Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1349 ggr
BlazeM
10/4/16, 3:06 PM

Svart fläck på guppy?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Är ny här på Akvariefisk och har en fråga angående Guppy. I söndags skaffade jag några guppies och en av honorna har fått en svart fläck på högra sidan av kroppen, ovanför gravidfläcken. Är det något farligt tror ni? Hon är pigg annars och äter bra. Ursäkta bildkvaliteten, hon simmar runt så snabbt…

Annons:
mimåne
10/5/16, 10:45 AM
#1

Välkommen till sajten =)

Den här svarta fläcken, verkar den sitta utanpå eller invärtes? Jag funderar på om det kan vara så enkelt att fläcken hör till fiskens teckning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

BlazeM
10/5/16, 7:17 PM
#2

#1 Tack! :) Fläcken verkar sitta utanpå. Jag märkte den kanske inte när jag köpte henne… Det var därför jag blev orolig, jag menar om en stor svart fläck dyker upp helt plötligt så tror jag genast att det är någon sjukdom, jag är ju nybörjare. Om det är en teckning borde det inte finnas en på andra sidan också?

mimåne
10/6/16, 10:01 AM
#3

Jag förstår dig, även de mest erfarna kan bli oroliga och börja tänka på sjukdom för de minsta symtomen. Det blir nog lätt så när man bryr sig om sina fiskar.

Att det ser ut att sitta utanpå snarare än inuti tycker jag låter bra. Guppy avlas idag hit och dit med olika färgvarianter och fenformer så de kan absolut få en osymmetrisk teckning. Färg och fläckar kan variera, det är väldigt vanligt. Googla på "Guppy" eller "Endlers" så får du se hur olika de kan se ut =)