09:24
#16

#15 Instämmer här.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hannahtheo
2016-10-07 09:44
#17

Tack för alla svar! Ska skicka iväg någon o köpa bättre sand, är hemma o är sjuk nu.. Håller på att övertala sambon till ett större akvarium men det är lättare sagt än gjort (har ett 450l, 2 st 120l samt en innedamm på 1600l, han tycker det räcker nu..:p) den är inte fullt så blek som den ser ut på bilderna, men inte nära så fint gul som dom kan vara.. tror nog också den kan vara stressad, gått ensam i flera månader.. om man nu inte vill ha yngel på dom, kan man ha bara honor? Eller måste det vara en hane med i leken?

molam
2016-10-07 14:22
#18

#14 120 lite är för litet för 5-6 Stycken Därav antalet 3, max 4.
Och Blekheten beror nog med säkerhet att hon 1 är Stressad och 2 inte har några kompisar att konkurrera med. For om jag kollar på henne med mina ögon ser hon ut att ha en Ganska trevlig färg på huvudet, men sedan Bleknar hon av, samt att det är Dålig Kvalite på kameran, det får mig att tro att det bara är att hon är Stressad, eller det att hon är ensam och inte behöver "Visa upp sig" för hon har inga konkurrenter

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

mimåne
2016-10-08 11:42
#19

Ja det behövs båda könen för att arten ska kunna föröka sig =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
2016-10-08 11:50
#20

Tror du missuppfattade frågan mimåne, frågan var inte om en hane behövs för att få yngel utan om man inte vill ha yngel behövs ändå en hane för att gruppen ska må bra? ;) Jag är inte tillräckligt säker för att kunna svara på frågan tyvärr :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
molam
2016-10-08 12:25
#21

Du kan ha ett kar med bara ena könet, Jag funderade ett tag på en All Male Tank, just pga av att honorna är såpass tråkiga av de flesta  arter. Grå eller gul, det är liksom nästan alla xD (Gillar inte gula fiskar)

Men vill du bara ha honor så kan du utan problem ha det ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

mimåne
2016-10-13 11:20
#22

🤪

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hannahtheo
2016-10-14 06:04
#23

Då får vi se hur jag gör, just nu går hon själv i karantän men hon börjar redan bli gulare iaf! Får se om hon får stanna o få kompisar här eller om jag försöker hitta ett nytt hem..

Upp till toppen
Annons: