Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Inhandla nya fiskar till 1200 L akvarium

2016-10-04 13:05 #0 av: Rixrox

Hej allihopa.

Jag behöver lite råd, jag och min sambo ska handla nya fiskar idag tänkte vi. Vi har nyligen startat upp akavriet ( 1,5 månad sen). Just nu har vi 4 skalarer, 3 stycken malar och 10 stycken tetror (inte neon, kommer inte ihåg vad dem heter dock) i vårat 1200 L akvarium.

Nu vill vi ha tips på FÄRGLADA fiskar som kommer trivas hos oss i vårt akvarium och som kommer överrens med dem vi redan har. :D

Anmäl
2016-10-04 18:24 #1 av: Qurex

Malar är lite ospecificerat. Finns rovmalar m.m

Den färgrikaste fisk jag vet som dessutom går tillsammans med de flesta fiskar ink Scalar är dvärgcikliden från västafrika. Pelvicachromis.taeniatus. släkt med palettcikliden pulser men iaf mina har varit mycke snällare än vad jag hört från kusinen pelvicachromis.Pulser.

fast i 1200liter blir det en ganska liten färgklick. 10cm som vuxen.

Anmäl
2016-10-05 09:45 #2 av: Tinitusan

fjärilsciklider kanske? 

finns ju även många fina malar i starka färger, vad har du för malar i idag? om ni är beredda på att lägga lite pengar så är ju L014 o L075 fantastiskt fina malar o den senare av dem är även väldigt oskygg o visar sig gärna framme.

kanske ngn fin jordätare hade passat in? här är ett exempel:

https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=1591

medarbetare på akvariefisk

Anmäl
2016-10-05 10:18 #3 av: mimåne

Regnbågsfiskar! Helt klart! Du har ett så pass stort akvarium och dina skalare är redan huvudnumret i akvariet. Regnbågsfiskar är också färgglada och livar upp rejält, supersnygga i större akvarium. Fredliga är de också =)

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-05 21:52 #4 av: Rixrox

Asså jag är jätte dålig på namnen men jag har en bild på den största malen av dem 3 vi har. (Det är samma typ av mal alla 3)

Tack för tipsen, det ska kollas upp. Jag va inne på ciklider men var jag förstår det som är många av dem väldigt revirskyddande och aggresiva. Vi var och tittade på dem gula (vääldigt färgstark gul färg) cikliderna med svart fena upp till ( asså ni får ursäkta men namnen fastnar verkligen inte) sen tittade vi på zebra ciklider och dem rödglittriga cikliderna (kommer inte ihåg namnet här heller)

Jag och min sambo är rätt nya på detta och vi vill göra det rätt från början och lära oss ordentligt. Försöker läsa så mycket jag kan och ta hjälp av er här i forumet så det inte blir allt för mycket fel :)

Anmäl
2016-10-06 05:17 #5 av: hejkomochhjälpmig

Malen på din bild är en bebis gibbiceps Kär världens trevligaste pleco. Härligt att den får komma till sin rätt i ett stort akvarium! Så himla skönt att se! De kan bli ända upp till 70 cm långa Skrattar Normalt så blir de väl runt 60 cm, men det tar några år. Om du lägger upp bilder på de andra (eller beskriver dem?) kan vi kanske säga vilka arter du har! :)

Dina tetror kanske är kardinaltetror? Är de lika neontetror så är de nog sådana.

Tyvärr är jag dålig på vilka arter som går ihop med scalarer, men jag hade nog fyllt på med fler scalarer. Är det färgklickar du vill åt så finns det ju riktigt häftiga varianter i blått bland annat: Pinoy Pariaba, Pinoy Zebra Fin, Pinoy Ghost . Just dessa är nog svåra att få tag på men andra blåa varianter vet jag dyker upp ibland. Om du har samma färg på dina scalarer hade jag dock kört på i samma färg på resten också, tycker personligen det ger snyggast helhetsintryck.

Scalarer äter ju mindre tetror men i ett så stort akvarium har de nog bra chans att komma undan antar jag? Så i så fall hade jag succesivt ökat på mängden av dem tills de blev ett jättestim kardinaltetror. Det blir riktigt snyggt och färgglatt!

Detta är annars två färgglada större stimfiskar jag gillar Kongotetra och Jättedanio, men jag är tveksam på om de går ihop med scalarer faktiskt. Jättedanion är väldigt aktiv och kan nog bli för "stökig" för scalarer.

Men helst hade jag nog själv kört vidare på fiskar från samma världsdel egentligen (Bilbukar är otroligt söta fiskar som är häftiga i större stim men de är inte så färglada dock), och kanske till och med kört svartvattens biotop. (Dregglar ju ihjäl mig nu, är lagom avundsjuk på dig! Haha.)

Anmäl
2016-10-06 08:53 #6 av: Qurex

Har man som jag dåligt namnminne är det bra med mobilkamera. Fota fisk och namnskylt. Sen kan man hemma googla runt om info på fiskar.

När det gäller ciklider så är det en väldigt stor grupp med olika behov och beteende. Scalarer är en tex. Gör inte missen som så många att lita på affären. De vet inte vad du har för fiskar m.m. Såg nyligen en på facebook.som ville omplacera röd juvelciklider som inte passade med de andra fiskarna. (Min akvarieaffär sa när jag var sugen på dessa att då kan du inte ha någon annan fisk i det akvariet. Säkert inte alla som är lika ärliga). En snabb sökning så hittar man info.om att dessa vid lek blir väldigt elaka. Mina p.taeniatus vaktar sina yngel men de andra fiskarna lär sig snabbt att hålla sig borta från deras bo. Ni har ju stort akvarium så då går det säkert bra med flera andra ciklider. Tips är att använda de latinska namnen eftersom man då kan hitta bra info.även på engelska..

Anmäl
2016-10-06 08:59 #7 av: Rixrox

Åh va bra, då har jag koll på det, va härligt att höra, ja jag hoppas att han kommer trivas hos oss, han är väldigt vacker ☺️ Nej det är inga kardinaltetror eller neontetror, ska se om jag kan få en bild på dem.

Dem scalarerna som du visade där var väldigt vackra ju 😍
Tsck för alla tips, de gör allting så mycket lättare 😁👏🏻

Hahah, ja en del har ju sagt att dem blir avundsjuka 😂 Vi hade väldigt tur att den förra ägaren byggde in detta akvariumet i väggen och lämnade kvar det till oss 😁☺️ Jag kan skicka med bild

Anmäl
2016-10-06 09:04 #8 av: Rixrox

#6 tack, de ska jag komma ihåg, jätte bra tips ☺️

Okej, det blir ju lätt att man litar på den man köper fisken av. Därför jag vänder mig till er och hör mig för. För här har många av er erfarenhet och kan berätta lite mer och förklara bättre därför att ni har haft de här i er vardag.
Medans någon i djuraffär får instruktioner som dem sen ska följa.

Men ni kommer med jätte jätte bra tips och jag är jätte tacksam för det ☺️ Jag vill ju få mitt akvarium att växa och att alla individer ska må bra och trivas ☺️

Anmäl
2016-10-06 09:09 #9 av: Rixrox

Rosentertror är det vi har ☺️

Anmäl
2016-10-06 09:10 #10 av: mimåne

Tycker du fick ett jättebra råd av Qurex där. Att fota fisken och namnskylten så kan du googla om den hemma i lugn och ro sen. Eller fråga oss om arten =) Lita inte på de i butiken.

Angående ciklider så är de rent generellt revirhärdade och mer eller mindre aggressiva. Det är därför bra att inte blanda för mycket av dem. I dagsläget har du en ciklid, skalare. Du har absolut plats för någon fler ciklid om du vill ha det, men eftersom du har ett sällskapsakvarium så välj i så fall lugnare fredligare arter. Zebaciklid som ni tittat på skulle jag avråda från, de leker väldigt mycket och är aggressiva vid lek. De blir även väldigt snabbt många fler och tar över akvariet.

Här kommer några färgglada regnbågsfiskar ni kan kika in.
Glossolepis incisus, Melanotaenia boesemani, Melanotaenia lacustris, Melanotaenia praecox, Melanotaenia trifasciata

Sajtvärd på akvariefisk ifokus

Anmäl
2016-10-06 10:15 #11 av: Rixrox

Tack så jätte mycket för grymt bra tips ☺️

Regnbågsfiskarna var ju helt underbara. Det är något vi ska titta vidare på ☺️
Vi bor i göteborg, någon som har tips på en butik som är umtimat med fiskutbud? Jag vet att herkules finns, men finns någon mer? Eller skulle ni rekomendera herkules?

Anmäl
2016-10-06 10:24 #12 av: Tinitusan

ja just det, det var du som flyttade in i huset med det fantastiskt fina inbyggda karet! tänk bara på att du inte har 1200l simyta för fiskarna med den maffiga bakgrunden =)

Anmäl
2016-10-06 11:13 #13 av: Rixrox

Ja haha :) nej det vet jag, det har vi haft i åtanke, därför vill vi bara fylla i med några färglada fiskar till. Sen får det vara bra ☺️

Anmäl
2016-10-06 13:43 #14 av: Tinitusan

det finns ju gott om utrymme för fiskar som simmar, men mindre gott om utrymme för bottenlevande så som malar o corydoras etc etc, du kan nog få i en hel del fisk till men kanske inte malar som jag föreslog med två gibbis i redan =)

Anmäl
2016-10-06 20:25 #15 av: 63Liter

Hej , fint akvarie , jo ja bor också i Göteborg å Herkules är väl den mest kända men sedan har du många andra såsom Stork Zoo , Linne Zoo , Hornbach et cetera , finns fler , alla bra på sitt sätt tycker jag.

Anmäl
2016-10-06 23:24 #16 av: aqva65

Rixrox   kolla det här ! 

http://www.akvariefiskar.se/

Anmäl
2016-10-07 06:03 #17 av: Lillyrod

Det är inte många butiker på den listan som uppdaterar tyvärr : )

Medarbetare på Akvariefisk ifokus.

Anmäl
2016-10-07 07:57 #18 av: MSFarsan

Hej. var tvungen att regga mig här då jag har tid över att hjälpa med frågor.

Ni får absolut ta ett besök till Kaggeledstorget och Tropimport.

Även Nol i Ale kommun har enligt mig den bästa servicen och kunnandet på era nybörjarfrågor, butiken är Nols ciklidhobby. 

Anmäl
2016-10-07 08:01 #19 av: Qurex

http://www.aquarium-glaser.de/en/fish.php

I stockholm kan tex södermalms ta hem fisk från glaser var annan vecka. Borde finnas någon i gtb också som gör det. Då kan man beställa nästan vad man vill.
En egen Arapaima kanske? :-)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.