Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 565 ggr
Nyanpire
2016-10-03 15:27

Sjuk fisk

Hjälp! En av mina platys började få utstående fjäll i torsdags och jag isolerade henne från mina andra fiskar i ett separat kar. Vet någon vad det kan vara och om det går att behandla? Hon verkar vara väldigt hängig nu och det är tveksamt om hon kan överleva detta (bör nog förkorta lidandet för henne, tyvärr)… Idag står alla fjäll rätt ut och hon ser ut som en igelkott nästan… Borde jag behandla akvariet med något utifall att sjukdomen ligger kvar trots att jag flyttade på den sjuka fisken?

Annons:
ElinvBorg
2016-10-03 15:30
#1

Låter som bukvattensot och det är väldigt dödligt, din fisk kommer med största sannolikhet inte överleva tyvärr. Det är lite omdiskuterat om det smittat eller ej. En del menar att det är väldigt smittsamt och andra menar att det inte smittas alls

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Nyanpire
2016-10-03 15:32
#2

Okej, kan jag behandla akvariet med något? Utifall att det är smittsamt….

Qurex
2016-10-03 17:41
#3

Jag skulle nöjt mig med att ta bort den sjuka fisken och gjort ett vattenbyte. Sen om fler blir sjuka skulle jag medicinerat.

mimåne
2016-10-03 18:23
#4

Jag skulle också råda dig till att avvakta med att behandla akvariet. Det har sina nackdelar att medicinera också så helst vill man undvika det så länge fiskarna mår bra. I bästa fall så drabbas ingen annan av dina fiskar och då behöver du inte medicinera.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Nyanpire
2016-10-03 22:08
#5

Tack för alla svar!

Upp till toppen
Annons: