Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (9) Senaste inläggen

Akvarium och fiskar Allmänt Artbeskrivningar Auktioner / träffar / aktiviteter Berättelser Bilder Butiker och länkar Ciklider Dammar Filter, pumpar, Co2 m.fl Foder Labyrintfisk Levandefödare Malar Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Odling Projekt / DIY Räkor, snäckor, amfibier m.fl Salt- och bräckvatten Sjukdomar Säljes/Köpes Tetror Tävlingar Vattenvärden Växter och alger Årstidsfisk / Killis
Akvarium och fiskar

Städning och växter

2016-10-04 11:51 #0 av: Nyanpire

Hej!
Jag upplever att slamhäverten inte får bort så mycket smuts ur akvariet som jag skulle vilja. Även fast jag har städat akvariet tycker jag att det fortfarande ser smutsigt ut. Kan jag städa på något bättre sätt?

Har även en fråga om växter. Mina växter har fått mörkgröna fläckar på sig samt ser ut att ha blivit ätna på av fiskarna (förmodligen mina två ancistrusar). Att de äts på går kanske inte att göra något åt, men vad kan jag göra åt prickarna (förmodligen alger?)? 

Anmäl
2016-10-04 13:30 #1 av: Qurex

Du har ganska nystartat akvarium?

Blir det väldigt skitigt trots att man byter vatten en gång i veckan och inte har för mycke fisk kanske man matar lite för mycke.

Posthornssnäckor städar väldigt bra.

Kan du lägga upp bilder vore det lättare för att se vad det är för alger och så..

Anmäl
2016-10-04 14:23 #2 av: Nyanpire

Startade upp akvariet i början av januari.

Har funderat på att skaffa snäckor, men vet inte hur många fler djur jag vågar ha i mitt 54 liters. 

Ska försöka ta en bild på växten.

Anmäl
2016-10-04 14:26 #3 av: Nyanpire

Anmäl
2016-10-04 14:31 #4 av: ElinvBorg

Om du har två ancistrusar i ett 54 liters är det inte konstigt om det blir skitigt då de skitar ner mycket och bör gå i ett kar större än i alla fall 100 liter. Vad har du för andra invånare?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Anmäl
2016-10-04 14:35 #5 av: Nyanpire

Jag har en kampfisk, några kardinaltetror och platys. 

Anmäl
2016-10-04 14:41 #6 av: ElinvBorg

Ja det är rätt mycket fisk för ett så litet kar så där har du nog problemet. Har du mycket växter? Dina ancistrusar går för trångt och är nog det största problemet så de bör få flytta till större rätt omgående. Några kardinaltetror? De är en stimfisk och bör inte vara färre än 10 stycken men jag skulle nog inte ha ett stim kardinaltetror, platys och en kampfisk i ett 54 liters utan ta bort en av arterna, förslagsvis kampfisken som går bäst själv

Anmäl
2016-10-04 14:50 #7 av: Nyanpire

Har försökt hitta ett nytt hem till mina kardinaltetror sen ett par av dem tog självmord för några månader sedan, men ingen verkar vilja ha dem. Det var 10 st från början...

Även platysarna har jag försökt hitta nya hem åt, men ingen verkar vilja ha dem heller... Kan man lämna dem till djuraffären?

Anmäl
2016-10-04 14:52 #8 av: ElinvBorg

Ok jag förstår. En del djurbutiker tar emot så hör med din. Annars kanske du kan lägga upp en annons i gruppen Fiskakuten på Facebook och se om du får napp?

Anmäl
2016-10-04 17:47 #9 av: Qurex

De gröna fläckarna är grönalger. De är inte dåliga alger men ett tecken på att du har mer näring än vad växterna hinner ta hand om. Har du något snabbväxande?

Bäst är nog att skaffa ett till större akvarium eller göra dig av med några fiskar. Du kanske får öka frekvensen på vattenbyten också.

Grönalger sitter ganska bra men lägger man i några posthorn så städar de rent. Men risken är att de blir ganska många eftersom du har mycke mat till de..

Anmäl
2016-10-04 18:33 #10 av: aqva65

#7  bor var du ?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.